Hemeroteca

Mapa web

Índex alfabètic

Ets a: Inici > Informació i actualitat > Notícies > Hemeroteca > Detall de la notícia

Hemeroteca

28/02/2011

L'ús de l'abonament jove del bus urbà creix quasi un 18% el 2010

Xavier Carbonell ha fet balanç de les accions en transport públic Xavier Carbonell ha fet balanç de les accions en transport públic

El conjunt d'usuaris i usuàries continuen atorgant un notable a aquest servei públic

El bus urbà de Vilanova i la Geltrú ha tornat a superar els 900.000 usuaris durant el 2010. En concret, en les quatre línies s'han registrat 908.932 viatges, uns 850 més que el 2009. Si bé el nombre d'usuaris global pràcticament s'ha mantingut, s'observa una nova tendència pel que fa a la tipologia. La venda d'abonaments per a gent jove (T-Jove) ha incrementat un 17,62%, amb un total de 6.315 títols venuts.

Així mateix, han augmentat els usuaris de la T-Activa (per a la gent gran), ja que s'han venut un 7,42% més d'aquests títols que el 2009 (31.775 en total). En contrapartida, la venda d'abonaments convencionals ha baixat un 4,22%, si al 2009 se'n van servir 12.083, el 2010 n'han estat 11.573. D'altra banda, també han disminuït lleugerament els viatges amb títol de transport integrat, ja que el 2010 en van ser 167.049 i l'any anterior s'havien superat els 174.000.

El regidor de Mobilitat i adjunt a l'Alcaldia de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Xavier Carbonell, ha valorat positivament el manteniment del volum d'usuaris i usuàries del bus urbà. "Està per sobre de la mitjana de ciutats amb una població similar a la nostra", ha manifestat, ja que amb la crisi algunes poblacions han perdut viatgers. Per al regidor, la confiança mostrada per la ciutadania en el servei "és un mèrit de la feina iniciada fa deu anys, en què el govern va fer una aposta decidida pel transport públic".

En el compromís de l'Ajuntament pel transport públic, Xavier Carbonell ha recordat que més de la meitat del cost anual del servei de bus urbà es cobreix amb aportació municipal. Aquesta proporció encara era superior l'any 2006, ja que fins llavors no es rebia cap subvenció de la Generalitat. En aquest sentit, el regidor de Mobilitat ha ressaltat el paper de l'AMTU, l'Associació de Municipis amb Transport Urbà de la segona corona metropolitana de Barcelona, que actualment ja compta amb 235 socis.

Aquesta aliança de municipis, entre ells Vilanova i la Geltrú, que va sorgir l'any 2003 "està donant molt bons fruits", ha afirmat Carbonell, ja que com a entitat supramunicipal s'ha pogut fer més força en les demandes a la Generalitat. L'Ajuntament aporta a l'AMTU una quota anual (el 2011 ha estat de 8.270 euros), mentre que la subvenció que es rep fruit de les negociacions amb el govern català des de fa quatre anys és molt superior. El 2010 va ser de 212.405 euros.

Enquesta de satisfacció

El servei de bus urbà de Vilanova i la Geltrú continua essent valorat amb un notable, globalment, pels seus usuaris i usuàries, segons l'enquesta de satisfacció que ha elaborat Apolda Instituto, per encàrrec de l'empresa concessionària, Transports Ciutat Comtal. La puntuació mitjana se situa exactament en un 7,8 sobre 10, igual que l'any passat. El 29,2% d'enquestats donen una qualificació d‘excel·lent al servei i només l'1,2% el suspenen.

En relació a les dades de 2009, les valoracions dels usuaris i usuàries són similars el 2010. L'actitud del conductor, la seguretat personal i el confort i la comoditat en el viatge són els factors que reben una puntuació més alta, d'entre 80,3 i 82,7 sobre 100. Aquests tres aspectes es mantenen com els més valorats en les enquestes des de 2008.

El 2010, els segueixen en puntuació la informació i senyalització (76,8 punts sobre 100) i la freqüència de pas i puntualitat (73,4 punts), que és precisament el factor considerat més important per la majoria d'usuaris i usuàries. El preu del viatge, al qual també es dóna molta importància, és el menys puntuat, amb 72,2 punts. Sobre aquest aspecte, Xavier Carbonell ha explicat que el cost dels títols s'ha congelat els darrers anys i es troba en la mitjana de les poblacions similars.

En citació espontània, el 23,7% dels enquestats consideren que el principal aspecte a millorar és el conjunt d'horaris i la freqüència de pas, seguit de les parades i marquesines (11,6% dels enquestats) i el funcionament en caps de setmana (9,7%). El 60% de les persones consultades opinen que el servei de la línia es manté igual que un any abans (60%) i el 54% el valoren igual que el d'altres mitjans o companyies de transport.

Entre els qui pensen diferent, el 42% consideren que és millor que d'altres alternatives de transport. De fet, el 70% d'entrevistats escullen el bus mentre afirmen que podrien realitzar el mateix trajecte amb un altre mitjà de transport. Així mateix, es constata una certa fidelitat dels usuaris i usuàries, ja que el 72,4% fa més de dos anys que agafen el bus. Per contra, s'han reduït gairebé a la meitat les persones que feien més de cinc viatges a la setmana, ja que el 2009 n'eren el 76,8% i el 2010, el 39,7%.

Per a l'enquesta, s'han realitzat 493 entrevistes a persones escollides aleatòriament en les quatre línies del bus urbà de la ciutat. A la mostra de l'estudi hi predominen les dones (74,4%). Per edats, els menors de 45 anys sumen el 54%, mentre que els menors de 24 anys són un 18,1% i el 19,7% tenen 65 o més anys. El 64,7% dels usuaris enquestats són nascuts a Catalunya, mentre que un 20,3% a la resta de l'estat, i el 15% són d'origen estranger.

Transport interurbà

A banda d'exposar les dades del 2010 sobre el bus urbà, el regidor de Mobilitat ha fet un balanç de les millores obtingudes els darrers quatre anys en el servei interurbà. En primer lloc, ha valorat positivament el pas de dispensar els títols amb bonificacions per a persones grans als estancs, un canvi introduït el maig passat. Tot i que "va costar", recorda Xavier Carbonell, el sistema funciona i l'Ajuntament no n'ha rebut cap queixa.

El regidor ha ressaltat també la millora de les comunicacions amb Barcelona i Vilafranca del Penedès. En el primer cas, s'han introduït setze expedicions directes, mentre que en el segon s'han doblat els horaris. Així mateix, ha destacat la connexió amb bus del Prat de Vilanova i Santa Maria de Cubelles, aprofitant la línia interurbana.

Queda pendent, ha explicat Xavier Carbonell, aconseguir que el bus del Prat de Vilanova desviï alguna de les expedicions per arribar al CAPI de Baix-a-Mar, al qual estan adscrits els seus habitants. "Fa temps que ho perseguim i no s'acaba d'aconseguir, però ho continuem reclamant", ha afirmat. L'Ajuntament de la ciutat ja ha presentat la informació tècnica requerida a la Generalitat, que ha d'acabar de prendre la decisió.

Finalment, Xavier Carbonell ha anunciat la propera presentació, probablement aquest març, de la nova imatge homologada dels taxis de Vilanova i la Geltrú. 

Descarrega't la foto.
© Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Plaça de la Vila, 8. 08800 Vilanova i la Geltrú Tel. 93 814 00 00