La ciutat va recuperant les dades anteriors al 2020 i continua sent un destí triat pel turisme familiar
El turisme familiar continua escollint Vilanova i la Geltrú per passar uns dies de vacances, mantenint així la tendència dels darrers anys. La seva oferta cultural, lúdica o gastronòmica, així com la proximitat a Barcelona i a altres ciutats o centres d'interès fan que sigui un dels destins preferits, tant pel que fa al turisme nacional com estranger.
A diferència de l'any passat, quan es va apreciar una diferència entre els mesos de juliol i agost, l'ocupació turística d'enguany ha estat molt similar durant els dos mesos, amb una mitja del 89% pel que fa als establiments hotelers, del 72,5% en el cas dels càmpings, del 96% aparthotels, i del 69% als HUTB (apartaments turístics).
La majoria dels visitants correspon a públic nacional, seguit pels de procedència francesa, anglesa, holandesa, alemanya o belga amb tipologia majoritàriament de caràcter familiar. Pel que fa a les estades, la mitjana ha estat de tres dies, una xifra que s'incrementa fins als cinc dies en el cas d'algun hotel o fins als set dies de mitja en el cas dels que s'han allotjat en càmpings.
La regidora de Projecció de Ciutat, Capitalitat i Empresa, Anna Ribera, ha valorat positivament unes dades que es mantenen respecte a l'any passat i que mostren el treball fet per tots els sectors implicats. Per la regidora, un dels reptes de ciutat és no concentrar tots els elements turístics de juny a agost, sinó intentar trencar aquesta estacionalitat a partir d'un nou model de treball més col·laboratiu. “Des del govern reforçarem aquesta una línia de treball on el repte sigui la suma d'esforços. Tenim un clúster, una estació nàutica, gremis, associacions de comerciants... És necessari– ha dit – treballar més en conjunt” Amb aquesta voluntat, durant l'estiu s'han mantingut trobades amb els responsables dels allotjaments turístics de la ciutat, per tal de valorar la temporada i recollir les voluntats i necessitats del sector. Fruit d'aquestes reunions el govern ja ha recollit les primeres impressions positives, sobretot en temes com la neteja. En general ens han fet una bona valoració i s'han mostrat satisfets del reforç en la recollida, sobretot de determinades fraccions, com el cartró. Aquesta millora – ha dit – també l'han fet notar els paradistes del mercat d'artesania.
Un altre dels reptes, lligat amb l'anterior és la millora del treball a nivell d'organització interna. Per Anna Ribera, s'ha d'incrementar la línia col·laborativa amb altres àrees de l'Ajuntament per tal de promoure el turisme esportiu, el cultural, el mice o d'empresa, amb el qual poder ampliar l'oferta i amb ella el nombre de visitants. Per la regidora incrementar aquesta xifra farà més atractiva la ciutat de cara a futurs inversors. Això – ha dit - és el peix que es mossega la cua, ningú vol invertir perquè no som prou atractius encara, i ho hem de revertir. La celebració aquest mes de setembre de la Copa Amèrica és per Anna Ribera un tipus d'esdeveniment que a ajuda a trencar aquesta estacionalitat i a no acumular l'oferta turística de Vilanova i la Geltrú en només tres mesos.
Oficines Municipals de Turisme
Un dels indicadors turístics que permeten obtenir dades en relació amb la tipologia de les persones que visiten la ciutat les proporcionen l'Oficina Municipal de Turisme del passeig Marítim i el Punt d'Atenció Turística de la plaça de la Vila. Enguany, les dades recollides mostren lleuger retrocés pel que fa a les atencions, situant-se en xifres anteriors a l'any 2020.
Així, els mesos de juliol i agost, l'Oficina Municipal de Turisme ha fet 3.263 atencions i realitzat més de mil dues-centes enquestes. Una xifra que suposa un 5% menys respecte l'any passat. La tipologia del visitant és preferiblement públic familiar que demanda informació sobre les activitats festives (Festa Major) i del recorregut del Trenet Turístic.
Pel que fa a la procedència, el visitant català és qui majoritàriament tria la ciutat per passar les vacances, 84,81%, seguit pel visitant del País Basc, l'Aragó i de la Comunitat de Madrid. Quant a la procedència estrangera el visitant francès continua sent el majoritari, 64,42%, seguit per anglesos, holandesos i alemanys.
A l'oficina de la plaça de la Vila s'han atès 517 persones i fet 234 enquestes durant els mesos de juliol i agost. Una xifra que suposa un 7% menys respecte a 2022. Pel que fa a les consultes la majoria de les persones ateses tenien entre 45 i 64 anys. La procedència coincideix amb les dades de l'Oficina de Turisme del passeig. En canvi, en aquest cas, el turisme individual és el més representatiu d'aquest punt d'atenció, amb demandes sobre itineraris turístics, seguiment d'esdeveniments locals, museus, exposicions o patrimoni.
Una dada que mostra l'interès per la nostra ciutat és l'increment de seguidors a les xarxes socials de Vilanova Turisme, que han experimentat un creixement general de prop del 10%.
Mercat d'Artesania
Un total de dotze parades, dues més respecte a l'any passat, han participat en el Mercat d'Artesania que del 23 de juny al 27 d'agost ha estat instal·lat al passeig del Carme. L'oferta de productes ha estat molt similar a les anteriors edicions, amb parades de roba i complements, bijuteria, instruments musicals, artesania africana o complements de pell i polseres i penjolls. Els paradistes valoren de manera diferent la seva estada, el que per uns ha estat una bona temporada quant a vendes, altres diuen no haver assolit encara les xifres anteriors a la pandèmia. No obstant coincideixen en valorar de manera positiva tot el que fa referència al muntatge, organització dels espais i horaris, així com la neteja de l'espai.