Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

El lagarto negro. Edogawa Rampo

llangardaixEdogawa Ranpo és el pseudònim del patriarca de la novel·la detectivesca i de misteri japonesa, amagant el seu nom real Hirai Taro, per oferir un merescut tribut a l’Edgar Alan Poe. L’autor de El lagarto negro és un escriptor de novel·les i contes de misteri, mostrant-se com un home que va néixer abans del seu temps i ho demostra amb la seva obra: una feina realitzada a força de fantasia, d’exploració dels racons sexuals de l’individu, de girs inesperats propis d’un número de màgia que han espirat nostre temps. És també un escriptor d’ombra allargada, que arriba fins a Yasutaka Tsutsui com a referent d’un dels autors de ciència ficció més famosos de Japó amb una obra que es reconeix per un humor negre de contingut satíric. Hirai Taro segueix aquesta dinàmica però sempre amb el sexe com a forma de transport suburbà de l’ànima.

Primeres pàgines Lagarto negro, El_135X220

Es mostra com un autor gairebé necrofílic, que hauria fet les delícies dels productors de Hollywood pel seu domini dels girs més inesperats i inversemblants que un lector pugui imaginar, i sempre amb una vampiressa cruel i plenament sexuada de fons en forma de pèrfida i sensual Madame Midorikawa, quinta essència de la femme fatale, sobrenomenada Lagarto neegro per l’espectacular tatuatge que llueix en el seu braç, i que s’enfrontarà a Kogoro Akechi, un detectiu enginyós i invencible, que utilitzarà, com la pròpia dama, tots els trucs d’il·lusionisme que un pugui imaginar en la seva pugna per Sanae, una bella hereva i un diamant únic.

logo blog genere negre_AMB LLETRESL’obra es va publicar a l’any 1934 però encara vuit dècades després la seva lectura deixa ben a les clares les raons que van fer d’aquest relat criminal el més famós de la cultura japonesa moderna. El seu argument submergeix al lector a través d’una lladre de joies tan mortal com bella, mostrant un duel de disfresses de diabòlica intel·ligència i, per sobre de tot, una enorme habilitat per descarregar els sorprenents cops d’efecte al voltant del seu argument sense perdre l’essència de Edogawa Rampo en la seva capacitat d’inundar el relat detectivesc de tensió amorosa.

Un sherlock japonés de los años 30

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

Deixa un comentari