L'educació permet la mobilitat socioeconòmica ascendent i és clau per a sortir de la pobresa. Durant la última dècada, s'han aconseguit grans avançaments a l'hora d'ampliar l'accés a la educació i les tases de matriculació a les escoles en tots els nivells, especialment per a les nenes. No obstant, al voltant de 260 milions de nens/es encara són fora de l'escola en 2018; aprop d'una cinquena part de la població mundial d'aquest grup d'edat. A més, més de la meitat de tots els infants i adolescents de tot el món no estan assolint els standards mínims de competència en lectura i matemàtiques.
En 2020, a mesura que la pandèmia de la COVID-19 es propagava pe tot el planeta, la major part dels països van anunciar el tancament temporal de les escoles, la qual cosa va afectar més del 91% dels estudicants de tot el món. A l'abril de 2020, aprop de 1600 milions d'infants i adolescents eren fora de l'escola. Igualment, aprop de 369 milions d'infants que depenen dels menjadors escolars van haver de cercar altres fonts de nutrició diària.
Mai abans havien estat tants infants fora de l'escola al mateix temps, el que va alterar el seu aprenentatge i canviar dràsticament les seves vides, especialment els infants vulnerables i marginats. La pandèmia mundial té greus conseqüències que posen en perill els avenços que tant costa aconseguir a l'hora de millorar l'educació a nivell mundial.