Menú

L'Ajuntament de VNG reforça les polítiques socials per atendre l'emergència causada per la crisi de la Covid-19

Comparteix:
06/04/2021 15:49

S'incrementen els recursos humans i econòmics per fer front a l'augment de la necessitat d'atenció social

L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha fet front, durant el 2020, a un increment del 30% de demandes d'atenció social, a causa de la crisi derivada de la pandèmia de la Covid-19. Les regidories d'Acció Social i Dependència i Gent Gran han fet balanç de l'any passat, que va ser excepcional, amb la vista posada ens els reptes que continuen marcant aquest 2021 pel que fa a l'atenció de les necessitats socials. De fet, el pressupost municipal de l'exercici actual ja contempla un increment de més d'un milió d'euros per augmentar els recursos en ajuts, l'Economat, la dependència (a través de l'organisme autònom municipal AISSA) i a projectes per a la millora del benestar de les persones en situació més vulnerable, com per exemple per fer front a la pobresa energètica. “No hem deixat d'atendre cap persona –ha afirmat aquest matí en roda de premsa l'alcaldessa de la ciutat, Olga Arnau-, hem fet mans i mànigues per reorganitzar recursos humans, econòmics i serveis per donar resposta a l'emergència social”.

L'alcaldessa ha posat en valor l'esforç realitzat els darrers mesos per atendre l'emergència social per part dels treballadors i treballadores municipals, que han hagut d'adaptar els serveis per atendre moltes més persones sense les eines de presencialitat habitual. S'han incrementat els recursos humans en 9 persones per fer front a les necessitats d'atenció i també durant l'any passat es van efectuar modificacions pressupostàries de més d'1 milió d'euros per a mesures socials. Si els anys abans de la pandèmia les persones ateses a la Regidoria d'Acció Social es mantenien al voltant de 7.000, el 2020 en van ser més de 9.000. També ha incrementat un 30% la gestió dels expedients corresponents a nuclis de convivència, amb més de 5.000. L'import dels ajuts atorgats ha estat de més de 290.000€, un 40% més que el 2019. El regidor d'Acció Social, Jaume Aliaga, ha manifestat que “hem treballat i continuem treballant intensament per no deixar enrere ningú, per agilitzar l'accessibilitat al servei, per minimitzar les esperes i per atendre i resoldre les demandes explicitades”.

El pressupost de la Regidoria ha augmentat dels 4,2 el 2020 als 5,2 milions d'euros el 2021, el que suposa un increment del més del 17%. Per a aquest 2021, les ajudes econòmiques i d'urgència social passaran de 290.000 a 417.000 euros. L'aportació a l'Economat a través del conveni amb Càritas passarà de 174.000 a 360.000 euros, un increment de més del 100%, amb l'objectiu de no deixar cap persona sense un recurs tant bàsic com l'alimentació. Les polítiques d'habitatge també han estat una prioritat per a l'Ajuntament, que aquest 2020 ha intervingut en 73 procediments de desnonament amb data de llançament assenyalada. ”Aquest fet posa de manifest el patiment de les famílies que es poden quedar sense llar, i ens preocupa especialment la vivència que tenen els menors”, ha explicat Jaume Aliaga, que ha destacat l'adhesió de l'Ajuntament al programa Reallotgem.cat per poder pal·liar la manca d'habitatge.

El servei d'orientació laboral ha fet acompanyament a més de 300 persones usuàries, de les quals 31 han aconseguit la inserció laboral. Pel que fa al projecte de sensellarisme, s'ha augmentat un 50% la dotació. S'han detectat 182 persones sense llar o vivint en infrahabitatges, el que significa el doble que l'any 2019. D'aquestes, han pogut aconseguir un habitatge estable 11 persones, però encara hi ha una quarantena de persones que habitualment viuen al carrer. “Hem iniciat un projecte per poder oferir una solució per aquestes persones vulnerables, que esperem que pugui estar operatiu el proper any”, ha explicat el regidor. Preocupa especialment l'augment de menors que han necessitat ajuda per part dels serveis socials municipals. Durant els mesos de març a juny, durant el confinament, els serveis bàsics d'atenció social de Vilanova i la Geltrú han atès un total de 829 d'infants o adolescents en situació de vulnerabilitat, un 6,86% de la població menor d'edat del municipi. D'aquests, 104 són casos nous. S'ha fet reforç escolar a 17 infants, i s'han aprovat més de 1.300 beques de menjador escolar.

