Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

Les lumbàlgies

Mal d’esquena o lumbàlgia?Les lumbàlgies són dolors a la part baixa de l’esquena. Si, a més, aquest dolor s’irradia fins a sota d’un o dels dos genolls s’anomena ciàtica. La lumbàlgia és la primera causa d’incapacitat laboral en la població activa menor de 45 anys.

Les causes més freqüents de les lumbàlgies són els esforços continuats, els sobre esforços puntuals i les postures inadequades i mantingudes durant temps.

L’exemple més clar és l’aixecament de pesos de manera inadequada, tant de forma contínua com sobtada.

Quan acudiu al vostre metge de família per un primer dolor lumbar el més probable és que no us indiqui cap prova complementaria, ja que el 80-90% de les persones es recuperen de forma espontània el primer mes. A excepció dels casos en que hi hagi una senyal d’alerta. El vostre metge amb l’interrogatori i l’exploració hi estarà pendent. Si us demana una prova, la primera serà la radiologia simple. Si ho creu convenient us demanarà altres proves o us remetrà a l’especialista.

Per a prevenir una lumbàlgia s’ha de mantenir una bona condició física general i local, en la zona de la musculatura abdominal i de l’esquena. Fer postures adequades per disminuir els esforços.

Les lumbàlgies són molt freqüents, vuit de cada deu adults les pateixen alguna vegada a la seva vida. La gran majoria, un 90%, es cura en un temps d’una a quatre setmanes. Encara que, a vegades, les lumbàlgies siguin molt doloroses heu de pensar que la vostra esquena no pateix un mal greu.

Durant aquest període no cal que us feu cap exploració, excepte si, a més del dolor lumbar, teniu febre, debilitat sobtada en alguna de les cames o incontinència. En aquests casos heu de consultar el vostre metge.

Què cal fer?Que podem fer si tenim dolor lumbar?

Durant els primers dies:

El millor és que estigueu actiu, tant com sigui possible, i només feu un repòs relatiu.

No resteu en repòs tot el dia, ja que retardareu la vostra recuperació.

No feu moviments o postures que augmentin el dolor.

Preneu paracetamol per disminuir-lo.

Després de dues setmanes:

Podeu fer exercici molt suau, camineu, correu a poc a poc, nedeu. Aneu fent les activitats diàries, utilitzeu postures correctes quan estigueu quiet, carregueu pesos,
segueu, conduïu, us aixequeu, dormiu, etc.

De moment no feu exercicis de reforç de l’esquena, ja que podria empitjorar el dolor.

A partir de la tercera setmana:

Podeu afegir exercicis gimnàstics, per enfortir l’esquena. Aquests exercicis els hauríeu
de fer, cada dia, mai de manera forçada.

Dra. Moreno Lorente.
Medicina familiar i comunitària.

Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

Deixa un comentari