Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

Juan Goytisolo

juangoytisoloEl català Juan Goytisolo ha estat guardonat amb el Premio Miguel de Cervantes de las Letras. El jurat d’aquest premi ha destacat la seva capacitat indagatòria en el llenguatge i les propostes estilístiques complexes, desenvolupades en diversos gèneres literaris; per la seva voluntat d’integrar les dues ribes, a la tradició heterodoxa espanyola i per la seva aposta permanent pel diàleg entre diverses cultures.

És autor d’una extensa i variada obra narrativa i assagística, prohibida a Espanya per la censura franquista des del 1963. Ha realitzat durant els seus anys més prolífics gèneres com el reportatge, la literatura de viatges o les memòries. A més de la seva tasca estrictament literària, Goytisolo és un intel·lectual influent, col·laborador habitual en premsa i un crític implacable del món contemporani.

Vinculat en una primera etapa al realisme social, va explorar en la seva obra posterior un experimentalisme transgressor en la formes i heterodox i dissident en els enfocaments i els temes. Les seves primeres novel·les, inscrites en les tendències del realisme social dels anys cinquanta, són Juegos de manos (1954) i Duelo en el paraíso (1955). Tant en aquestes primeres obres com en la trilogia formada per El circo (1947), Fiestas (1958) y La resaca (1958), destaca el seu pensament antiburgès, actitud que va defensar a Problemas de la novela (1959) i a Campos de Níjar (1960), a on proposa un relat d’un viatge que l’autor va realitzar per les àrides terres d’Almeria, en què descriu les tràgiques condicions de vida dels seus habitants.

Uns anys abans, concretament al 1956, va abandonar Espanya per establir-se a París, ciutat en la qual va exercir d’assessor literari a l’editorial francesa Gallimard, per fixar anys després la seva residència al Marroc. En aquesta etapa els seus objectius crítics i polítics, a través d’una tècnica objectivista influïda per la narrativa nord-americana, es comencen a plasmar en l’assaig Problemas de la novela (1959), com un autèntic manifest per una literatura inspirada en els principis del realisme socialista, i també apareixen en la trilogia El pasado efímero, composta per les novel·les El circ (1957), Fiestas (1958) amb una crònica del fariseisme burgès en el marc del Congrés Eucarístic de Barcelona, i La resaca (1958 ), de caràcter obrerista i suburbial.

La seva obra Señales de identidad (1966) va comportar l’abandonament de les modestes propostes realistes del període anterior i l’assimilació de tècniques de la novel·la moderna amb la introducció de canvis de punt de vista, salts en el temps, relat en segona persona, monòleg interior, prosa poemàtica, passatges en vers i barreja de diversos gèneres literaris a afegir dels anys anteriors. Un altre vessant de Juan Goytisolo és la seva identificació amb el món àrab que es manifesta en els seus assajos El furgón de cola (1967), Disidencias (1977), El problema del Sàhara (1979), Crónicas sarracinas (1981) i Estambul otomano (1989).

juan_goytisolo

Va ser també un autor prolífic durant els anys noranta amb les obres literàries La cuarentena (1991), Cuaderno de Sarajevo (1993), La saga de los Marx (1993), el llibre de cròniques Argelia en el vendaval (1994 ), o El lugar de los lugares (1995), una crònica sobre la situació a Sarajevo després de la seva visita a Bòsnia.

A l’any 1997 li va ser atorgat el Premio Proartes de narrativa iberoamericana de la ciutat colombiana de Cali. Posteriorment, el conjunt de la seva producció literària va ser reconeguda també a l’any 2008 amb el Premio Nacional de les Letras Españolas; el mateix any que anunciava el seu comiat de la narrativa per sempre. Ha rebut altres diversos reconeixements internacionals, entre els quals destaquen el Premio de Ensayo y Poesia Octavio Paz (2002) i el Premio Juan Rulfo (2004). Finalment aquest any ha estat reconegut amb el Premio Miguel de Cervantes de las Letras.

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

Deixa un comentari