Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

Calor i hidratació

Bany a la piscinaL’organisme humà necessita nutrients i altres components alimentaris per al seu correcte funcionament. Sovint ens centrem en aquests nutrients i s’infravalora un component essencial com és l’aigua, imprescindible en condicions normals i que encara pren més importància quan les temperatures són anormalment altes. Les temperatures extremes produeixen una pèrdua de líquids i sals minerals que poden agreujar malalties cròniques o provocar deshidratacions, sobretot en les persones més vulnerables.

L’aigua representa el 70% del pes corporal d’un adult (en un nadó representa aproximadament el 80% i en ancians pot convertir-se en el 60%).

L’aigua fa possible totes les reaccions químiques cel·lulars, és vehicle de nutrients, cèl·lules, hormones, enzims i multitud de metabòlits en l’organisme, garanteix l’estructura del nostre cos, regula la temperatura corporal a través de la sudoració i lubrifica mucoses i articulacions, com a funcions més destacables.

Els ingressos d’aigua al nostre cos arriben a través de les begudes i els aliments. Les begudes no alcohòliques i l’aigua són les que ens aporten un major percentatge d’aigua, que oscil·la entre el 85 i el 100% en el cas de l’aigua. Els aliments poden aportar altres nutrients i calories.

Beure aigua a l’estiuL’aigua hauria de representar la principal forma d’hidratació de l’organisme, però qualsevol líquid que en contingui també esdevindrà una aportació significativa (sucs, infusions, sopes, brous i begudes refrescants).

Les pèrdues d’aigua de l’organisme es produeixen per 4 vies: a través de l’orina (la principal), de la respiració, de la suor i de la femta. Les pèrdues a través de la suor, en condicions normals, no són massa importants, però poden augmentar sensiblement si s’eleva la temperatura corporal, com passa quan augmenta la temperatura ambiental.

Enfront d’una pèrdua d’aigua corporal i a través del mecanisme de la set, les persones augmentem o disminuïm la quantitat d’aigua que ingerim, però en gent d’edat avançada pot ser que aquest mecanisme no funcioni adequadament, cosa que fa més gran el risc de deshidratació.

Les ingestes diàries recomanades de líquids en individus sans haurien de ser entre 2 i 3 litres de diferents begudes. En funció del pes, l’edat, l’esforç físic o les condicions de temperatura i humitat, aquestes recomanacions poden augmentar.

Els col·lectius de més risc de deshidratar-se són els infants, la gent gran i les dones embarassades o en període de lactància. En aquests casos cal forçar la ingesta de líquids, sobretot en època de calor.

Els infants sovint no tenen encara prou desenvolupada la sensació de set , per altra banda, són més propensos a patir diarrees i a tolerar pitjor els canvis de temperatura. Cal vigilar especialment els nadons.

També la gent gran té tendència a beure menys, els disminueix la sensació de set. A més, sovint estan polimedicats o tenen malalties cròniques de base, que poden empitjorar amb la deshidratació. Cal prestar atenció especial a les persones més grans de 75 anys.

En el cas de dones embarassades o en període de lactància, també cal augmentar la ingesta de líquids, pels canvis hormonals i en la seva composició corporal.

Cal estar atent també especialment a les persones amb discapacitats físiques o psíquiques o amb limitacions de mobilitat o de l’autocura, persones amb hipertensió arterial, diabetis, malalties cardiorespiratòries, hepàtiques, Parkinson, Alzheimer, obesitat o altres malalties cròniques, persones que realitzen un activitat física important i aquelles que prenen una medicació especial (tranquil·litzants, antidepressius, psicòtrops o diürètics).

Davant la pujada de temperatures: beveu força i vigileu l’alimentació, beveu aigua i sucs de fruita tant com pugueu, fins i tot, sense tenir set. No prengueu begudes alcohòliques i eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories.

A banda de la hidratació, cal tenir en compte els consells següents per evitar problemes causats per la calor extrema:

CalorA casa, durant les hores de sol, tanqueu les persianes de les finestres on toca, obriu les finestres durant la nit, per refrescar, estigueu-vos a les estances més fresques, recorreu a algun tipus de climatització (ventiladors, aire condicionat) per refrescar l’ambient. Si no teniu aire condicionat, mireu de passar com a mínim dues hores al dia en llocs climatitzats (centres comercials, cinemes…). preneu dutxes fresques d’una manera freqüent.

Al carrer, eviteu el sol directe, porteu una gorra o un barret, utilitzeu roba lleugera (com la de cotó), de colors clars i que no sigui ajustada, procureu caminar per l’ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats. Porteu aigua i beveu-ne sovint, mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba, vigileu en els trajectes amb cotxe durant les hores de més sol i no hi deixeu els infants amb les finestres tancades. Limiteu l’activitat física a les hores de més calor. Eviteu sortir a les hores del migdia, que és quan fa més calor, reduïu les activitats intenses.

Enllaços relacionats:

http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2010/doc31012.html
http://www.hidratacionysalud.es/

Regidoria de Serveis Socials i Salut.
Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.

Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

Deixa un comentari