Biblioteca Municipal Armand Cardona Torrandell Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

BiblioBlog – Una mar de lletres


‘Emprendre en temps de crisi”: estat de la qüestió a Catalunya

Estan preparades les micro, petites i mitjanes empreses (MPIMES) catalanes per competir en el nou món global que basa la competitivitat en el coneixement? Ha canviat alguna cosa en el món de les MPIMES que ens faci pensar que podran articular la transformació i el futur de la nostra economia i la nostra societat? O, al contrari, ¿són una espècie social en perill d’extinció? Aquestes i altres són algunes de les preguntes que han inspirat el llibre que presentem en aquesta ocasió: Emprendre en temps de crisi: cap a les noves xarxes de generació de valor, editat per la UOC, dirigit per Joan Torrents-Sellens i amb la participació d’un grup d’especialistes en economia i emprenedoria.

Emprendre en temps de crisiPosa els prismàtics sobre una realitat empresarial complexa per tal d’ajudar al lector a entendre com ha canviat el món de les empreses i, en especial, el de les petites i mitjanes. Els canvis han estat tan ràpids que fan necessàries eines i anàlisis que ens ajudin a saber perquè som competitius, què ens cal per seguir-ne essent i cap on anem.

A partir d’una recerca sobre les empreses catalanes creades en temps de crisi, aquest llibre analitza els determinants i els resultats de l’emprenedoria innovadora i el seu procés de generació de valor en xarxa. Els resultats ens confirmen bones notícies perquè, tot i la crisi, l’economia catalana amplia la seva base emprenedora innovadora, millora el seu procés de generació de valor i evoluciona cap a una xarxa de negocis. Tot un signe d’optimisme per al futur.

En paraules del professor Jaume Valls, prologuista del llibre, “es tracta de millorar la nostra comprensió sobre els processos emprenedors, sobre la generació de valor i les claus de la innovació empresarial des de la perspectiva del que els autors anomenen les empreses ‘mpimes’ (micro, petites i mitjanes). En definitiva: què ens cal per ser més competitius?”

Emprenedoria: aquesta és una paraula que darrerament està de moda (només cal veure el discurs de qualsevol polític en aquest context de crisi que patim), però què és emprendre? D’un temps ençà s’associa amb assiduïtat el concepte d’emprenedor al d’empresari; el matís el trobem en el fet en que mentre que l’empresari ja té l’objectiu aconseguit, disposar d’una empresa, l’emprenedor encara es troba en el moment de generar les idees i els valors que el durant a muntar i consolidar una empresa. Això no vol dir que un cop l’empresa està creada tot rutllarà bé i ja tindrem un nou empresari; una altra de les característiques dels emprenedors és que per molt que les coses vagin malament no desisteixen en la seva idea doncs emprendre és una actitud i no un fenomen temporal.

Emprendre (font - Vilaweb)

Per sort no tot són notícies dolentes i, tal i com diu el professor Joan Torrents-Sellens, director d’aquesta obra, “la crisi econòmica ha ampliat la base emprenedora innovadora i ha millorat els processos de generació de valor en xarxa de les noves empreses catalanes. Un 45,7% d’aquestes, d’una dimensió molt reduïda i amb una distribució sectorial més equilibrada, innoven. Més d’una tercera part han estat creades per dones o joves de 35 anys o menys. En 4 de cada 10 d’aquestes noves empreses l’estoc formatiu mitjà és l’universitari. Les noves pràctiques d’organització del treball, basades en l’autonomia funcional i la descentralització de la presa de decisions, tenen una presència majoritària. I els usos de les TIC i internet per a la generació de valor són elevats.”

A les Biblioteques Municipals de VNG podeu complementar aquesta lectura amb altres llibres relacionats que trobareu en el següent enllaç i que estan situats dins el fons especial Món laboral:

Emprenedoria

A més des de l’IMET també ofereixen informació per tothom que tingui una idea de negoci, empresarial, etc. mitjançant el Club emprendre, situat a La Paperera.

Us deixem amb aquest vídeo del programa Valor afegit que tracta sobre l’emprenedoria a Catalunya en aquests temps de crisi:

 

Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

Deixa un comentari