11/06/2008 11:14
Les obres en el tram entre VNG i Vilafranca començaran el 2009 i suposaran una inversió total de 423 milions d'euros
Les obres de l'Eix Diagonal uniran les ciutats de Vilanova i la Geltrú i Manresa a través d'una nova via de 67 quilòmetres, que suposarà la millora de les connexions entre les comarques centrals i el litoral, potenciant així la comunicació intercomarcal d'aquest eix.
Aquesta inversió permetrà unir també el Garraf i l'Alt Penedès mitjançant una nova autovia que a més connectarà les autopistes C-32 i AP-7.
L'Eix Diagonal es durà a terme en diferents trams: Vilanova i la Geltrú-Puigdàlber; Puigdàlber-Igualada i Igualada-Manresa. Segons ha anunciat la Generalitat les obres dels trams extrems del projecte, és a dir el tram Vilanova i la Geltrú-Vilafranca del Penedès i Sant Salvador de Guardiola-Manresa, començaran l'estiu de 2009 i finalitzaran durant el 2012.
Abans de l'estiu de 2009 ja es durà a terme una primera actuació que correspon a la construcció d'un pas inferior sota l'autopista AP-7 a Vilafranca del Penedes.
L'alcalde de VNG, Joan Ignasi Elena s'ha referit a aquesta qüestió i l'ha qualificat de bona notícia per a la ciutat i per al territori, ja que "a banda de millorar la connexió entre l'interior i el litoral també acaba amb els problemes de seguretat que tenia fins ara aquesta via". Segons Joan Ignasi Elena, "quan l'any 2000 es va iniciar el projecte de l'Eix Diagonal entre aquests municipis ja hi havia al darrere la reivindicació d'aquesta carretera com a fil conductor del projecte entre les 4 ciutats".
Per la seva banda el segon tinent d'alcalde i regidor de Desenvolupament local, Societat de la Informació i Promoció de Ciutat, Tomàs Álvaro, ha manifestat que "es tracta d'una vella reivindicació dels tres partits que l'any 1999 van fer el pacte de govern a VNG". Segons Tomàs Álvaro, "la construcció de l'Eix Diagonal suposa una nova connexió territorial sense haver de passar per Barcelona entre dues de les ciutats més importants del país al marge de l'àrea metropolitana".
Vilanova i la Geltrú-Puigdàlber
Aquesta primera secció s'articula en diferents trams:
*Vilanova i la Geltrú-Canyelles: són 7,3 quilòmetres de característiques urbanes ja que discorre per la zona de polígons industrials de VNG, entre l'enllaç de la variant i l'enllaç amb l'autopista C-32. En aquest tram, l'actual C-15 es desdobla i es construeix una nova rotonda i un enllaç amb el sector Marquès.
A continuació el traçat se separa i segueix l'autopista C-32 cap a Sant Pere de Ribes (calçades laterals de l'autopista al llarg d'un quilòmetre). Les obres preveuen un enllaç inicial amb la C-32 i l'antiga C-´15 i un enllaç final a la C-32 a la zona del Montgrós. A prop d'aquest enllaç se situarà el doble túnel del Montgrós, de 1,5 quilòmetres de longitud, evitant així la zona protegida pel Pla d'Espais d'Interès Natural. A continuació l'autovia continua fins al nord-est de Canyelles on se situa l'enllaç amb aquest municipi que també permetrà la connexió amb la carretera de Sant Pere de Ribes, C-15b.
En aquest darrer tram s'han incorporat millores al traçat previst, com la construcció de dos túnels, amb l'objectiu de minimitzar les afectacions al territori.
*Canyelles-Vilafranca del Penedès: 5,7 quilòmetres que es corresponen al desdoblament de l'actual C-15 entre la connexió amb la C-15b (carretera de Sant Pere de Ribes) i l'enllaç´amb l'AP-7 a Vilafranca. S'aprofita la carretera existent que es desdobla excepte en el tram situat en els termes municipals de Canyelles i Olèrdola on l'autovia se separarà de la carretera actual mitjançant una variant i un doble túnel.
En aquest tram també es projecta la construcció de set ponts o viaductes i d'un altre pont al terme municipal d'Olerdola.
Aquest primer tram fins a Puigdàlber també inclou la construcció de la variant de Vilafranca del Penedès i el condicionament de l'actual C-15 entre Vilafranca i Puigdàlber.
El segon tram de l'Eix Diagonal és el que uneix Puigdàlber i Igualada, que ja està en funcionament i té característiques de via preferent i el tercer tram contempla la connexió entre Igualada i Manresa.