Biblioteca Municipal Armand Cardona Torrandell Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

BiblioBlog – Una mar de lletres


Bass Culture: La historia del reggae

 

PortadaBass Culture: La historia del reggae és un viatge. Als guetos de Jamaica, al cor del Carib, però també al ressò hipnòtic dels tambors i els greus primigenis de l’Àfrica profunda. En aquest llibre Lloyd Bradley ens explica l’apassionant història de la música jamaicana en el seu context social, polític, econòmic i espiritual, des dels sound systems dels anys cinquanta, passant pel ska, el rocksteady i el dub, fins a l’èxit internacional de Bob Marley Bob-Marleyi el posterior naixement del dancehall. Més enllà de documentar l’evolució musical, Bradley es submergeix en una història de Black Power, altaveus que ressonen, cantants amb forats a les sabates, vudú anticolonialista, flirteig a la pista de ball, rastes antisistema, productors avariciosos, espiritualitat profunda, flirtejos amb el punk, dolentots de barriada, estudis de gravació embolicats en marihuana, skinheads que ballen música negra, tripijocs de la guerra freda, pistolers a les barraques, membres dels Rolling Stones bojos pel reggae, revoltes als carrers britànics, reciclatge sonor i cultura del poble per al poble. Carregat de testimonis dels grans del gènere (Prince Buster, Horace Andy, Bunny Lee, Jimmy Cliff, Lee Scratch Perry), Bass Culture captura en una narració narcòtica la història d’una comunitat de l’anomenat “tercer món” que va alçar la veu per dir que no només existien, sinó que tenien ganes de donar guerra i ballar fins a la matinada. Bass Culture es considera la història definitiva del reggae.

Grans del reggae
El llibre el va publicar el 2000 Viking, un segell de l’editorial britànica Penguin, però a l’any següent, en vista de com funcionava, ho va publicar directament Penguin (2001). També s’ha editat (i reeditat diverses vegades) als Estats Units (Grove Press, 2001). Més enllà de diverses biografies de Bob Marley, i de “Catarsi rocksteady” de Lutxo Pérez, que narra el què probablement és el millor període de la música jamaicana, el comprès entre 1966 i 1968, no hi ha cap llibre en espanyol que expliqui la història del reggae. Bass Culture s’ha traduït al francès, japonès, alemany i italià. De la traducció a l’espanyol n’és responsable Tomás González Cobos, qui a més prologa el llibre amb la lloable intenció d’oferir les pistes que possibilitin un correcte enteniment dels sovint tancats codis jamaicans. L’altra introducció a l’obra va a càrrec d’un personatge mític, el cantant, sound system man i productor discogràfic Prince Buster, que amb les seves paraules li dóna a aquesta història del reggae un valor afegit.
Lloyd Bradley va néixer a Londres el 1955. En la seva adolescència es va submergir en el submón dels sound systems del nord de Londres amb tal passió que va crear el seu propi sistema, Dark Star, on punxava en els anys setanta. Ha escrit sobre música per a diverses revistes i diaris, com NME, Black Music Magazine, The Guardian, Q, Mojo Blues & Soul, The Observer i The Independent. És autor de Sounds Like London (2013), una història de la música negra de Londres, i va ser productor associat de la sèrie Reggae: The Story of Jamaican Music per a la BBC2.
A les biblioteques públiques de Vilanova i la Geltrú podreu trobar més de quaranta documents sobre la música reggae.
Si us agrada aquest gènere musical esteu de sort, a Vilanova i la Geltrú s’organitza cada estiu un dels millor festivals del sud del continent, el Nowa Reggae.

Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

Deixa un comentari