Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

Spotlight

spotlightVa ser guardonada amb el premi al millor treball cinematogràfic de l’any. Spotlight dona rellevància a la fascinant història basada en fets reals de la recerca guanyadora del Premi Pulitzer duta a terme pel diari nord-americà Boston Globe que va sacsejar la ciutat i va causar una enorme crisi en una de les institucions més antigues i seguides del món.

Quan el tenaç equip de reporters de la secció Spotlight aprofundeix en els al·legats d’abús dins de l’Església Catòlica, descobreixen en la seva investigació l’encobriment dut a terme durant dècades per part de les altes esferes d’organitzacions religioses, legals i governamentals de Boston, deslligant una onada de revelacions al voltant del món. L’argument introdueix a l’espectador en una investigació periodística real que va tenir lloc a principis del segle XXI en l’interior de la ultraconservadora i catòlica ciutat de Boston i que va acabar destapant un majúscul escàndol relacionat amb abusos sexuals de l’Església Catòlica de Massachusetts.

Tot va començar un matí a l’oficina del seu advocat, Mitchell Garabedian, quan la Sra MacPherson, actualment te quaranta un anys i té dos fills propis, empeny a través de la taula una petita fotografia de si mateixa quan tenia al voltant de cinc o sis anys. Aquestes còpies fotogràfiques van marcar l’inici d’un torrent d’articles al llarg dels següents mesos sobre l’Arxidiòcesi Catòlica, els abusos sexuals comesos pels seus sacerdots i els llargs esforços emprats aprofitant la seva jerarquia per cobrir i mantenir els mitjans de comunicació allunyats de tot el que succeïa. Però tots van ser alertats, almenys inicialment, per membres d’un petit equip per a projectes d’investigació especials anomenats Spotlight, formats originalment en el Globe en la dècada dels anys setanta, en el model de la unitat d’investigació Insight a The Sunday Times. L’escàndol que es començava a destapar es veia inicialment terrible per si mateix, però va ser més encara quan fa explícita una revelació profundament atroç, el repartiment de culpes entre qui comet un acte infame i qui mira a una altra banda sense fer res. Una taca indeleble que acaba marcant a una institució i una part important de la societat, incloses les mateixes víctimes. Un cas similar a més petita escala es pot trobar en els fets succeïts a l’Escola Maristes a Les Corts de Barcelona i que es va destapar fa poques setmanes.

Però el que ha fet d’aquesta pel·lícula aconseguir l’Òscar al millor a la millor pel·lícula, també guardonada amb el millor guió original, ha estat el seu excel·lent repartiment. Una bona història pot quedar-se a un pas d’aconseguir l’èxit sense una selecció d’actors adequada. Spotlight compta en el seu repartiment amb Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber o Stanley Tucci, per esmentar als noms més coneguts i valorats per la crítica. I cal destacar la magnífica direcció de Tom McArthy per aconseguir fer comprensible a l’espectador, i encara més enllà, emocionant, un procés amb el qual fins i tot els mateixos periodistes que protagonitzen el relat se senten perduts. Com en algunes de les grans pel·lícules polítiques de la història, com Luna nueva (1940) o Primera plana (1974), poc o gens se sap de la vida privada dels protagonistes, ja que la història transcorre a través d’únicament fets, i conseqüències, totes al voltant de la tasca d’ un equip d’investigació que ha passat definitivament a l’eternitat cinematogràfica.

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

Deixa un comentari