Hemeroteca

Mapa web

Índex alfabètic

Ets a: Inici > Informació i actualitat > Notícies > Hemeroteca > Detall de la notícia

Hemeroteca

23/12/2010

El CAPI de Baix-a-mar compleix un any

CAPI de Baix-a-mar CAPI de Baix-a-mar

En aquest temps el centre ha donat resposta als problemes socials i de salut de la població que atén, amb serveis de qualitat propers a l'usuari

El CAPI de Baix-a-Mar ha complert aquest desembre un any de funcionament, durant el qual s'ha treballat per donar resposta als problemes socials i de salut de la població, oferint serveis de qualitat que donin una resposta integral a l'usuari. La regidora de Serveis Socials i Salut de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Encarna Grifell, en fa una valoració molt positiva i afirma que "el CAPI aporta un nou model integral de l'atenció primària de serveis socials i de salut". La regidora explica que s'està treballant amb els altres dos centres d'atenció primària "per tal d'anar desplegant a tota la ciutat els circuits que funcionin".

La línia de treball, ha manifestat Encarna Grifell, és "buscar l'excel·lència, la millora contínua de la qualitat, amb una actitud constant de mirar si allò que fem ho podem fer d'una manera millor". En dotze mesos, el centre ha treballat en aspectes com el desenvolupament d'un model d'atenció integral a les persones, s'ha potenciat l'accessibilitat i l'orientació dels serveis al ciutadà, s'han fomentat els canals de participació dels ciutadans, s'ha buscat la millora de la gestió assistencial, s'han generat accions adreçades a millorar el treball compartit de l'equip de professionals, s'ha tingut cura d'aquest equip i les seves condicions de treball i s'ha fomentat la coordinació i el treball amb la resta de recursos assistencials que hi ha al territori.

En el camp de l'accessibilitat, el CAPI ha treballat per oferir als seus usuaris una millor atenció telefònica, personalitzada i àgil, ampliant serveis com la visita no presencial, amb la qual l'usuari pot accedir al seu metge o infermera per telèfon, i en alguns casos via correu electrònic. Aquest servei representa aproximadament el 45% de les visites.

D'altra banda, des del mes de setembre funciona la consulta de dia, dissenyada per als usuaris que prioritzen rebre atenció en el mateix dia que ho sol·liciten, independentment del metge o infermera que l'atengui. En l'actualitat la mitjana de dies per demanar cita (dies feiners) és de 1,15 dies.

Des de la posada en marxa del centre s'han produït 33 reclamacions escrites, la meitat de les quals han estat de caire organitzatiu. Una de les accions que es duen a terme per millorar l'atenció en aquest sentit és l'anomenada escolta activa, que s'utilitza per recollir els comentaris verbals que es fan al taulell.

A principis de novembre la població assignada al CAPI Baix-a-Mar era de 14.864 usuaris, el que representa el 80,5% del tota de població que correspon al centre. D'aquests, l'11,3% és població pediàtrica. La mitjana és de 240 usuaris nous cada mes. La regidora de Serveis Socials i Salut recorda que amb la creació del CAPI "es van augmentar els recursos d'atenció primària a la ciutat i així, els altres dos centres van poder disminuir la pressió assistencial i donar un millor servei a la població".

A nivell d'activitat, la capacitat de l'equip professional és elevada, ja que el projecte afavoreix un alt nivell de competències, capacitat d'actuació i resolució dels problemes. Entre els serveis que es proporcionen, i que no són els habituals en tots els equips, hi ha la crioteràpia, la cirurgia menor, la consulta específica de malalties de transmissió sexual, o l'atenció odontològica a població menor de 14 anys.

Altres accions que s'han iniciat al llarg d'aquest primer any és el servei de telemedicina, en col·laboració amb el servei de dermatologia de l'hospital de Sant Camil, que permet diagnosticar i tractar lesions enviant les imatges fotogràfiques sense que el pacient es traslladi.

Pel que fa als resultats assistencials, s'ha realitzat un esforç molt important per oferir uns serveis de qualitat i millorar la salut de la població atesa. I en relació a l'atenció domiciliària, dirigida a pacients que no es poden desplaçar al centre sanitari per problemes de salut, s'ha incrementat la cobertura del programa en un 15%. S'ha passant dels 98 pacients inicials als actuals 113.

També a destacar és l'obertura del Centre de dia amb capacitat per a 20 persones, o la posada en marxa d'activitats comunitàries, que han servit per transformar el CAPI en un centre amb vida pròpia i obert a la comunitat. Algunes de les moltes activitats comunitàries i grupals són la consulta oberta de drogodependències, els grups de cuina emocional, els grups psicoeducatius en pacients amb ansietat, el projecte nadó, el reforç escolar o la participació en entitats associatives del barri.

Un aspecte fonamental del projecte i que el diferencia respecte als altres centres és l'equip de professionals, integrat per especialistes en atenció primària de salut i de serveis socials. Aquest treball conjunt té grans avantatges com l'aprenentatge mutu, la millora assistencial o la simplificació dels tràmits i l'eliminació dels intermediaris.

Entre els projectes de futur, el CAPI segueix treballant per la millora assistencial, amb la signatura de conveni de col·laboració amb centres de referència com l'Hospital Sant Joan de Déu per tal que els metges pediatres del Centre siguin professionals compartits amb HSJDD. Aquest fet comportarà una estreta col·laboració en temes de formació contínua i investigació.
© Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Plaça de la Vila, 8. 08800 Vilanova i la Geltrú Tel. 93 814 00 00