Menú

23 municipis catalans demanen alternatives a la instal·lació de grans pantalles opaques a les vies del tren

Comparteix:
20/05/2021 19:49

La primera reunió d'ajuntaments afectats, convocada per l'alcaldessa de VNG, constata la necessitat de coordinar-se per establir converses conjuntes amb Adif

Alcaldes i regidors de 23 municipis de la costa de Barcelona i Tarragona s'han reunit aquesta tarda virtualment per abordar una problemàtica comuna, com és el projecte d'instal·lació de grans pantalles acústiques opaques en zones urbanes. L'única mesura proposada per ADIF (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries), que està en fase de redacció, té com a objectiu pal·liar el soroll del pas dels trens i les molèsties que això ocasiona als veïns –per adaptar-se als requeriments normatius vigents a la UE en matèria de protecció acústica. Els ajuntaments afectats, no obstant, han mostrat el seu desacord amb la solució proposada, i critiquen el fort impacte visual i paisatgístic que provocarien aquestes barreres.

La reunió ha tingut molt bona acollida entre els municipis, i els representants polítics municipals aplegats avui s'han compromès a avançar units per fer front comú contra el projecte. Es dona la circumstància, a més, que alguns encara no han estat informats. En la trobada s'ha acordat la coordinació tècnica col·lectiva entre tots els ajuntaments i l'inici del treball municipal conjunt per sol·licitar reunions amb la Generalitat, perquè hi intercedeixi políticament. El col·lectiu d'ajuntaments afectats també reclamarà reunions amb el Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana i amb Adif, per tal de conèixer el projecte en la seva totalitat, i cercar altres alternatives menys agressives per als entramats urbans.

Les pantalles acústiques que ADIF preveu col·locar tindrien entre 2 i 7 metres d'alçada, i alguns trams se situarien al mig del nucli urbà. Si s'executa tal com està prevista, l'actuació implicaria greus perjudicis per a la ciutadania, com ara la pèrdua de visuals, la pèrdua d'assolellament en habitatges (per la proximitat d'alguns trams de pantalla als edificis), la reducció de l'amplada dels vials afectats per la instal·lació dels murs (atès que es preveu que es construeixin en espai públic, fora de la plataforma ferroviària) o l'increment de la sensació d'inseguretat per part de la ciutadania en els carrers afectats per les pantalles, ja que es redueix l'amplitud visual de les persones i les rutes d'escapatòria en cas de pànic.

L'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Olga Arnau, que s'ha mostrat molt satisfeta pel desenllaç d'aquesta primera trobada, ha lamentat “la falta de consideració d'ADIF respecte als perjudicis que les pantalles poden causar a la ciutat” i ha manifestat que aquest projecte “empitjora la relació d'Adif amb els territoris, ja prou malmesa per la persistent manca d'inversió en les infraestructures ferroviàries”. En aquest sentit, una de les demandes que es faran a Adif és la renovació del parc mòbil i les vies com a principal mesura a adoptar per reduir l'impacte acústic dels combois, atès que la normativa indica que principalment cal actuar sobre el focus emissor del soroll. Una altra mesura pal·liativa que s'ha posat sobre la taula és que Adif assumeixi la millora dels aïllaments dels edificis afectats. “Les pantalles acústiques opaques són admissibles en alguns trams, però no poden ser l'única solució per a tapar tots els trams de via”, subratlla el regidor d'Urbanisme, Francesc-Xavier Serra. 

La reunió d'avui ha estat convocada per l'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, amb la voluntat d'organitzar una resposta el més plural i àmplia possible per a un problema que va més enllà d'un sol municipi. De fet, Arnau confia que s'hi implicaran altres ajuntaments que avui no han pogut ser a la primera reunió, i també les entitats municipalistes, la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) i l'Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM).

El passat mes de desembre, el ple de Vilanova i la Geltrú ja va aprovar –per unanimitat de tots els grups– una moció en què manifestava el seu rebuig al projecte de les pantalles acústiques. Des de l'Ajuntament s'han mantingut converses amb ADIF, però fins al moment les alternatives proposades no han estat considerades. L'única opció que ha valorat l'ens ferroviari és la possibilitat que la part superior de les barreres sigui d'un material transparent a partir dels 2 metres d'alçada, un fet, però, que no evitaria igualment la visió d'un mur opac de 2 metres. L'altra alternativa, més dràstica, que ha ofert l'administrador ferroviari és que l'Ajuntament renunciï a l'actuació a canvi d'un descàrrec de responsabilitat d'ADIF en relació a la contaminació acústica de la infraestructura.

En la reunió d'avui hi han pres part alcaldes i regidors d'Altafulla, Arenys de Mar, Badalona, Calafell, Caldes d'Estrac, Cambrils, Cubelles, Cunit, El Masnou, El Vendrell, Gavà, L'Ametlla de Mar, Malgrat de Mar, Mataró, Montgat, Premià de Mar, Sant Adrià de Besòs, Sant Andreu de Llavaneres, Sitges, Tarragona, Ulldecona, Vilanova i la Geltrú i Vilaseca. La convocatòria s'havia fet extensiva a tretze municipis més que no hi han pogut assistir, però que també se'n poden veure afectats. 

L`alcaldessa, Olga Arnau, durant la reunió

L'alcaldessa, Olga Arnau, durant la reunió

Simulació virtual. Les pantalles tindrien entre 2 i 7m.

Simulació virtual. Les pantalles tindrien entre 2 i 7m.

Vista actual de la via a l`eix de la Rambla

Vista actual de la via a l'eix de la Rambla

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Espai públic
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració