Hemeroteca

Mapa web

Índex alfabètic

Ets a: Inici > Informació i actualitat > Notícies > Hemeroteca > Detall de la notícia

Hemeroteca

21/03/2016

Un any d'Economat

Gisela Vargas i Ramon Carbonell han fet balanç d'aquest primer any   Gisela Vargas i Ramon Carbonell han fet balanç d'aquest primer any

El nou servei de distribució de queviures a Vilanova i la Geltrú es consolida com un projecte de ciutat, que va molt més enllà de la simple distribució d'aliments

El 10 de març de 2015 es posava en marxa l'Economat de Vilanova i la Geltrú, un servei social de distribució d'aliments gestionat sota la modalitat d'un supermercat. Però, més enllà de dignificar i garantir l'alimentació bàsica, l'Economat s'ha consolidat com un projecte de ciutat.

Entre març i desembre de 2015 ha atès 2.755 usuaris, 928 famílies. Actualment ofereix 28 productes, a banda dels que poden arribar de donacions, quan la cistella bàsica de l'antic banc de queviures només en garantia 14.
L'Economat de VNG és projecte co-construit i co-liderat per Càritas i per l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, al que s'hi sumen 28 empreses, 120 persones voluntàries, i 10 entitats que col·laboren de manera permanent amb l'organització d'actes de sensibilització i suport.

La regidora de Serveis Socials, Gisela Vargas, i el coordinador de Càritas a Vilanova, Ramon Carbonell, han fet balanç d'aquest primer any en roda de premsa. Vargas ha destacat especialment la tasca de gestió de Càritas, i "l'element diferenciador respecte altres projectes similars, que és la forta implicació del teixit empresarial i associatiu de la ciutat". La regidora també ha volgut destacar que "el 41% dels usuaris del servei són menors de 18 anys. Més enllà de la dignificació del servei, és molt important la tasca de prevenció de la pobresa infantil", i ha destacat que el 51% dels usuaris provenen de l'estat espanyol.

En aquests mesos, a banda de les 120 persones voluntàries (algunes d'elles també usuàries del servei) s'ha aconseguit contractar una persona -aturada de llarga durada- a mitja jornada per poder treballar en la gestió del dia a dia de l'Economat, ampliant dia a dia els col·laboradors, fent la recollida de minves dels supermercats o organitzant actes a favor de l'Economat.

El desig de no ser únicament un servei assistencial fa que destaquin tres vessants de l'Economat: la formativa, que inclou els tallers d'economia domèstica adreçats a tots la ciutat; la pedagògica, ja que a través del Pla d'Animació Educativa hi han passat 440 infants i joves, a banda del Servei de Mesures Alternatives i les tasques de voluntariat i pràctiques que fan diverses entitats; i finalment, la vessant col·laborativa, ja que l'Economat col·labora amb altres projectes de la ciutat com la Mensa del Cor, Cafè Caliu i Esmorzar amb Companyia de l'Església Evangèlica, a més dels berenars del Centre Obert i l'hort humà de Càritas.

Ramon Carbonell, per la seva banda, ha destacat que "malgrat que ens agradaria algun dia donar la bona notícia que hem hagut de tancar el servei per manca d'usuaris, la realitat és que hi ha un increment, que no ens estem sortint de la crisi, perquè ara s'hi ha sumat el fenomen dels treballadors pobres. Hi ha un 8 per cent dels usuaris de l'Economat que tenen feina, però els ingressos no són suficients per garantir l'alimentació familiar".

Tots els usuaris de l'Economat vénen derivats des dels serveis socials municipals mitjançant un barem fixat i uns paràmetres de caire econòmic.
A banda dels 28 productes, s'ofereix un lot nadó sense cost de punts, igual que es fa amb el pa i brioxeria. Destaquen com a productes sempre disponibles la carn, el peix (de moment congelat, però ben aviat fresc gràcies a un acord amb la Confraria de Pescadors), fruita, verdura, iogurts, bolquers i paper higiènic, per exemple.

Pel que fa a l'entrada de productes, el 67.5% són sense cost, provinents de la Unió Europea, la Fundació Banc d'Aliments, les minves dels supermercats, donacions i recaptes. Tot i així, hi ha alguns productes que cal comprar.
En total, el cost anual per persona usuària es calcula en 70,60 euros, comptant la compra d'aliments i les despeses derivades del manteniment i la gestió de l'Economat.

El model de l'Economat ha estat reconegut en diversos àmbits en menys d'un any de funcionament, com les presentacions que se n'estan fent a nivell d'innovació social com a exemple de bona praxi a la Diputació de Barcelona, al Cosmocaixa en les càpsules 10-10, o en el Congrés del Tercer Sector.

Entre els nous objectius, destaca l'avaluació que s'està fent en forma d'enquestes i grups de discussió, o l'elaboració d'un receptari de menús fets per les persones usuàries i per cuiners de la ciutat.

Podeu consultar el balanç d'aquest primer any del servei en aquest document


© Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Plaça de la Vila, 8. 08800 Vilanova i la Geltrú Tel. 93 814 00 00