Hemeroteca

Mapa web

Índex alfabètic

Ets a: Inici > Informació i actualitat > Notícies > Hemeroteca > Detall de la notícia

Hemeroteca

10/03/2009

Els usuaris del bus urbà el puntuen amb un notable

   Les puntuacions de l'enquesta han estat molt altes Les puntuacions de l'enquesta han estat molt altes

L'actitud del conductor és l'aspecte més ben valorat del servei

El servei d'autobusos urbans de Vilanova i la Geltrú ha obtingut un notable per part dels seus usuaris. Aquesta dada es desprèn d'un estudi encarregat per l'empresa Transports Ciutat Comtal, concessionària del servei, per conèixer l'índex de satisfacció dels viatgers durant el 2008. S'ha realitzat una enquesta a 503 persones, que valoren el bus urbà una mica per sobre que l'any anterior.

Dels usuaris enquestats per a l'estudi, el 54,9% qualifiquen el servei amb una puntuació d'entre 7 i 8 sobre 10. En concret, la nota mitjana del 2008 ha estat de 7,92, una mica superior que la del 2007, que va ser de 7,47. El 32,8% dels enquestats atribueixen al servei un excel·lent, el 10,7% un aprovat i un 1,6% el suspèn. El regidor de Mobilitat de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Xavier Carbonell, ha ressaltat que es tracta d'una "puntuació altíssima, sobretot si ho comparem amb enquestes de valoració d'altres mitjans de transport públic".

Xavier Carbonell també s'ha referit a l'increment d'usuaris que acumula el servei. Durant el 2008 les línies 1, 2, 3 i 4 del bus urbà de Vilanova i la Geltrú van transportar 879.414 viatgers. Aquesta xifra és un 13,6% superior a la del 2007, que va ser de 774.074. Per al regidor de Mobilitat, aquest fet es deu a "les millores introduïdes en els darrers dos anys, així com a la cobertura del Fondo Somella i a la consolidació del servei el cap de setmana. Un millor servei porta a més usuaris", ha afirmat.

D'altra banda, Xavier Carbonell s'ha manifestat "orgullós de l'actitud dels conductors" dels autobusos. Aquest és l'aspecte que ha generat més satisfacció en els usuaris, que en valoren l'amabilitat i l'atenció, amb una puntuació de 8,23. També obtenen nota per sobre de 8 el fet que sempre parin a les parades quan hi ha gent i que els autobusos estiguin nets i en condicions. Els aspectes que obtenen menys valoració, tot i que amb una mitjana de 7,24, són la facilitat d'adquirir el bitllet o targeta i el preu del bitllet.

A partir de tots els factors que han valorat els usuaris, s'ha calculat l'índex de satisfacció del consumidor (ISC), que el 2008 va ser de 76,8 en una escala de 100. L'any passat aquest índex va ser de 68,5 punts. L'índex del 2008 no varia significativament entre els diferents tipus d'usuaris, siguin homes o dones, més joves o més grans de 45 anys, etc. De les seves opinions sorgeix un ISC d'entre 75,5 i 77,3 punts, excepte en el cas dels usuaris nascuts a l'estranger, que és de 80,4 punts.

Poc més de la meitat (53,3%) dels usuaris consultats opinen que el servei es manté igual que un any abans i el valoren igual que el d'altres mitjans o companyies de transport. Entre els qui pensen diferent, el 45,5% pensen que el servei ha millorat en el darrer any i el 50,1% que és millor que el d'altres alternatives de transport. Els factors que es consideren més importants per part dels usuaris són la freqüència de pas i la puntualitat, seguit del confort i la comoditat durant el viatge i del preu.

La mostra

L'estudi s'ha elaborat a partir d'una enquesta a 503 usuaris de les línies 1, 2, 3 i 4 de l'autobús urbà de Vilanova i la Geltrú mentre feien un trajecte. Entre les persones que conformen la mostra, 315 són nascudes a Catalunya, 112 a la resta de l'Estat i 76 a l'estranger. De totes elles, 127 són homes i 376, dones; 305 són menors de 45 anys i 337 tenen experiència de més de dos anys com a usuaris. El 50,9% utilitzen el bus des de fa més de tres anys.

El 42,7% de les persones entrevistades fa cinc viatges setmanals amb bus i bona part, el 33%, l'agafen per anar a treballar. El 23,9% dels trajectes són per tornar al domicili, l'11,9% per fer gestions i el 9,3 per anar a estudiar. El 85,1% considera que no podrien fer el viatge en un altre mitjà de transport. D'altra banda, en els casos estudiats predomina l'ús de la targeta T10, en un 37,8%. Un 17,5% dels usuaris van fer servir el 2008 la T10 integrada i el 10,7% la T-Verda. El bitllet individual va ser utilitzat en un 16,1%.
© Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Plaça de la Vila, 8. 08800 Vilanova i la Geltrú Tel. 93 814 00 00