Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

El fenomen Carmina

pacoicarmina

Ho ha tornat a aconseguir, amb unes excel·lents crítiques en la presentació de Carmina y Amén, la segona part de Carmina o revienta, que va comptar amb la irrupció fulgurant de Carmina Barrios, com un personatge capaç de generar un terratrèmol en pantalla, i convertir-se ara en una part decisiva del valor del projecte d’una nova història d’aquest personatge. Més enllà de la naturalitat d’aquesta mare delinqüent i devoradora de iogurts, es desplega una mirada especial, una forma d’entendre la comèdia i el costumisme que va captivar a l’espectador i sorprendre a la crítica en la seva arribada al cinema.

carminabarriosEl llançament multiplataforma de Carmina o revienta (2012) va impactar sobtadament en els mitjans, a més el triomf aconseguit al Festival de cinema de Màlaga juntament amb la atresorada fama del protagonista d’Aida, i la creixent popularitat de Maria van acompanyar a la carismàtica i inexperta mare en això del cinema.

El notable èxit que va acaparar la cinta entre públic i crítica va motivar a aprofundir en les aventures i desventures de Carmina.

Un cop superat l’impacte de l’estrena d’aquesta primera pel·lícula, el director es va proposar aconseguir amb Carmina y amén una oportunitat immillorable per reivindicar els seus dots com a cineasta, ja que la seva necessitat d’expressar la seva personalitat d’autor ja havia quedat resolta anteriorment. Però ara es creava una nova oportunitat per demostrar la consecució d’un notable creixement creatiu, en un argument que aconsegueix una complexitat temàtica i dramàtica impregnada de realisme i humor, amb un hiperrealisme tragicòmic, una picaresca costumista i un excel·lent esperit d’improvisació.

carminaiamenAmb la mort del marit de Carmina s’inicia aquesta segona part, en què Paco León introdueix elements de suspens com les vicissituds de Carmina davant la defunció del seu marit i com decideix esperar dos dies fins trucar a la policia i l’ambulància, amb l’objectiu de cobrar la paga doble que el seu marit encara tenia pendent. També cal destacar, entre els punts forts d’aquest projecte, l’audàcia en la posada en escena basada en plans llargs que permeten recollir i afavorir el diàleg fàcil dels actors; més audaç encara és l’argument del contingut, que no esquiva la mort com a tema central, amb la reconciliació amb un mateix i l’herència vital que deixem en morir, com a part també de l’existència de Carmina i els seus. Menció a part per les glorioses converses del grup de veïnes, amb una divertidíssima Yolanda Ramos afegint el necessari component al·lucinogen a l’argument.

La major part de la pel·lícula es sustenta en els encertats diàlegs i les surrealistes escenes carregades d’humor com la relació de Carmina amb l’ocell Bárcenas o la vetlla del seu marit Antonio, on es tracten temes com el consum de la marihuana o l’amistat d’una d’elles amb la reina Sofia al voltant d’una taula llitera. També deixa espai per a la reflexió en una memorable escena on ella confessa, entre records, que va estar a punt d’agafar el tren de la infidelitat amb un marit mort i de cos present.

Paco León ha demostrat sobradament ser un magnífic director d’actors, amb una manera pròpia d’explicar històries, i amb un gran domini del registre pont, el més difícil d’aconseguir, entre la comèdia i el drama. Les seves dos Carminas són molt més que la revelació d’una actriu immensa que amb els seus divertits monòlegs aconsegueix acompanyar, i el més important, no deslluir el magnífic treball cinematogràfic del seu director, per aconseguir un resultat final compacte, estructurat i multifacètic, i que no es gens recomanable perdre.

DVD

Carmina o revienta

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

Deixa un comentari