El nou Pla contempla la creació dels Consells d'Infància i d'Adolescència per potenciar la participació d'aquests ciutadans en la vida de la ciutat
El Ple municipal d'aquest mes de gener ha aprovat per unanimitat el Pla Local d'Infància i Adolescència (PLIA) 2025-2029.
Segons la regidora d'Infància i Adolescència, Gisela Vargas, “és un instrument que ha de dissenyar i planificar les polítiques d'infància i adolescència els propers quatre anys, un document que, per la seva importància, ha de transcendir qualsevol govern”.
El procés d'elaboració del PLIA ha permès tenir un millor coneixement de la situació actual de la infància i l'adolescència, implicar els diversos agents del territori, i planificar les polítiques d'infància i adolescència dels propers 4 anys.
Respecte la finalitat del Pla, la regidora recorda que és “millorar la situació i el benestar dels infants i adolescents de Vilanova i la Geltrú i, per això, recull tots aquells àmbits que hi incideixen. És un Pla molt transversal a tota l'organització municipal, i tant en la seva elaboració com en la seva implementació ha tingut i tindrà el compromís i la voluntat dels i les responsables polítics i tècnics de cada àrea i servei implicats”.
El procés de diagnosi i de disseny del PLIA ha comptat amb l'acompanyament de la consultoria Índic, gràcies al finançament de la Diputació de Barcelona.
Com a novetat respecte l'anterior, aquest nou PLIA incorpora els preceptes de la Llei Orgànica 8/2021 de protecció integral a la infància i l'adolescència front la violència (LOPIVI), i posa les bases per esdevenir ciutat candidata al Programa Ciutat Amiga de la Infància que promou UNICEF.
L'elaboració del nou PLIA ha comptat amb la participació dels agents implicats, amb una enquesta resposta per 636 famílies, que corresponen a 803 infants i adolescents; i amb un treball amb infants de 5è i 6è de primària, que va consistir en una activitat autogestionada on van participar 225 alumnes, i en una activitat dinamitzada a les aules de les escoles Ginesta, Llebetx, Santa Teresa i l'Aragai, amb un total de 307 alumnes.
També es va fer un treball tècnic en el marc de la Taula d'Infància i Adolescència: d'una banda amb la Comissió de Protecció, on van participar un total de 22 professionals referents dels àmbits de salut, educació, serveis socials, infància, centre obert o policia local; i d'altra banda amb la Comissió de Promoció, en que van participar un total de 8 referents d'entitats esportives, educatives, biblioteques i acció social. Per dissenyar el Pla es va fer una sessió grupal de la Taula, i els tècnics de cada àmbit van dissenyar les accions.
Els eixos del nou PLIA
El nou Pla s'ha adequat als objectius d'UNICEF, per això inclou la creació dels Consells d'Infància i d'Adolescència, per potenciar la participació d'infants i adolescents en la vida de la ciutat, reconeixent el dret a ser escoltats en tot allò que els afecta. També es crearà una taula d'educació en el lleure.
Entre les accions concretes destaquen el suport a les activitats extraescolars, com a eina per reforçar la igualtat d'oportunitats, i la recuperació del programa "Hola Nadó!"
El Pla local d'infància i adolescència s'estructura en 4 línies estratègiques i 8 objectius que donen continuïtat als eixos desenvolupats en l'anterior PLIA. En total proposa 48 accions.
La línia 1, de Protecció de la infància i l'adolescència, preveu reforçar els mecanismes de prevenció, de detecció i l'atenció d'aquelles situacions de més vulnerabilitat i exclusió social d'infants i adolescents i les seves famílies. També vol promoure la salut integral d'infants i adolescents (tant física com emocional) millorant les estratègies de treball comunitari, de suport mutu i el treball amb les famílies.
La línia 2, de Promoció de la infància i l'adolescència, vol apropar la cultura, el lleure i l'esport als infants i adolescents, facilitant-ne l'accés, articulant una oferta més diversa i continuada i millorant-ne la difusió i fomentant l'ús de la llengua catalana en aquestes activitats. També pretén generar entorns inclusius, accessibles, adaptats, atractius i segurs, aprofundint en les estratègies per promoure un lleure inclusiu tant pel que fa a les activitats com pel que fa als parcs i espais de joc. Finalment, es proposa donar suport, acompanyar les famílies en l'educació dels seus fills/es i oferir-los recursos per tal que puguin atendre adequadament les seves necessitats.
La línia 3, de Participació de la infància i l'adolescència, preveu potenciar la participació d'infants i adolescents en la vida de la ciutat, reconeixent el dret a ser escoltats en tot allò que els afecta.
Finalment, la línia 4, de Coordinació de l'acció adreçada a la infància i adolescència, proposa millorar la informació tant als diferents agents com al conjunt de la ciutadania sobre els recursos i serveis que treballen amb la infància i adolescència; i també consolidar els espais de coordinació dels diferents agents.