Menú

Els usuaris de Rodalies de VNG podran arribar a Mataró sense canviar de tren

Comparteix:
27/02/2009 14:32

Renfe presenta un pla de reforma de la xarxa a executar fins al 2015. S'hi inclou la creació de prop de 1.500 places d'aparcament a l'estació de Vilanova i la Geltrú

El Ministeri de Foment va donar a conèixer dimecres els detalls del pla de la xarxa de Rodalies per Barcelona fins al 2015, que pretén reestructurar el servei principalment per fer-lo més eficient i resoldre'n la congestió actual. La proposta preveu unir en una sola línia el trajecte entre Vilanova i la Geltrú i Mataró passant per la costa, i crear-ne una entre Granollers i Vilafranca del Penedès, passant per l'interior. D'altra banda, s'hi contemplen millores en totes les estacions i, en el cas de la de Vilanova i la Geltrú, generar 1.478 places d'aparcament dissuasori. En total, els projectes de millora del servei de Rodalies a la província de Barcelona suposaran una inversió de l'Estat de 4.000 milions d'euros.

Segons el nou pla, la línia C1, que fins ara uneix les poblacions del Maresme amb l'Hospitalet de Llobregat i l'aeroport del Prat, anirà de Maçanet, Blanes i Mataró fins a Vilanova i la Geltrú i Sant Vicenç de Calders. Per tant, les persones que facin aquest recorregut no hauran de baixar del tren per canviar de línia com fins ara. Per l'interior, la línia C2, que actualment uneix Maçanet i Granollers amb Vilanova i Sant Vicenç, en el futur passarà per Maçanet i Granollers cap a Martorell, Vilafranca del Penedès i Sant Vicenç de Calders.

L'alcalde de Vilanova i la Geltrú, Joan Ignasi Elena, ha expressat la satisfacció del govern municipal "per la decisió de resoldre un problema que històricament afecta els ciutadans i ciutadanes del territori" i ha assegurat que "el govern de la ciutat té intenció de seguir de prop l'evolució del pla". Tot i veure positivament la proposta, el regidor de Mobilitat i adjunt a l'Alcaldia, Xavier Carbonell, lamenta "que el pla no aposti decididament per la construcció del tren orbital". En el document que s'acaba de presentar es planteja la redacció dels estudis informatius però no hi ha compromís de construir-ne cap tram abans del 2015.

La futura xarxa de Rodalies preveu equiparar el nombre de línies que passen pels túnels de Barcelona. Si actualment en passen tres per plaça de Catalunya i una per passeig de Gràcia, al 2015 en passaran dues en cada estació. Amb aquest canvi i la creació de la nova línia interior s'espera resoldre bona part dels problemes de la xarxa, com són la congestió i el fet que quan hi ha una fallada a plaça de Catalunya, afecta tot el sistema.

A banda d'aquestes variacions, el pla de la xarxa de Rodalies preveu desdoblar les línies de Vic i de Blanes i construir 25 quilòmetres nous entre Cornellà i Castelldefels i per a l'accés del Prat de Llobregat fins a l'aeroport. Així mateix, es contempla un nou túnel a Montcada, fer 9 estacions noves i 11 intercanviadors per connectar amb altres transports públics, a més a més de reformar les instal·lacions actuals.

Igualment, dins dels 4.000 milions d'euros que es destinaran fins al 2015 es preveu modernitzar el sistema de senyalització, algunes parts de la catenària i les andanes, per tal d'allargar-les per permetre l'entrada de trens amb més capacitat de viatgers, així com crear 7.000 places d'aparcaments dissuasoris repartits en diferents estacions. En la de Vilanova i la Geltrú, es preveu generar capacitat per a 1.478 vehicles més. El regidor de Mobilitat, Xavier Carbonell, ha manifestat que "aquesta ampliació tan necessària de places d'aparcament cal realitzar-la en el marc d'un pla d'acció integral d'adequació i millora de la plaça d'Eduard Maristany i de l'estació ferroviària". Amb aquesta finalitat, l'Ajuntament de la ciutat ja ha iniciat converses amb la Generalitat i ho farà posteriorment amb Renfe.

Objectius del Pla de Rodalies

Segons el document presentat abans d'ahir pel Ministeri de Foment, el nou pla pretén "modernitzar, renovar i ampliar els elements de la infraestructura de Rodalies, amb prioritat a la seguretat dels viatgers en trens i estacions", així com millorar "la regularitat i fiabilitat". Igualment, s'espera avançar en l'eficàcia del sistema gràcies a la "modificació de l'esquema de funcionament de la xarxa per optimitzar l'ús dels recursos". D'altra banda, s'augmentarà la capacitat de transport del servei, amb més circulacions per dia i més vagons per tren.

L'àrea metropolitana barcelonina té la xarxa més extensa de tots els nuclis de Rodalies de Renfe, amb 467 km de longitud. Entre 1989 i 2006 es calcula que el volum de passatgers es va triplicar, passant de 140.000 al dia a 410.000. Tot i el determinant augment de la demanda, en el període de 1992 a 2008 les inversions realitzades no han permès descongestionar el sistema. Si bé s'han incrementat les unitats de trens i de circulacions, l'actuació en la xarxa pròpiament s'ha limitat a crear les línies de Martorell a l'Hospitalet (2005) i de l'Estació de França a l'aeroport (2006) i obrir vuit noves estacions. Els ajuntaments dels municipis de la xarxa de Rodalies de Barcelona han reclamat durant anys una reforma integral, que finalment ara es planteja per al 2015.
Pla de Rodalies

Pla de Rodalies

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Transport públic i mobilitat
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració