El ramat de cabres arribarà el 9 d'octubre, i divendres 10 se celebrarà un mercat agroecològic amb música, taller de formatge i un tast de vins i formatges
S'ha presentat la programació de “Camins de vida. Transhumància, pastors i ramats”, els actes que se celebraran al Castell de la Geltrú al voltant de l'arribada del ramat de cabres procedent del Pirineu pel Camí ramader de Marina.
Aquest dijous s'han inaugurat al Castell de la Geltrú les exposicions “Pastors i ramats, un món que se'n va”, 9 àudiovisuals amb testimonis de pastores i pastors d'arreu de Catalunya que reflexionen sobre la seva feina i el sentit de ser pastor; i “Camí Ramader de Marina: de la Cerdanya al Penedès”, que explica la transhumància i els camins ramaders a Catalunya, en especial la ruta mil·lenària entre el Pirineu i la Marina, on el primer punt d'arribada a la costa és Vilanova i la Geltrú.
Les dues mostres es podran visitar fins a l'11 d'octubre els matins de dilluns a dijous de 9.30 a 14 h, i els divendres i dissabtes de 9.30 a 14 h i de 18 a 20.30 h.
L'acte de presentació de la programació ha comptat amb la regidora d'Emergència Climàtica i Espais Naturals, Iolanda Sánchez, que ha convidat tothom a “recuperar els valors ancestrals dels pastors i pastores que encara queden: el silenci, contemplar el paisatge, recordar com funcionava una societat amb altres paràmetres, lluny de les presses i del valor econòmic dels objectes”.
Josep Maria Calaf, representant del Camí ramader de Marina, ha parlat de la història i el significat d'aquest camí; i Xavi Bayer i Pep Puig, autors del projecte “Pastors i ramats, un món que se'n va”, han explicat la seva experiència entrevistant més de 40 pastores i pastors arreu de Catalunya. Per la seva banda, Carsten Andersen, president de Garraf Coopera, aprofitava per posar en valor el Camí ramader i tot el que representa per una ciutat com Vilanova, que ha de trobar l'equilibri entre el creixement i la preservació del patrimoni natural.
Jornada cultural i gastronòmica
Dijous 9 d'octubre arribarà el ramat de cabres a la zona esportiva de la rambla de Sant Jordi, en un acte obert a la ciutadania que es produirà al voltant de les 3 de la tarda. Les cabres s'instal·laran en un tancat, i tant divendres com dissabte al matí es podrà participar en la munyida tradicional.
Divendres 10 al vespre el Castell de la Geltrú acollirà els actes centrals, amb una jornada cultural i gastronòmica que inclourà un taller de formatge tradicional (18 h), un mercat agroecològic acompanyat de música tradicional, una xerrada de presentació de “Camins de Vida” amb la participació del director dels Parcs del Garraf i Olèrdola i del pastor del ramat que està fent la transhumància (20 h), i un tast de vins i formatges ecològics (20.30 h).
El tast, amb places limitades, té un preu de 10 € i inclou formatges variats i 2 copes de vi. Les inscripcions es poden fer a mediamb@vilanova.cat, i la venda de tiquets s'està fent al vestíbul del Castell de la Geltrú durant l'horari d'obertura de les exposicions, i s'allargarà fins al mateix dia 10.
Dissabte 11, després de la munyida, es farà la sortida i acompanyament del ramat en la seva etapa final. Una activitat oberta adreçada a la ciutadania seguint les indicacions de l'organització del Camí Ramader de Marina, que no es fa responsable de les persones que decideixin acompanyar el ramat ni dels possibles danys personals. És responsabilitat de cada persona informar-se bé de la distància i dificultat de l'etapa, i de portar menjar, aigua i calçat adequat. No es permet l'acompanyament amb animals de companyia. Per més informació, es pot consultar la web camiramaderdemarina.cat