Hemeroteca

Mapa web

Índex alfabètic

Ets a: Inici > Informació i actualitat > Notícies > Hemeroteca > Detall de la notícia

Hemeroteca

23/07/2014

Pràctiques lingüístiques als comerços i empreses

27 empreses s'han adherit a la segona edició de la campanya     27 empreses s'han adherit a la segona edició de la campanya

El Servei de Català i l'Ajuntament de VNG promouen la campanya 'Demana-ho en català també!' perquè els aprenents de català facin pràctiques

La segona edició de la campanya "Demana-ho en català també!" propicia noves pràctiques lingüístiques en establiments col·laboradors. Abans d'acabar el curs, els aprenents de català dels cursos de català per a adults de Vilanova i la Geltrú han participat en la segona edició de les pràctiques lingüístiques als comerços i empreses de serveis que col·laboren en aquesta iniciativa. En aquesta ocasió, els alumnes han pogut practicar els seus coneixements lingüístics en alguna de les 38 botigues que tenen les 27 empreses adherides a la campanya "Demana-ho en català també!".

Aquesta campanya, promoguda pel Servei de Català del Garraf i de Vilanova i la Geltrú i l'Ajuntament de Vilanova, pretén facilitar l'ús del català entre clientela i personal d'atenció al públic de les botigues, sobretot quan els compradors són aprenents de la llengua catalana. Per això, prèviament, el Servei de Català va fer una feina d'explicació del rol tan important que tenen els treballadors d'aquests establiments a l'hora de crear un entorn propici a l'ús del català per part dels nous parlants.

Podeu obtenir més informació i la llista actualitzada dels establiments participants a la pàgina web del Servei de Català del Garraf i de Vilanova i la Geltrú.


En total, 28 aprenents de català han fet 82 pràctiques lingüístiques en 27 establiments diferents. Eren sobretot alumnes del Servei de català, però també dels cursos i tallers de català organitzats per les entitats de la Xarxa d'Entitats per la Llengua (XELL), i del Centre de Formació d'Adults Teresa Mañé. El domini del català oral dels participants ha estat més homogeni que en l'edició anterior. En aquest sentit, cal remarcar que els treballadors que els han atès han valorat que només un 12% dels aprenents que els han visitat parlen "amb dificultat", mentre que el 42% s'expressen "amb alguna dificultat" i el 46% restant "amb fluïdesa". El 94% dels treballadors diuen que han atès els aprenents només en català i, paral·lelament, els aprenents han expressat que han estat atesos en català en el 95% dels casos.

El sentit bàsic d'aquesta campanya és propiciar un context favorable a l'ús del català en les relacions comercials, sobretot quan els clients fan servir el català amb un accent o un domini propi d'un parlant nou. Per tant, la implicació de les persones que fan atenció al públic és bàsica. Tot i que l'adaptació dels hàbits dels treballadors a aquesta demanda no s'aconsegueix de manera immediata, el Servei de Català ha detectat una adequació dels dependents a les expectatives dels aprenents molt més alta en aquesta segona ocasió.

Pel que fa als aprenents, en un 79% dels casos diuen que els ha anat molt bé l'experiència i en un 20% dels casos que els ha anat bé. Per tant, es mostren satisfets amb les converses mantingudes a les botigues on han anat. A més, fan notar també que, majoritàriament, els dependents mostren interès a facilitar-los la seva pràctica i els reforcen positivament.

En el camí cap a la normalitat de l'ús social i públic del català per part dels nous parlants, aquesta activitat afavoreix la consciència que compartir la llengua pròpia del país és una tasca que només es pot fer ajuntant complicitats. Per això, el Servei de Català mantindrà aquesta línia de treball de format petit i de gran valor com a experiència d'aprenentatge compartit.

© Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Plaça de la Vila, 8. 08800 Vilanova i la Geltrú Tel. 93 814 00 00