Hemeroteca

Mapa web

Índex alfabètic

Ets a: Inici > Informació i actualitat > Notícies > Hemeroteca > Detall de la notícia

Hemeroteca

12/04/2017

El nombre de casos atesos pels serveis socials municipals s'estabilitza

La regidora de Serveis Socials, Gisela Vargas, ha fet un repàs dels indicadors socials de 2016     La regidora de Serveis Socials, Gisela Vargas, ha fet un repàs dels indicadors socials de 2016

Dins la valoració dels indicadors socials de l'any 2016 es detecta un augment en la problemàtica de les persones soles

"Hi ha una certa estabilització, no hem empitjorat l'any 2016, però tampoc hem millorat. I hem detectat una major complexitat ens els casos que tractem". Així començava la valoració dels indicadors socials de l'any 2016 la regidora de Serveis Socials i Salut, Gisela Vargas.

Vargas ha fet un repàs als principals indicadors que s'utilitzen per avaluar la tasca dels serveis socials Municipals, i ha destacat l'augment de la problemàtica de les persones soles. "Són persones sense xarxa familiar, amb casos complexos. Fins ara el sistema no estava pensat per a aquestes persones: no és el mateix buscar un habitatge social o oferir un sistema de punts per recollir aliments a l'Economat per una unitat familiar extensa, que per una persona sola. I cada vegada n'hi ha més".

Durant l'any 2016 es detecta un increment en la reobertura d'expedients que havien quedat tancats quan la situació laboral o econòmica de la persona o de la unitat familiar millorava, el que apunta a la fragilitat de la situació com a conseqüència de la precarietat i la temporalitat del mercat de treball.

Pel que fa a la tipologia de problemàtiques més detectades, segueixen sent les malalties cròniques i els ingressos econòmics insuficients, el que fa que augmenti la situació de vulnerabilitat. Ha augmentat també la problemàtica relacionada amb l'habitatge (on han hagut d'augmentar els ajuts) i els desnonaments.

L'atenció a la infància és un dels pilars del serveis socials municipals, que el 2016 han doblat els recursos destinats al suport a l'escolaritat. També ha augmentat un 214% l'aportació a les beques menjador, que es fa des de l'ajuntament per cobrir aquells infants en situació de vulnerabilitat però que les beques de la Generalitat no cobreixen (prop de 200 infants de la ciutat). Pel que fa a la campanya d'estiu contra la vulnerabilitat alimentària, el fet d'haver-la gestionat des de l'Economat ha permès repartir una major quantitat d'aliments amb els mateixos recursos, per la compra més barata i eficient que fa l'Economat.

Gisela Vargas ha destacat la feina de l'Equip d'Atenció Socioeducativa (EASE) dels serveis socials municipals, "un servei poc conegut però importantíssim, on educadors socials treballen directament amb els escoles per detectar situacions de vulnerabilitat, i que aquest any ha atès més casos que el curs anterior en educació primària".

Destaca també la reducció de la partida pressupostària destinada als ajuts destinat al pagament de subministraments d'aigua, llum i gas, gràcies als més de 300 informes que s'han pogut fer des de la posada en marxa de la Llei 24/2015 per evitar els talls de subministrament.

La regidora ha volgut posar èmfasi en la posada en marxa del Rober Caliu, gestionat per l'Associació Alè, que ha atès des del mes de maig més de 600 persones, i ha lliurat més de 5.000 peces de roba.
L'Economat ha atès 980 famílies el 2016, gairebé 2.900 persones. Les problemàtiques més detectades són les persones soles i el fet que molts usuaris hagin de renovar la prescripció perquè no millora la seva situació.

Pel que fa al servei prelaboral, que dóna eines per a la cerca de feina a persones amb atur de llarga durada, hi ha hagut menys persones derivades i participants perquè s'ha definit el perfil dels usuaris, fet que s'ha vist compensat en l'increment del nivell d'inserció laboral.

Vargas ha destacat "l'increment de recursos destinats al Servei d'Atenció Domiciliària, a la neteja de la llar, i al servei d'àpats a domicili, com a conseqüència de l'increment en el temps d'espera per a la valoració del grau de dependència que atorga la Generalitat. Mentrestant, l'Ajuntament cobreix les necessitats de les persones afectades".

Podeu consultar la memòria en aquest document.

© Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Plaça de la Vila, 8. 08800 Vilanova i la Geltrú Tel. 93 814 00 00