"Guerra i circumstància. Vilanova de Cubelles 1700-1714" és el títol de l'exposició que s'inaugura divendres a les 8 del vespre a LA SALA, i que fins al 4 de gener mostrarà en diversos plafons com va viure la nostra ciutat aquells anys decisius per Catalunya.
La regidora de Cultura, Marijó Riba, ha explicat que
"dins els actes de celebració del Tricentenari a la nostra ciutat, volíem recordar què va passar el 1714. A partir d'aquesta quantitat d'informació que ens aporta Francesca Roig podem estirar el fil per entendre la nostra història". Riba ha agraït la feina de la comissària i de la Comissió del Tricentenari, formada per Jordi Medina, Albert Tubau i Miquel Àngel Gonzàlez, que ha coordinat tots els actes del Tricentenari que han organitzat els darrers mesos les entitats de la ciutat i l'Ajuntament.
Per la seva banda, la comissària de l'exposició, Francesca Roig, s'ha definit com una "curiosa de la història", i ha explicat que fa temps va començar a recollir informació sobre fets que remetien al que va passar el 1714 a Vilanova. Roig explica que
"la gent de fa 300 anys eren els nostres avantpassats, i jo he volgut donar més importància a les persones que als fets, per això he fet una tria dels fets que porten noms i cognoms".Així, els plafons de la mostra expliquen quins il·lustres vilanovins van participar a les Corts celebrades a Barcelona el 1701 i el 1706 o a la Junta General de Braços de 1713, però també parlen d'aquells ciutadans anònims que, quinze dies abans d'aquesta Junta de Braços, celebraven la festivitat de Corpus inaugurant els vestits dels gegants. I és que la vida de la ciutat continuava malgrat els fets bèl·lics que s'escampaven arreu de Catalunya.
Vilanova va ser presa, ocupada i saquejada el 25 de maig de 1714, i els documents exposats demostren com les persones que en aquells dies morien per causes naturals no podien ser enterrades amb el corresponent ofici funerari, que s'havia de celebrar al cap de setmanes o mesos "per causa d'ésser lo temps de la crema de la vila pels castellans".

Per preparar l'exposició, Roig ha utilitzat fonts com els llibres parroquials, els acords municipals i els llibres d'hisenda, però també del valuós "Llibre de la fragata" d'Albert Virella, que explica tots aquests fets amb detall.
Més informació de la mostra en aquest
dossier de premsa.