Menú

VNG reclama a ADIF que millori els trens i les vies per minimitzar la instal·lació de pantalles opaques

Comparteix:
01/09/2021 11:21

L'Ajuntament presenta al·legacions al projecte que preveu col·locar grans barreres acústiques per reduir el soroll del ferrocarril al seu pas per la ciutat

L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha presentat al·legacions a la previsió d'expropiació d'espais derivada del projecte d'ADIF (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries) que preveu la instal·lació de grans pantalles opaques al costat de la via del tren per reduir el soroll del pas dels combois. L'ens ferroviari planteja aquesta acció per adequar el pas dels trens en tram urbà a les normatives europees que regulen la contaminació acústica. Ara bé, l'Ajuntament de la ciutat reclama a ADIF que apliqui mesures alternatives menys invasives per a la ciutadania i l'entorn urbà. ADIF hauria d'actuar directament en l'emissor acústic, és a dir, sobre les vies i els trens, i limitar al màxim la instal·lació de pantalles”, ha manifestat l'alcaldessa, Olga Arnau. El document on es detallen les previsions d'ocupació es va publicar al BOE el passat dissabte 14 d'agost.

L'Ajuntament vilanoví va liderar una reunió d'alcaldes i alcaldesses el passat mes de maig, en què hi van participar 23 municipis de les demarcacions de Barcelona i Tarragona afectats per aquest projecte, per tal de fer front comú contra la intervenció tal com està plantejada. Ara, el consistori vilanoví compartirà aquestes al·legacions amb la resta de municipis perquè n'estiguin informats i cadascú les adapti en funció de les seves necessitats. El ple municipal ja va aprovar el passat mes de desembre una moció de rebuig a aquest projecte.

La principal reclamació de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú és que ADIF hauria d'actuar directament en l'emissor acústic, és a dir, sobre les vies i els trens. La mesura correctora de les pantalles previstes en el projecte actua quasi bé exclusivament sobre el medi transmissor i, per tant, contravé la normativa (Llei del Soroll), que prioritza l'assumpció de mesures de prevenció. “La priorització de mesures relacionades amb la font emissora per minimitzar el soroll ferroviari és la solució més eficaç en termes cost-benefici i la que té menys efectes sobre el paisatge urbà”, argumenta Francesc-Xavier Serra, regidor d'Urbanisme. Els estudis de referència  indiquen que, per a minimitzar el soroll ferroviari, és més efectiu actuar sobre la font emissora; tot i així, el projecte d'ADIF situa aquestes mesures en segon pla i prioritza les pantalles, que només actuen en la transmissió del soroll, però no el redueixen en origen.

L'informe dels tècnics municipals sosté que el projecte no té en compte que la infraestructura ferroviària s'hauria d'integrar harmònicament a la ciutat i palesa la “manca de sensibilitat” per conjuminar la reducció de la contaminació acústica amb altres interessos generals com la seguretat, l'accessibilitat, la disponibilitat d'espai d'aparcament, l'assolellament i el gaudi de visuals i d'un paisatge urbà digne, entre d'altres.

Les afectacions que tindria el projecte d'ADIF a Vilanova i la Geltrú són evidents: pèrdua de visuals i degradació del paisatge urbà –especialment als eixos de la rambla de la Pau, rambla de Salvador Samà i del carrer de la Llibertat, amb pantalles de 3 metres d'alçada mínima que eliminarien les visuals al mar; pèrdua d'assolellament en habitatges –per exemple, amb pantalles de 5 metres d'alçada al carrer de l'Arquitecte Gaudí. A més, la ubicació de les pantalles es planteja fora de la plataforma ferroviària, la qual cosa suposa, en molts trams, l'expropiació d'espai públic (amb les conseqüents afectacions en voreres i accessibilitat, i pèrdua de llocs d'estacionament). “No podem permetre una instal·lació de pantalles opaques d'aquesta magnitud, que malmeten la imatge d'una part important del centre de la ciutat, i que causarien perjudicis evidents als veïns i veïnes”, ha dit l'alcaldessa.

Les pantalles també incrementarien la sensació d'inseguretat per part de la ciutadania pel fet que l'amplitud visual es veu reduïda i perquè les possibles rutes d'escapatòria en cas de pànic queden anul·lades –consideracions essencials en el disseny de l'espai urbà amb perspectiva de gènere. Les pantalles, a més, poden ser susceptibles de pintades, fet que implica degradació urbana i més costos de neteja.

El cost global de les mesures que vol implantar ADIF (a les demarcacions de Barcelona i Tarragona) suma 73 milions d'euros, dels quals el 89,4% es destinen a mesures en el medi transmissor (pantalles acústiques), el 5,7% a mesures en el medi receptor (substitució de finestres i tancaments insonoritzats) i un 4,9%, la quantitat més petita, a mesures per reduir el soroll en origen. En concret, a Vilanova i la Geltrú, el projecte preveu una inversió de 4,5 milions d'euros. Bona part es dedicaria a les pantalles acústiques (84% del pressupost), mentre que la reducció de soroll en origen suposa només un 4,91% del total, en sentit contrari al que estableix la Llei del Soroll, i a les recomanacions de la Comissió Europea i la Unió Internacional de Ferrocarrils.

Alternatives a les pantalles acústiques

L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú proposa a ADIF altres mesures que ja s'apliquen en altres països europeus, com ara que efectuï altres accions de caràcter preventiu en els carrils, per reduir la vibració i el soroll de rodament dels trens. O també als vehicles, per reduir el soroll de propulsió, de les instal·lacions de climatització i dels convertidors elèctrics, tant des del disseny dels trens, com amb la instal·lació d'amortidors i l'encapsulat dels elements sorollosos.

Altres mesures preventives serien la renovació de la flota de ferrocarrils per nous vagons silenciosos; la modernització del sistema de frenada, o l'apantallament dels bogis amb faldons o carenats que eviten la propagació del soroll d'aquests elements.

Totes aquestes mesures s'han aplicat en altres països europeus. També es poden aplicar mesures correctores com ara instal·lar barreres acústiques molt baixes i molt properes al principal focus emissor de soroll de rodament (contacte roda-carril).

Finalment, es pot reduir el soroll del receptor insonoritzant els habitatges afectats per la contaminació acústica, una mesura que en alguns casos podria ser més econòmica.

Sense informe previ

L'informe tècnic apunta també una deficiència jurídica i procedimental en aquest assumpte, atès que l'Ajuntament no ha rebut cap estudi informatiu previ a aquesta actuació, com estableix la Llei d'Urbanisme. Aquest fet provoca “una clara i manifesta indefensió”, i l'administració ferroviària podria estar incorrent en causa de nul·litat de ple dret, segons el procediment legal establert. "L'única comunicació oficial que tenim és el BOE del 14 d'agost per a expropiar espais públics per posar les pantalles", afegeix Serra.  

L`alcaldessa, Olga Arnau, i el regidor d`Urbanisme, Xavier Serra

L'alcaldessa, Olga Arnau, i el regidor d'Urbanisme, Xavier Serra

Simulació de les pantalles acústiques

Simulació de les pantalles acústiques

Vista actual de la via al carrer Marquesat de Marianao

Vista actual de la via al carrer Marquesat de Marianao

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Urbanisme
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració