Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

L’activitat física, l’esport i la salut

Activitat físicaDes de l’any 2002 se celebra cada 6 d’abril el Dia Mundial de l’Activitat Física. Es va començar a celebrar a Sâo Paulo (Brasil), i respon a la necessitat de promocionar l’activitat física en una societat en què cada cop ens movem menys.

Directament lligat amb el sedentarisme ens trobem que els darrers anys s’ha produït un increment progressiu de les xifres d’obesitat en infants i adolescents. Aquest fet significa un augment del risc de patir malalties a l’edat adulta, però també repercuteix negativament en el desenvolupament corporal i els aspectes fisiològics, psicològics i socials de l’individu.

Sovint no ens adonem de la transcendència que pot tenir el sobrepès i l’obesitat dels infants fins a la pubertat avançada i pensem que superaran aquest fet i assoliran una composició corporal adequada més endavant, un cop passada l’adolescència. Però malauradament els infants obesos es converteixen fàcilment en adults obesos, especialment quan el sobrepès i l’obesitat apareixen ja als primers anys de vida.

Les darreres investigacions confirmen que la primera causa de sobrepès en els infants és el sedentarisme, fins i tot per davant d’una mala alimentació.

Estudis recents indiquen que més d’un 60% dels infants d’aquest país practiquen poc exercici físic (mai o menys de dos cops per setmana), sent Espanya el país d’Europa on menys exercici practiquen els infants en horari extraescolar. Aquestes xifres són pitjors en el cas de les nenes i s’agreugen pels dos sexes a partir del 13 anys.

Els mitjans de comunicació influeixen poderosament sobre el grau d’inactivitat física i sobre el patró d’alimentació de gran nombre d’infants i adolescents. S’ha vist que existeix relació directa entre les hores que es veu la TV i els tipus d’aliments que demanen els infants.

natacio.jpgPer evitar que un nen obès esdevingui un adult obès la combinació ideal és millorar l’activitat física i l’alimentació. Aquestes mesures són tan més efectives com més aviat s’instauren, sobretot quan l’obesitat encara no està implantada.

A més, la pràctica d’activitat física disminueix l’ansietat, millora la percepció d’un mateix, millora la salut musculesquelètica, augmenta el rendiment acadèmic, disminueix la quantitat de greix corporal i la tensió arterial i milloren els greixos de la sang.

L’activitat física per a l’infant significa equiparar-se amb un adult. Comporta una superació dels dèficits a través de l’entrenament. Això sí, sempre cal que hi hagi divertiment fent activitat física, en cas contrari s’associaria a càstig. L’esport ha de ser una activitat lúdica.

Les recomanacions que es fan des del Departament de Salut són:

  • Cada dia: Adoptar un estil de vida actiu (pujar escales, anar caminant a l’escola)
  • 3 a 5 dies per setmana: Afegir-hi 60 minuts d’activitat física d’intensitat moderada (caminar a bon pas, anar amb bicicleta) o vigorosa (córrer, saltar a corda, practicar esports)

  • Més informació a:
    http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir3248/index.html

    Regidoria de Serveis Socials i Salut.
    Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.

    Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

    Deixa un comentari