 

Combatre la soledat i l'aïllament de les persones dependents

Per la seva banda, la regidora de Dependència, Mercè Mateo, ha destacat el sobreesforç dels Equips d'Atenció Domiciliària (EAD) i de les persones cuidadores de l'àmbit professional i familiar per no deixar d'atendre durant tots aquests mesos les persones en situació de dependència. “Els efectes secundaris de la pandèmia en persones amb dependència han estat l'augment de l'aïllament, la soledat, el deteriorament cognitiu i una major sobrecàrrega en les persones cuidadores. Durant l'estat d'alarma es van tancar centres de dia, es van restringir sortides i visites a les residències, i vam haver de tancar serveis que hem reorientat, com el menjador i les dutxes socials”, ha explicat Mateo. Per contrarestar aquests efectes, l'Ajuntament ha redimensionat l'equip de l'EAD per poder reduir la llista d'espera en l'elaboració dels PIA (Programa Individual d'Atenció), en un moment en què els tràmits per la valoració de dependència van quedar suspesos. S'han elaborat 308 nous expedients i se n'han modificat 124.

També s'han augmentat les trucades a les persones usuàries amb situació de dependència, tant per part de l'equip de l'EAD com per part de teleassistència, amb més de 6.000 trucades de seguiment i amb l'habilitació d'una línia 900 durant l'estat d'alarma, que ha atès 93 nous casos. Destaca l'inici del servei de suport psicològic destinat a l'acompanyament en processos de dol i com a eina per gestionar emocionalment la sensació d'aïllament i soledat. Mateo també ha volgut remarcar la tasca de la Xarxa Ciutadana de Suport, el voluntariat que va facilitar el dia a dia de persones grans en situació de dependència en el moment més dur del confinament.

La regidora ha parlat també de l'impacte de la pandèmia en les persones cuidadores. El Servei d'Atenció Domiciliària (SAD) va deixar de prestar el servei de neteja durant l'estat d'alarma, però sí que es va fer atenció per part de les treballadores familiars: “Creiem que un bon Servei d'Ajut a Domicili és el pal de paller per a una bona atenció a la dependència. L'augment del pressupost municipal, el redimensionament de l'EAD i un replantejament del SAD ens ajudaran a minimitzar l'impacte de la Covid en les persones que es troben en situació de dependència”, ha destacat la regidora de Dependència.

 

Del Pla de Xoc al Pla de Reactivació

El balanç del 2020 en les polítiques d'atenció social posa de manifest, doncs, l'increment de les necessitats d'atenció social que es va produir des del primer moment de la pandèmia. Tal com ha recordat l'alcaldessa, l'Ajuntament va promoure el Pla de Xoc Social i Econòmic, amb 127 mesures que van comportar modificacions pressupostàries per més de 3 milions d'euros dirigides principalment a recursos d'atenció social, a ajuts per mantenir l'habitatge, i subvencions i bonificacions per al teixit econòmic. Aquests tres eixos han marcat també les ordenances fiscals i el pressupost municipal per al 2021, així com el Pla de Reactivació Econòmica i Social de Vilanova i la Geltrú que s'està impulsant des de l'Ajuntament amb la participació d'agents socials, econòmics i polítics.Un pla que ha de tenir una mirada més llarga, dirigit no només a donar resposta a les necessitats socials, sinó també a revitalitzar l'economia”, ha recordat l'alcaldessa de la ciutat, Olga Arnau.  

Olga Arnau, Jaume Aliaga i Mercè Mateo en roda de premsa aquest matí

Olga Arnau, Jaume Aliaga i Mercè Mateo en roda de premsa aquest matí

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Gent gran, Serveis a les persones
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració