Biblioteca Municipal Armand Cardona Torrandell Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

BiblioBlog – Una mar de lletres


Ciutats de llibre: Nova York

Capcelera

Aquest mes de març el cicle Ciutats de llibre el dediquem a la ciutat que mai dorm, la gran poma…Nova York, amb dues obres que van marcar una època: El vigilant en el camp de sègol (1951) de J.D. Salinger i Annie Hall (1977) de Woody Allen.

El vigilant en el camp de sègolEl vigilant en el camp de sègol de J.D.Salinger.

Aquest llibre ens explica les peripècies de l’adolescent Holden Caulfield a la ciutat de Nova York durant els dies previs a Nadal, després de ser expulsat de l’exclusiu internat de Pencey Prep, on estava fent el curs per accedir a la universitat.

Holden s’allotja a un hotel i durant el dia passeja per la ciutat i a la nit es dedica a anar a festes i beure. Holden se sent sol i incomprès i la ciutat enorme per la que deambula sense destinació encara fa més gran la seva sensació d’angoixa.

Escrit en primera persona les primeres línies del llibre són tota una declaració de principis d’aquest adolescent ressentit.

J.D.Salinger“Si de debò us interessa el que vaig a explicar, el primer que voldreu saber és on vaig néixer, com va ser tot aquest rotllo de la meva infància, què feien els meus pares abans de tenir-me a mi, i altres punyetes estil David Copperfield, però no tinc ganes d’explicar-vos gens d’això”.

En Holden està a punt d’entrar en un món d’adults que no li agrada i s’aferra a una infància que no vol abandonar. Aquesta figura està representada per la seva germana petita Phoebe, a la que estimà de debò.

Phoebe és molt madura per la seva edat però conserva la innocència de la infantesa. Les seves trobades amb en Holden seran un bàlsam per la seva ment i la seva alegria per viure aconseguirà que el seu germà es replantegi la seva vida.

Annie HallAnnie Hall de Woody Allen.

Aquesta pel·lícula va suposar un èxit sense precedents en la carrera cinematogràfica. Allen va guanyar l’Òscar al millor director, guió, pel·lícula i actriu protagonista (Diane Keaton) amb aquesta radiografia sobre el comportament humà i les relacions sentimentals.

L’Annie i l’Alvy (Woody Allen) es coneixen i s’enamoren. Al principi viuen una passió continuada per acabar, com tantes parelles, immersos en l’avorriment i la rutina.

Mitjançant una narrativa fragmentada, plena de flash-backs, Allen ens narra les diferents etapes de la relació. També fa servir diferents trucs cinematogràfics com pantalles dividides, subtítols i elements d’animació  per explicar millor els sentiments i les inquietuds de l’Alvy i l’Annie. Ell, neuròtic, obsessiu i hipocondríac. Ella, jove, guapa, insegura i no sap que fer de la seva vida.

Woody AllenLa ciutat dels gratacels, sobretot l’illa de Manhattan, ha estat representada al cinema en moltes ocasions però ningú ha estat capaç de descriure-la amb la força i el sentiment d’en Woody Allen, no només a aquesta pel·lícula, sinó a la majoria de la seva filmografia com Hannah i les seves germanes, Dies de ràdio o la mateixa Manhattan.

La Nova York de l’Alvy i la d’en Holden estan separades per uns quants anys, igual que els protagonistes d’aquestes obres, un quarantí i un adolescent. Però aquests dos personatges comparteixen més coses de les que sembla a primera vista com l’ interès pel sexe però sobretot les crítica a la seva família, cultura i societat. Tots dos busquen sentit a les seves vides.

Al principi de Annie Hall, l’Alvy comparteix unes paraules que bé podrien pertànyer a en Holden: “la vida és plena de soledat, tristor, de patiment i d’infelicitat, i passa molt ràpid.”

Us deixem amb el tràiler de la pel·lícula.

Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

Deixa un comentari