Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

Oscar 2012: Criadas y señoras

The HelpTítol original: The Help

Any de producció: 2011
Gènere: Drama
Director: Tate Taylor
Guió: Tate Taylor, basat en la novel·la The Help de Kathryn Stockett

Intèrprets: Allison Janney (Charlotte Phelan), Viola Davis (Aibileen Clark), Bryce Dallas Howard (Hilly Holbrook), Emma Stone, Jessica Chastain (Celia Foote), Octavia Spencer (Minny Jackson), Ahna O´Reilly (Elizabeth Leefolt), Eleanor Henry (Mae Mobley), Chris Lowell (Stuart Whitworth), Phelan (Skeeter), Anna Camp (Jolene French)

    4 Nominacions:

  • Millor pel·lícula
  • Millor actriu: Viola Davis
  • Millor actriu secundària: Jessica Chastain
  • Millor actriu secundària: Octavia Spencer
  •  
     
    Adaptació per a la pantalla gran del best-seller Criadas y señoras de l’escriptora Kathryn Stockett, amb guió del mateix director Tate Taylor, és un drama racial ens ofereix una escruixidora visió de la societat del sud dels Estats Units, tracta de la supervivència de la classe treballadora negra en una època en la qual només podien aspirar a ser criats, xofers o mossos d’equipatge i que, afortunadament, començaria a canviar amb l’aparició del Moviment dels Drets Civils o de figures rellevants com el reverend Martin Luther King que amb la seva lluita canviarien lentament la forma de pensar d’Amèrica.

    Ambientada en el Mississippi dels anys 60, Criadas y señoras ens explica la història de Skeeter, una noia de la bona societat del sud que acaba de tornar a casa en acabar la universitat disposada a convertir-se en escriptora. Als seus 22 anys, la felicitat de trobar al diari del poble el seu primer treball s’ensorra quan, en arribar a casa, descobreix que la seva criada, la dona que la va criar i li va donar tants bons consells, ja no hi és. A més, la seva mare no descansarà fins que no vegi la seva filla amb una aliança a la mà.

    La forma de veure la convivència entre blancs i negres de Skeeter xoca immediatament amb la de les seves amigues i, fins i tot, amb la de la seva pròpia família. I és que més endavant coneixem que la seva mare, influïda pel sector més conservador de la comunitat, va acomiadar cruelment a la dona que havia dedicat tota la seva vida a tenir cura de la casa familiar i que, a més, significava tant per a la jove.

    Skeeter, que porta amb ella aires de canvi i la força i intel·ligència necessàries per impulsar una petita revolució, vol escriure un llibre sobre les criades negres que expliqui la història de dones afroamericanes que treballen per a les famílies riques blanques.

    Per posar en marxa el seu projecte decideix entrevistar les dones negres que s’han passat la vida treballant al servei de les grans famílies del sud patint totes les formes de discriminació racial, començant per la seva criada i millor amiga, Aibileen, una dona sàvia i imponent que ha criat a disset nens blancs. Després de perdre al seu propi fill en un desafortunat accident, sent que alguna cosa ha canviat al seu interior.

    Un fotograma de la pel·lícula

    Tot plegat sembrarà una veritable revolució a la localitat de Jackson i strong>Skeeter corre el perill de perdre a les seves antigues amistats a Jackson, que li donen l’esquena. Però ella i Aibileen segueixen treballant en el projecte i aconsegueixen que més dones s’atreveixin a explicar les seves històries. Com Minny, la millor amiga de Aibileen, probablement una de les millors cuineres de tot Mississipí però amb el problema que no sap controlar la seva llengua i acaba de perdre una altra ocupació.

    Tot i que són molt diferents entre si, aquestes tres dones acabaran unint-se, i a mesura que avança la història sorgeix una nova germanor femenina. I per què? Perquè tenen molt a dir. Perquè s’ofeguen dins dels límits que els imposen la seva ciutat i el seu temps. I, de vegades, les barreres estan per saltar-se-les, malgrat la ferma oposició del conservador establishment del sud.

    Però abans, els habitants de la ciutat també hauran de dir algunes coses en veure’s arrossegats de forma irremeiable a un món que està a punt de canviar per sempre. És un moment clau per al canvi de mentalitat en la societat americana.

    L’entitat del melodrama, la desbordant càrrega emocional de les històries de flagrant submissió que aborda la pel·lícula, oscil·la sempre en un perillós límit entre el melodrama i el descontrol de llàgrimes. Però Tate Taylor sap subjectar les regnes i aconsegueix que el drama discorri discret i sense escarafalls, contingut.

    Llibres
    Criadas y señoras

    Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

    Deixa un comentari