Notícies

Mapa web

Índex alfabètic

Ets a: Inici > Informació i actualitat > Notícies > Detall de la notícia

El Defensor de la Ciutadania presenta la seva Memòria de 2014 al Ple

03/02/2015

L'oficina del Defensor va rebre 253 visites i obrí 130 expedients

El Defensor de la Ciutadania de Vilanova i la Geltrú, Josep Ibars, va presentar ahir la Memòria 2014 de la seva oficina, en el transcurs d'un ple extraordinari. Ibars, que va estar acompanyat dels defensors de Vilafranca del Penedès, Cornella i Santa Coloma de Gramenet, va explicar que aquest Ple, que es celebra anualment, serveix per donar comptes a la ciutadania. "Donar comptes a la ciutadania és un deure moral que hem de contraure". Ibars va afirmar a la seva intervenció que "les polítiques d'austeritat ens han dut a l'atur, als desnonaments i a un progressiu empobriment de la ciutadania. Hi ha molts problemes per accedir a serveis bàsics com l'aigua, la llum o el gas". Ibars va valorar positivament la feina duta a terme des de Serveis Socials de Vilanova i la Geltrú, però va ressaltar el fet "que la majoria de desnonaments s'han produït en pisos de lloguer i amb famílies amb fills al seu càrrec i una situació molt precària".

El Defensor de la Ciutadania va explicar que al llarg de 2014 l'Oficina ha rebut 253 visites, i ha obert 130 expedients, un 12% que 2014. Per Ibars aquest increment "no respon a que l'Ajuntament ho faci malament, sinó que els ciutadans son més conscients dels seus drets". Les principals demandes han estat entorn a Serveis Socials (16), Gestió Tributària i Recaptació (11), Serveis Viaris i Mobilitat (10), OMIC (10), Seguretat i Protecció Ciutadana (10) i Companyia d'Aigües (6).

A les principals recomanacions del Defensor figura el fet que l'Ajuntament "apliqui correctament les lleis sobre els drets que tenen tots els ciutadans i ciutadanes per accedir a la informació, modificant les ordenances fiscals on està estipulat cobrar taxes en el documents que sol·licita qualsevol ciutadà o ciutadana". Ibars també va realitzar recomanacions sobre les motos i la zona blava, i sobre un us més eficaç de la zona blava de Baix-a-mar durant l'estiu. Finalment el Defensor de la Ciutadania va voler destacar el fet que ha participat en diferents trobades i actes públics, que manté reunions trimestrals amb l'alcaldessa, i que també ha obert una reunió amb la Junta de Portaveus. També va destacar la bona evolució de les propostes presentades a la segona Assemblea Municipal Oberta celebrada el 10 de maig de 2014.

El torn d'intervencions dels diferents portaveus de les grup municipal el va obrir Manel Claver d'ICV. Per a Claver "la reflexió és que hem de fer més esforços de difusió del Defensor de la Ciutadania. La meitat de les persones adreçades al servei son majors de 65 anys. Això ens alerta que la ciutat no està cuidant prou be la gent gran. Ens indica que malgrat els serveis socials de l'Ajuntament, les entitats solidàries, etc, no estem arribant prou. Hem d'atendre amb més recursos aquestes situacions. Finalment, cal agrair la voluntat i el compromís del Defensor de la Ciutadania per tal garantir els drets dels ciutadans."

Des de la CUP, Raimon Ràfols va voler "valorar el fet que s'hagi mantingut el nombre d'expedients però estem segurs que amb el panorama que estem patint hi ha molts més neguits i queixes a la ciutat, i cal difondre la figura del Defensor. Les AMOS s'han descuidat una mica, però cal insistir en la cultura de la participació. És important que els acords de les AMOS es compleixin i que a la participació no siguem sempre els mateixos. Cal experimentar en la participació electrònica. Son preocupants les actuacions entorn els desnonaments i la gent que viu a habitatges de lloguer. Que arribin al Defensor significa que les altres institucions han fallat. Cal anar a la rel dels problemes i crear noves prioritats. Ens hem de bolcar totalment cap a aquest aspecte."

Carmen Rodríguez, del PP, va voler agrair "la tasca de Josep Ibars com a Defensor de la Ciutadania. Hem llegit i estudiat la memòria i ens alarma les queixes en temes de serveis socials, com la manca de pagament dels lloguers o dels serveis bàsics."

Des del PSC, Juan Luís Ruiz, va voler afegir a les intervencions ja produïdes que "l'augment d'expedients pot venir donat per la presa de consciència de la ciutadania del paper del servei del Defensor. Subscrivim totes les recomanacions, i afegiríem una actualització del web municipal per millorar la publicació de normatives. També volem destacar la imparcialitat, i l'objectivitat del Defensor, i l'encoratgem a seguir treballant".

Des de CiU, Glòria Garcia va parlar del "gran treball de l'oficina del Defensor. Agraïm les recomanacions, actuacions i suggeriments. Tot plegat fomenta el sentit crític respecte l'actuació de govern. Cal fer seguiment dels serveis. La memòria és molt significativa en dos aspectes. La majoria de consultes provenen de majors de 65 anys, i s'han posat en marxa les reunions amb Junta de Portaveus"

Finalment, l'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras, va mostrar el seu agraïment per "les valoracions i recomanacions de la memòria, enfocades sempre a l'objectiu de millorar i generar confiança en la ciutadania."
© Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Plaça de la Vila, 8. 08800 Vilanova i la Geltrú Tel. 93 814 00 00