Ja es pot consultar al web municipal el llistat i les localitzacions dels comerços que fomenten valors de sostenibilitat i consum compromès
Un total de 31 establiments i col·lectius de Vilanova i la Geltrú integren el primer Mapa de Consum Responsable de la ciutat, que ja es pot consultar en aquest enllaç del web municipal. Aquest mapa té com a principal objectiu identificar, donar visibilitat i valor afegit a iniciatives econòmiques locals que prioritzen el compromís social per un consum conscient, el respecte pel medi ambient i tots aquells valors que incideixen de forma positiva en la comunitat i les persones.
El mapa és un projecte obert i viu que ara es comença a difondre, que pretén estimular l'adquisició d'hàbits de consum responsable entre persones emprenedores i usuàries, i que s'espera que vagi creixent per tal que s'hi puguin afegir més establiments de la ciutat que reuneixin les característiques oportunes. El mapa es concep també com un mitjà de sensibilització per a la població sobre la importància de la compra responsable i el consum conscient.
L'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Olga Arnau, ha destacat que “el mapa vol ser una ajuda per a emprenedors i també un estímul per a l'adquisició d'hàbits de consum responsable de les persones consumidores, amb una aposta clara pels productes de proximitat”. “La promoció de l'activitat econòmica social i solidària és un dels eixos del Pla d'Actuació Municipal, que comencem a consolidar ara que hem arribat a la meitat del mandat”, subratlla Arnau.
En accedir al mapa, s'hi veuen geolocalitzats cadascun dels establiments que l'integren, identificats amb una icona pròpia. Clicant-hi a sobre, es desplega una fitxa descriptiva amb totes les dades del comerç o entitat, enllaços de contacte i un resum de la seva activitat. Entre els 31 que formen part del mapa actual hi ha diversos negocis vinculats al sector de l'alimentació, però també restaurants, bugaderies, gestories o botigues dedicades a la higiene personal, per exemple.
El Mapa de Consum Responsable realça valors com l'equitat, la cohesió social, la sostenibilitat o l'arrelament al territori. “Volem apostar per aquest model, normalitzar aquest tipus de consum i potenciar l'economia transformadora, en què l'objectiu final no són només els diners”, referma el regidor d'Economia Social i Solidària, Enric Garriga, que ha destacat que “el mapa és una bona eina per generar consciència i potenciar les bones pràctiques”.
El Mapa de Consum Responsable també vol ser un instrument perquè aquest ventall divers d'establiments facin xarxa entre ells amb col·laboracions i accions conjuntes. Des de l'Ajuntament, es continuarà treballant en el foment dels hàbits de consum responsable, amb accions com programes de formació que impliquin els establiments del MCR. També està previst que el mapa tingui una versió física amb una il·lustració que els comerços puguin lluir. Els establiments que formen part del mapa, a més, disposaran d'un distintiu que podran col·locar al seu aparador, de manera que les persones consumidores els puguin identificar fàcilment.
El MCR –inspirat en el projecte Pam a Pam– s'emmarca en el Pla d'Acció d'Economia Social i Solidària de Vilanova i la Geltrú. L'any 2018 un grup de treball ja va començar a dibuixar el projecte. Més tard, a final de 2019, va començar la tasca específica amb l'elaboració d'un qüestionari de 50 preguntes obert a múltiples organitzacions que, independentment de la seva forma jurídica, acomplissin els criteris de qualitat i rigor per a ser inclosos en el mapa. Tècnics de les àrees d'Economia Social i Solidària i d'Empresa han anat realitzant el seguiment cas per cas, per iniciativa pròpia i també afegint-hi propostes que han anat arribant gràcies a la crida feta des de l'Ajuntament.
El Mapa de Consum Responsable completa i enriqueix el conjunt de mapes temàtics disponibles sobre Vilanova i la Geltrú que es poden consultar al web www.vilanova.cat/mapes. El MCR continuarà rebent propostes d'establiments que s'hi vulguin sumar, que es poden adreçar al correu electrònic essvng@vilanova.cat.