02/02/2009 17:56
L'Ajuntament treballa en el Pla Gastronòmic per generar activitat turística al voltant de la gastronomia i dinamitzar l'economia de la ciutat
L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú prepara el Pla Gastronòmic de la ciutat, que pretén realçar tant els productes com la cuina propis del territori. El Pla preveu promoure, entre d'altres, un festival de gastronomia, així com crear una marca i un segell distintiu. La Xatonada que es durà a terme aquest diumenge ja incorpora algunes iniciatives en aquest sentit, com ara ampliar els productes que s'ofereixen al públic. El regidor de Desenvolupament Local, Josep Tomàs Àlvaro, ha explicat que 'enguany la Xatonada introduirà elements per promocionar els productes locals de qualitat que ens identifiquen i ens fan diferents amb el xató com element principal, però no únic'. A banda de les racions de xató, es podran degustar espigalls i sípia a la bruta i hi haurà parades de diferents empreses relacionades amb la gastronomia que mostraran els seus productes: vins, embutits, formatges, mel, etc.
El Pla Gastronòmic compta amb l'adhesió d'agents econòmics i socials del sector. Passat el Carnaval es constituirà el seu òrgan de gestió. La Confraria de Pescadors, pagesos, viticultors, paradistes dels mercats municipals i el Gremi d'Hostaleria i Restauració, entre d'altres, són alguns dels agents que participen en el disseny del Pla Gastronòmic de Vilanova i la Geltrú. Aquesta iniciativa no vol limitar-se a la promoció de la cuina vilanovina, sinó de tots els elements que hi prenen part, des dels productors als elaboradors i comercialitzadors. La seva actuació, doncs, va encaminada tant a generar un reclam turístic com a fomentar l'activitat econòmica de la ciutat. Àlvaro ha dit que 'hem de veure com atraure el turisme a Vilanova i la Geltrú, perquè els visitants descobreixin la ciutat i la seva gastronomia, amb propostes innovadores per apropar-se a l'horta, als pescadors i als cuiners, per promoure el producte fresc i de qualitat'.
Per posar en valor la riquesa gastronòmica del territori, el Pla preveu crear una marca i un segell distintiu, tant per als productes vilanovins com per als seus elaboradors i comercialitzadors, així com per als restaurants que ofereixin plats preparats amb ingredients autòctons. D'altra banda, es posarà en marxa un festival d'un cap de setmana de durada, per animar el públic visitant a conèixer els productes de la sínia i del mar, així com el xató i el vi específicament. Aquest esdeveniment comptarà amb mercat, espais de tast i activitats complementàries com tallers o visites a cellers.
Pel que fa a la Xatonada, el regidor de Desenvolupament Local ha reconegut la feina que s'ha fet amb les xatonades populars i la Ruta del Xató, 'aconseguint que un plat que només es feia a les cases particulars estigui ara a la carta de molts restaurants'. Josep Tomàs Àlvaro ha explicat que 'les festes típiques i populars han evolucionat i nosaltres, mantenint el xató com un dels nostres referents, hem de promoure la nostra cuina d'hivern, més àmplia i variada'.
Sobre la no participació de col·lectius de la societat civil a la Xatonada, Àlvaro ha dit que 'l'únic que canvia és qui reparteix les racions'. Enguany les mateixes empreses que elaboren els plats i els diferents productes seran les qui atenguin al públic. Fins l'any passat aquesta part de la festa comptava amb la col·laboració de dues associacions de veïns, que 'van tenir la possibilitat de participar-hi d'una altra manera, però no ho van acceptar'.
A banda d'això, en el Pla Gastronòmic també es contemplen altres accions de promoció. Per exemple, es crearà una línia de propostes turístiques per viure experiències relacionades amb l'horta, la pesca o la cuina, entre d'altres. Així mateix, es preveu incorporar el fet gastronòmic en altres esdeveniments de la ciutat que comporten una entrada de públic d'arreu. El Pla també emprendrà accions encaminades a fomentar la gastronomia saludable i oferir formació tant a la ciutadania en general com als productors, comercialitzadors, elaboradors i restauradors.