Menú

La cessió de Cal Terzi com a equipament municipal de VNG avança amb l'aprovació provisional

Comparteix:
09/02/2026 21:53

El Ple de l'Ajuntament s'adhereix a declaracions per la lluita contra el càncer, i de suport a Ucraïna i el Sàhara

L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha aprovat provisionalment avui en sessió plenària la modificació puntual del Pla General d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) per a la cessió de l'edifici de Cal Terzi com a equipament d'ús municipal, i la realització d'un edifici d'habitatges dins la finca. Així mateix, s'ha aprovat la resolució d'al·legacions presentades, que s'han estimat en part.

El regidor d'Urbanisme, Gerard Llobet, ha explicat que l'aprovació d'avui és la continuació de l'aprovació inicial produïda el juliol, que va comportar l'obertura de l'exposició pública i la petició d'informes sectorials a les institucions competents. El proper pas ara és la valoració i aprovació definitiva per part de la Comissió Territorial d'Urbanisme, per tal que “el més aviat possible pugui obrir portes un equipament cívic al barri de Mar”, ha manifestat el representant del govern. Llobet ha destacat que “la ciutat guanyarà un equipament i sense haver de posar diners sobre la taula”.

El punt s'ha aprovat amb els vots a favor dels grups del govern (PSC i VEC), ERC, Junts Estimem Vilanova (nova denominació del grup municipal JxCat) i PP. Transformem VNG s'hi ha abstingut i la CUP hi ha votat en contra. Part de l'oposició ha lamentat que no s'hagin admès a tràmit les al·legacions de l'entitat APMA, presentades fora de termini, en considerar que s'havia prestat a confusió sobre la data de finalització del període d'exposició pública.

D'altra banda, s'ha aprovat provisionalment una altra modificació puntual POUM, concretament dels articles 24, 91 i 106, per ampliar els usos socials, assistencials, culturals i esportius de servei a la ciutadania en les parcel·les de sòls destinats a equipament. El punt ha obtingut suport majoritari, únicament amb l'abstenció de Transformem VNG.

Entre d'altres qüestions, en aquest Ple municipal també s'ha aprovat inicialment el plec de condicions per licitar l'explotació i gestió del quiosc-bar situat al Parc de Gumà i Ferran. I ha vist llum verda el conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i la Federació d'Associacions pel Carnaval, per a la promoció de l'ús de l'ecocaramel durant les Comparses. L'Ajuntament aporta una subvenció de 24.000 euros, que permet reduir el preu de compra del caramel ecològic, per tal que resulti més competitiu i se n'incentivi l'ús.

Adhesió al “Mes contra el càncer” i solidaritat amb Ucraïna i el Sàhara

Coincidint amb la commemoració, el 4 de febrer, del Dia internacional contra el càncer, el Consistori s'ha adherit al manifest per sumar-se al Mes contra el càncer, una iniciativa impulsada per l'Associació Contra el Càncer. El text argumenta que el mes de febrer esdevé una oportunitat per reforçar la consciència col·lectiva, fomentar hàbits de vida saludables i posar al centre l'acompanyament a les persones afectades.

El Ple de febrer també ha servit per visibilitzar la solidaritat del Consistori amb les poblacions d'Ucraïna i del Sàhara Occidental. Pel que fa al manifest de suport a Ucraïna, amb l'avinentesa que aquest mes es compleixen quatre anys de l'inici de la guerra, s'ha volgut reafirmar el compromís de l'Ajuntament “amb la pau i la defensa dels drets humans”, tal com ha afirmat la regidora de Cooperació, Míriam Pérez.

Així mateix, s'ha acordat impulsar “gestos simbòlics”, com penjar la bandera ucraïnesa al balcó de la Casa de la Vila i il·luminar les voltes, “per dir que Vilanova i la Geltrú no oblida i no mira a l'altra banda”. Aquest punt ha obtingut l'abstenció de la CUP, argumentant falta de context en la proposta, i de Transformem VNG, en considerar que no és una qüestió de gestió municipal.

Sí hi ha hagut unanimitat en l'aprovació de la declaració institucional de la Coordinadora Catalana d'Ajuntaments Solidaris amb el Poble Sahrauí (CCASPS) davant la Resolució 2797 (2025) adoptada pel Consell de Seguretat de les Nacions Unides. En el text s'expressa “la preocupació” que causa la Resolució, ja que “s'allunya del principi fonamental del referèndum d'autodeterminació del poble sahrauí, base del mandat de la MINURSO”.

La declaració també acorda instar el govern espanyol a assumir “la seva responsabilitat històrica i diplomàtica en la recerca d'una solució justa i definitiva”, i reitera la denúncia de la vulneració de drets humans als territoris ocupats del Sàhara Occidental per part del Regne del Marroc.

Crisi ferroviària i crisi de l'habitatge, presents a les mocions

En l'apartat de les mocions, l'actualitat de la crisi ferroviària ha estat un dels temes destacats. Els grups d'ERC i VEC han presentat una proposta conjunta per denunciar “la situació insostenible del servei de Rodalies” i exigir mesures urgents per garantir la seguretat, la fiabilitat i la dignitat del transport públic. 

Entre d'altres, s'ha acordat instar el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, ADIF i Renfe, amb la implicació de la Generalitat de Catalunya, a dur a terme de manera immediata una auditoria integral, independent i pública del sistema ferroviari a Catalunya (infraestructures, manteniment, seguretat i resiliència climàtica), amb especial atenció als punts crítics i de risc. També, exigir l'elaboració i execució d'un pla d'actuació urgent i calendaritzat, amb responsables identificats, prioritats clares i transparència pública. En canvi, ha decaigut la proposta del PP “per a la condemna de la greu i reiterada mala gestió del servei de Rodalies al Garraf i per exigir mesures urgents i responsabilitats polítiques”.

La moció que ha comportat més debat ha estat la presentada per la CUP “per reforçar la resposta municipal davant l'aixecament de la moratòria de desnonaments”. La proposta, exposada per Berta Barberà en representació de l'Associació Sindicat de Llogaters i Llogateres, ha alertat de la situació de vulnerabilitat habitacional i risc de desnonament que pateixen 13.000 famílies a Catalunya, i dels efectes que pot tenir l'anul·lació de l'anomenat “escut social”, després que no superés la votació del Congrés dels Diputats el 27 de gener.

El govern municipal no ha donat suport a la moció, tot i compartir la preocupació, en considerar que el relat dels acords dona a entendre “que l'Ajuntament no està actuant”, ha argumentat la regidora d'Habitatge, Iolanda Sánchez. També hi han votat en contra Junts Estimem Vilanova i PP.

Suport al comerç i protecció dels camins rurals

D'altra banda, ha tirat endavant la moció de Junts Estimem Vilanova per impulsar mesures de suport al comerç local i la revitalització del centre, com ara accions per facilitar l'aparcament, incentius fiscals o protegir els comerços històrics. La proposta ha rebut el suport de tots els grups excepte l'abstenció de la CUP. D'altra banda, s'ha aprovat per unanimitat la moció de Transformem VNG per elaborar un estudi tècnic integral sobre la distribució urbana de mercaderies, que analitzi la demanda real de càrrega i descàrrega per sectors i franges horàries.

S'ha donat vist-i-plau, així mateix, a la proposta d'ERC per la pacificació i limitació del trànsit motoritzat als camins rurals de connexió amb l'entorn natural, agrícola i les viles veïnes. El govern municipal l'ha transaccionat per incorporar, entre d'altres mesures, que es tingui en compte la participació dels col·lectius afectats i que s'estudiï cas per cas. Igualment, s'ha aprovat la moció de Transformem VNG per l'arranjament dels camins agraris, que comporta l'elaboració d'un estudi tècnic amb la col·laboració del primer sector.

Podeu consultar el sentit de totes les votacions en aquest fil del canal X de l'Ajuntament o bé recuperar la sessió sencera al web de Canal Blau

Ple municipal de febrer

Ple municipal de febrer

Intervenció per part del Sindicat de Llogateres

Intervenció per part del Sindicat de Llogateres

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Alcaldia i protocol, L'Ajuntament, Urbanisme
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració