La iniciativa és pionera a Catalunya i donarà els primers fruits a final d'estiu amb deu experiències gamificades en l'àmbit del turisme cultural
Crea&Play és el nom del nou projecte ubicat al centre Neàpolis de Vilanova i la Geltrú, en què es treballen els beneficis de la gamificació combinats amb les noves tecnologies en realitat virtual. Neàpolis dirigeix el centre de gamificació, mentre que la fundació i2CAT lidera un laboratori de realitat virtual.
Aquest centre de gamificació explora l'ús de les metodologies de joc aplicades en diferents sectors de la societat i ja s'hi està desenvolupant el projecte europeu MedGaims, que implementa experiències gamificades en destinacions turístiques de la ciutat. Les primeres deu propostes estaran disponibles a final d'estiu. En l'acte de presentació d'avui, ja s'ha pogut fer un primer tast, amb una passejada virtual per les sales del Museu Víctor Balaguer.
El projecte és pioner en l'administració local. A curt termini, Crea&Play preveu donar suport a iniciatives d'àmbit municipal aplicant-hi components gamificats, realitzar formacions tècniques per a professionals externs, assessorar empreses i convertir-se en un espai de captació de talent. Crea&Play pretén generar vincles específics en què s'explorin l'ús de les tecnologies d'última generació com la realitat virtual, la realitat augmentada i les holoconferències combinades amb metodologies de gamificació, generant així un espai únic que desenvoluparà accions disruptives que resultin beneficioses per a tota la ciutadania.
L'allotjament a Neàpolis potencia les possibilitats de Crea&Play. Les infraestructures audiovisuals disponibles, com un plató, un estudi d'enregistrament d'àudio, espais de creació de prototipatge (Crea&Lab), l'allotjament d'una escola de cinema, Catalonia Film School, el conveni amb l'Escola Municipal d'Art i Disseny (EMAID) i la col·laboració amb l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria (EPSEVG) són alguns dels ingredients que, sumats, aportaran creació, expertesa, recursos tècnics i capital humà per desenvolupar iniciatives de qualitat, captar el talent local i esdevenir un hub de captació d'empreses i professionals. A més de la cultura i el patrimoni, la gamificació pot fer aportacions en altres sectors, com l'ensenyament, la salut, els recursos humans i els processos participatius, entre d'altres.
En aquest sentit, Crea&Play neix com un entorn obert a la participació d'altres institucions i empreses. L'alcaldessa Olga Arnau ha subratllat la voluntat de “seguir potenciant el treball en les noves tecnologies i explorar nous àmbits d'aplicació per posar la ciutat al capdavant en aquest sector”. “Vilanova és l'inici i ho anirem expandint amb mà estesa al territori perquè estem segurs que el que sorgirà d'aquí ens ajudarà a avançar en diferents àmbits”, ha afegit.
Sergi Figuerola, CTIO (Chief Technology and Innovation Officer) a la fundació i2CAT, ha agraït aquesta “aposta molt valenta de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, que tindrà impacte al territori”. El centre de recerca d'i2CAT és un laboratori de realitat virtual que desenvolupa una nova generació de sistemes de comunicacions basats en vídeo volumètric. Aquests sistemes permetran la interacció entre persones de forma natural en entorns immersius, generant la sensació d'estar presents i junts compartint un mateix entorn, que podrà ser virtual (realitat virtual) o híbrid (realitat augmentada). “Estem contents d'haver sortit de Barcelona i d'instal·lar un node aquí. Confiem que l'acord estratègic amb l'Ajuntament permetrà créixer en activitats digitals que tindran un efecte transformador en la societat”, opina Figuerola.
Per la seva part, la regidora d'Empresa, Conxi Martínez, ha insistit que “les expectatives de futur que poden aportar aquestes tecnologies és enorme, perquè anem cap a la creació de nous sectors de talent i noves ocupacions, per tant, tenim per davant un gran repte de futur i Crea&Play és un primer pas”.