Menú

400 aportacions ciutadanes en la fase de participació de l'avanç del POUM

Comparteix:
19/05/2025 11:38

El govern aposta per un planejament “amb el màxim consens polític i ciutadà” per garantir el dret a l'habitatge i un desenvolupament sostenible

Vilanova i la Geltrú ha tancat la fase de participació de l'Avanç del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) amb més de 400 aportacions recollides a través de canals presencials i digitals, i la participació de més de 320 persones en les activitats informatives i participatives organitzades durant els mesos de març i abril de 2025.

Els representants municipals expliquen que l'objectiu del procés ha estat implicar la ciutadania i els agents econòmics i socials en les decisions urbanístiques estratègiques que definiran el futur de la ciutat. “Crec que aquest procés ha posat de manifest que hi ha un interès real de la ciutadania per participar en decisions urbanístiques i socials de pes”, ha afirmat la regidora de Participació, Iolanda Sánchez, que ha valorat positivament la resposta ciutadana i el fet que el POUM situï al centre del debat temes com el model de creixement, l'equilibri territorial, la mobilitat sostenible, com preservem els nostres espais naturals o la necessitat d'habitatge assequible.

El regidor d'Urbanisme, Gerard Llobet, per la seva banda, explica que l'objectiu era “no defugir un dels grans temes d'aquesta ciutat, el planejament” i avançar en la planificació urbanística, i “hem posat sobre la taula un debat que ens ha permès compartir i escoltar”.

A més de les activitats destinades a recollir la participació ciutadana com la presentació, les rutes pel territori i el web, el govern municipal ha fet trobades per explicar el contingut de l'avanç a una desena d'entitats: col·lectius d'arquitectes, la federació empresarial, sindicats com UGT i CCOO, els gremis d'instal·ladors i constructors, la Cambra de Comerç, el gremi d'hostaleria, Viu Comerç, el celler de viticultors i també l'associació d'urbanitzacions periurbanes.

 

 Un procés participatiu ampli i divers

Entre les aportacions recollides destaquen la demanda de generar habitatge assequible i la voluntat majoritària de preservar els espais naturals de la ciutat. Prop de la meitat de les propostes registrades al web participatiu posen l'accent en la necessitat de protegir l'entorn de l'Ortoll com a espai verd estratègic davant el canvi climàtic i com a connector natural amb l'exterior de la ciutat.

Altres temes destacats són la millora de la mobilitat, la requalificació de les urbanitzacions periurbanes, i la proposta de vincular el desenvolupament urbà a principis de sostenibilitat i sobirania alimentària.

 

Una planificació que busca el consens i la màxima participació

L'equip de govern ha deixat clara la seva voluntat de treballar amb el màxim consens polític i ciutadà per garantir que el nou POUM sigui una eina útil, realista i transformadora per a la ciutat. Iolanda Sánchez creu que la següent fase de redacció del document urbanístic “ens obre l'oportunitat de fer-ho molt més participatiu, lligar-ho també amb els consells de barri, amb la proximitat del conjunt del veïnatge molt important pel que fa al futur de la nostra ciutat”.

Gerard Llobet, per la seva banda, avança que “el nostre objectiu com a govern és deixar un document de planejament preparat i treballat amb el màxim consens possible abans d'acabar el mandat”.

 

De l'escolta al treball tècnic: pròxims passos

Un cop finalitzat el període d'exposició pública, el 28 d'abril, s'inicia ara una nova etapa de caràcter tècnic. La Comissió Territorial d'Urbanisme i l'Oficina de Tramitació Ambiental (OTAA) hauran d'emetre els informes preceptius per continuar el procés de redacció del POUM.

Mentrestant, el consistori ha activat la licitació per seleccionar el nou equip redactor, amb un pressupost de 771.000 euros. El termini finalitza el 23 de maig, i la voluntat és tenir l'equip adjudicat abans de l'estiu per reprendre els treballs al setembre.

Des del consistori es recorda que la tramitació urbanística comporta múltiples etapes: aprovació inicial, al·legacions, informes ambientals, aprovació provisional i, finalment, validació per part de la Generalitat. Tot aquest procés pot durar diversos anys.

Gerard Llobet i Iolanda Sánchez

Gerard Llobet i Iolanda Sánchez

Més de 300 persones van participar a la presentació del POUM i en les rutes

Més de 300 persones van participar a la presentació del POUM i en les rutes

La sostenibilitat, l'habitatge i la preservació d'espais naturals, preocupacions de la ciutadania

La sostenibilitat, l'habitatge i la preservació d'espais naturals, preocupacions de la ciutadania

El govern ha presentat l'avanç del POUM a una desena d'entitats i col·lectius

El govern ha presentat l'avanç del POUM a una desena d'entitats i col·lectius

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Participació, Urbanisme
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració