Menú

Vilanova i la Geltrú impulsa el nou cicle d'activitats de memòria històrica entre octubre i desembre

Comparteix:
29/09/2025 9:38

Conferències, exposicions, taules rodones, actes commemoratius i un concert formen part de la programació, que inclou una xerrada sobre els supervivents catalans dels camps nazis

L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, en col·laboració amb l'Arxiu Comarcal del Garraf i diverses entitats, ha programat un ampli ventall d'activitats dedicades a la memòria històrica per als mesos entre octubre i desembre. L'objectiu és apropar a la ciutadania episodis clau del passat recent, fomentar la reflexió col·lectiva i posar en valor el paper de les persones i col·lectius que han contribuït a la recuperació de drets i llibertats.

La programació s'inicia amb la xerrada “Després dels camps què? Què va passar amb els supervivents catalans després de l'alliberament dels camps nazis?”, que tindrà lloc el dijous 2 d'octubre, a les 18 h, a l'Arxiu Comarcal del Garraf. La sessió, amb la participació de Maria Coll, historiadora i cap de redacció de la revista Sàpiens, i de Juan M. Calvo Gascon, president de l'Amical Mauthausen i altres camps, aprofundirà en la realitat viscuda pels 2.500 catalans deportats als camps nazis, dels quals menys del 40% van sobreviure. L'alliberament l'any 1945 va significar recuperar la llibertat i la dignitat, però també l'inici d'un segon exili i el repte d'adaptar-se al món de la postguerra.

El programa inclou l'exposició “Els primers ajuntaments democràtics” a l'Arxiu Comarcal i la mostra “Maternitats robades” al Centre Cívic de la Geltrú, amb una xerrada prevista el 17 d'octubre. El 15 d'octubre tindrà lloc la commemoració de la mort del president Lluís Companys, amb parlaments i ofrenes florals al monument que porta el seu nom.

La programació continuarà al novembre amb la presentació del llibre “Les Comissions Obreres a Fisa i Mahle” (6 de novembre), les visites obertes a l'Arxiu Comarcal (21 i 22 de novembre), i un altre dels actes destacats: una nova taula rodona del cicle Quotidianament valentes, que, en aquest cas, es dedicarà al paper de les Dones en la Transició (18 de novembre). Diverses dones de la ciutat, moderades per la historiadora Judith Barbacil, oferiran una mirada femenina a una part de la nostra història encara en període d'estudi i revisió, amb la voluntat de posar en relleu la importància de les dones, sovint anònimes, en la reconstrucció del nostre passat.

El 22 de novembre es faran dues activitats: el concert “Invisibles, un viatge emocional pels camins de la memòria” a l'Auditori Eduard Toldrà, i la conferència “Els camps de concentració de Franco”, a càrrec de l'historiador Aram Monfort a l'Arxiu Comarcal.

En paraules del regidor de Memòria Històrica, Salvador López: "un darrer trimestre de l'any carregat d'activitat, amb un canvi de format en la difusió de les activitats per encabir la creixent i variada programació que genera la ciutat en l'àmbit de Memòria Històrica, entesa d'una forma àmplia i transversal". I afegeix: "l'obertura a consulta pública del Banc de la Memòria Oral, com a projecte viu i a llarg termini, és un dels actes centrals del programa".

Banc de la memòria oral

El Foment Vilanoví acollirà el dijous 4 de desembre, a les 18 hores, la presentació pública d'una iniciativa que pretén preservar la història en clau local de la mà dels mateixos testimonis: el Banc de la Memòria Oral de Vilanova i la Geltrú. Durant l'acte es podran veure imatges del projecte, que recull més d'una vintena d'entrevistes ja realitzades i altres materials amb l'objectiu de recollir les fonts orals i preservar l'estudi audiovisual des de la postguerra fins a la transició.

Aquesta base de dades quedarà ubicada al Castell de La Geltrú, seu de l'Arxiu Comarcal del Garraf, per a la seva consulta pública lliure. La presentació anirà a càrrec de l'historiador Xavier López, coordinador del projecte des del seu inici el gener de 2023 per encàrrec de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.

La programació clourà el 25 de desembre amb la commemoració de la mort del president Francesc Macià.

Amb aquest conjunt d'actes, Vilanova i la Geltrú reafirma el seu compromís amb la recuperació de la memòria històrica i la transmissió dels valors democràtics a les noves generacions, tot coincidint amb l'inici de la commemoració dels 50 anys de l'inici del canvi de règim després de la mort del dictador Francisco Franco.

Podeu consultar el detall de tota la programació aquí

Els actes comencen dijous amb la xerrada sobre els supervivents dels camps d'extermini

Els actes comencen dijous amb la xerrada sobre els supervivents dels camps d'extermini

Hi haurà activitats fins al desembre

Hi haurà activitats fins al desembre

Es podrà visitar l'exposició sobre els primers ajuntaments democràtics

Es podrà visitar l'exposició sobre els primers ajuntaments democràtics

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Cultura
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració