Hemeroteca

Mapa web

Índex alfabètic

Ets a: Inici > Informació i actualitat > Notícies > Hemeroteca > Detall de la notícia

Hemeroteca

29/04/2014

'L'economat de VNG', nou servei de distribució d'aliments, a l'antic economat Pirelli

L'alcaldessa Neus Lloveras ha presentat el projecte en roda de premsa   L'alcaldessa Neus Lloveras ha presentat el projecte en roda de premsa

L'Ajuntament de VNG i Prysmian arriben a un acord per utilitzar el local del carrer del Recreo com a magatzem i supermercat de distribució d'aliments a les famílies amb ingressos insuficients o nuls de la ciutat. El servei substituirà el Banc de Queviures

L'empresa Prysmian ha cedit el local de l'antic economat Pirelli a l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú per a l'establiment d'un servei de distribució de queviures. Així ho ha explicat l'alcaldessa de la ciutat, Neus Lloveras, que ha dit que "feia temps que buscàvem un local ben situat, prou ampli per encabir tota la demanda, per poder seguir fent la distribució d'aliments però dignificant i humanitzant aquesta tasca".

Després de descartar els locals de propietat municipal perquè no complien els requisits, fa uns mesos l'Ajuntament va sol·licitar a Prysmian Spain, S.A.U la col·laboració amb el Banc de Queviures de la ciutat a través de la cessió d'aquest local per a instal·lar-hi un establiment per atendre les persones i famílies de la ciutat que viuen sota el llindar de la pobresa, amb l'objectiu de garantir la necessitat bàsica d'alimentació.

Segons l'alcaldessa, "es tracta d'un projecte de ciutat molt important i decisiu, volem agrair a Prysmian aquesta cessió, que suposa una millora important perquè es tracta del millor local que hi ha a Vilanova en aquests moments per donar un millor servei als usuaris". L'any 2013 el Banc de Queviures ha atès 969 famílies, el que suposa 2.228 persones. Una xifra que ha experimentat un increment del 284 per cent des de l'any 2008.

El conveni de cessió d'ús del local per part de Prysmian és sense contraprestació de cap tipus de lloguer, atès que un dels objectius de Prysmian, a banda de la seva activitat productiva i mercantil, que és prendre part en projectes que millorin el benestar de les comunitats locals i recolzar iniciatives socials, culturals i educatives dirigides a millorar les condicions de vida.

El local comercial, situat als baixos del carrer del Recreo número 6, té una superfície útil de 630 m2 en planta primera i 505 m2 en planta soterrani. 

Economat Prysmian local

La cessió d'ús es pacta per un termini de quatre anys i mig, prorrogables per períodes d'un any. Ara l'Ajuntament haurà de fer intervencions per condicionar el local, amb un pressupost d'obres de 58.123 euros.

La necessitat d'un canvi de model
Els serveis de distribució d'aliments a Vilanova i la Geltrú han estat gestionats de fa anys per Càritas i amb la incorporació de la Creu Roja l'any 2010, amb la coordinació i el suport econòmic de l'Ajuntament. El repartiment d'aliments s'ha fet des de dos punts de distribució amb un sistema de lliurament de lot d'aliments bàsics en torns d'entrega prèviament establerts. L'augment del nombre de famílies destinatàries ha convertit aquests punts de distribució en serveis desbordats per la demanda, generant cues de famílies que esperen el seu torn al carrer, ja que cap de les dues entitats disposen d'un espai d'atenció i d'acollida que permeti oferir un servei que preservi la dignitat i l'anonimat de les persones ateses.

Aquesta realitat mou l'Ajuntament i les entitats a plantejar-se el repte de millorar aquest servei amb un nou projecte de servei de distribució d'aliments. Ubicant el servei en un únic establiment integrat a la ciutat com un supermercat, es dóna major millor visibilitat al projecte i permet rebre més aliances externes: empreses i entitats col·laboradores, donacions d'aliments i d'infraestructura, millors possibilitats de gestió de la compra dels productes necessaris, aprofitament i recepció de minves d'establiments alimentaris de la ciutat...
També permet ampliar l'espai necessari d'emmagatzemament i de recepció, d'atenció i servei a les famílies beneficiàries, i incrementar i diversificar el nombre d'aliments disponibles, incorporant al servei sistemes de refrigeració i congelat que fins ara no existien per manca d'espai.

El conveni també inclou la possibilitat que al mateix espai s'hi pugui oferir un servei de roba de segona mà, o altres activitats de caràcter social. Així, es vol convertir un servei de caire únicament assistencial en un projecte que incorpori accions formatives i de capacitació per donar cobertura no només a les necessitats bàsiques, sinó també a les necessitats estratègiques: prevenció, convivència i ampliació de la xarxa de relacions, canvi d'hàbits i d'organització de l'economia domèstica, etc.

"L'economat de VNG" serà un servei social de distribució d'aliments gestionat sota la modalitat d'un supermercat, on les persones i famílies beneficiàries podran anar a buscar una quantitat d'aliments predeterminada i escollir amb un sistema de punts –relacionat amb el nombre de membres de la unitat familiar- els productes que més s'ajustin a les seves necessitats i a la seva organització dels àpats diaris, en funció de l'estoc disponible a l'establiment.

És un projecte impulsat i coliderat per Càritas i per la regidoria de Serveis Socials de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, que compta amb l'aliança i amb la suma de recursos d'altres entitats que conformen la Mesa d'Entitats Socials del municipi, especialment el suport de l'entitat Creu Roja. Càritas aporta la gestió i el funcionament fonamental del servei amb persones voluntàries que són el nucli del projecte. Per assegurar un bon funcionament el servei necessita entre 90 i 100 persones voluntàries, en diferents horaris, rols i tasques.

L'economat adopta el nom del l'antic ús de l'espai on s'ubicava fins fa uns anys l'economat que l'empresa Pirelli tenia per a la seva plantilla de treballadors i treballadores. El nou servei està adreçat a persones i famílies de Vilanova i la Geltrú amb ingressos insuficients o nuls. El nivell d'ingressos haurà estat prèviament acreditat, baremat i valorat pels serveis socials municipals i complementàriament també per aquelles entitats amb qui l'ens local comparteixi aquesta tasca.
L'accés al servei té una durada limitada que pot variar en funció de la cronicitat de la situació, i està lligat a un pla de treball de la família amb la persona professional social referent.
© Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Plaça de la Vila, 8. 08800 Vilanova i la Geltrú Tel. 93 814 00 00