Són utilitzacions anòmales d'un habitatge o d'un edifici d'habitatges: la desocupació permanent, la sobreocupació i l'infrahabitatge, tal com es defineixen en l'article 3 de la Llei 18/2007 del dret a l'habitatge:
L'administració competent, si té constància que un habitatge o un edifici d'habitatges s'utilitza d'una manera anòmala o que un immoble està en una situació anòmala, ha d'obrir l'expedient administratiu pertinent per a fer els actes d'instrucció necessaris per a determinar, conèixer i comprovar els fets sobre els quals ha de dictar la resolució. Qualsevol persona pot denunciar una situació anòmala en l'ús d'un habitatge; per fer-ho cal que presenti una instància a través del registre de l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC).
Un dels objectius de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, recollit en el Pla Local de l'Habitatge vigent i també en el PAM, és el de reduir la presència d'immobles desocupats al municipi, vetllar pel bon estat de conservació i manteniment del parc d'habitatges municipals i fomentar alhora l'ús social dels immobles desocupats del municipi.
El Programa d'actuació municipal envers els pisos buits s'inicia l'any 2012, amb l'aprovació per unanimitat de la “Moció pel compliment de la funció social de la propietat i el dret a l'habitatge digne” en la sessió del Ple municipal de 30 de juliol de 2012.
Tanmateix, les entitats bancàries han acabat mobilitzant el seus estocs d'habitatge buit preferentment cap a la venda. I, a més, en els darrers anys s'ha produït un fort increment dels casos de risc d'exclusió residencial atesos a l'Oficina Local d'Habitatge, entenent com a tals aquells ens què persones vulnerables, segons els criteris fixats en la Llei 24/2015 de 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica, es troben en risc imminent de pèrdua del seu habitatge habitual. Aquests fets han posat en evidència la manca al municipi d'habitatges de lloguer a preus assequibles per poder proporcionar un allotjament adequat a les persones que es troben en aquesta situació, motiu pel qual l'Ajuntament ha iniciat dues noves línies d'actuacio per a l'obtenció d'habitatges buits de bancs per destinar-los a l'allotjament d'emergència:
En primer lloc, l'actual política municipal d'habitatge ha obert una línia d'actuació adreçada a l'obtenció directa d'aquests habitatges buits de bancs, a través de l'adquisició per dret de tanteig i retracte, quan aquestavia sigui possible, comprant els habitatges per a incorporar-los al parc públic municipal per imports per sota del preu de mercat.
En segon lloc, per a aquest 2019 es preveu reemprendre les actuacions d'expropiació de l'usdefruit dels habitatges buits de bancs per motius socials, segons allò previst a la normativa vigent d'habitatge, que van quedar aturades l'any 2017 a causa de la suspensió per part del Tribunal constitucional de la normativa que emparava aquestes actuacions i que ara a març de 2019 ha quedat de nou restablerta.