Hemeroteca

Mapa web

Índex alfabètic

Ets a: Inici > Informació i actualitat > Notícies > Hemeroteca > Detall de la notícia

Hemeroteca

15/12/2016

L'Economat de VNG fa balanç del 2016 i presenta nous projectes

Gisela Vargas i Ramon Carbonell han valorat l'Economat en roda de premsa       Gisela Vargas i Ramon Carbonell han valorat l'Economat en roda de premsa

La revisió dels barems i criteris d’accés és una de les novetats que s'ha implantat a l'Economat, que ofereix molt més que un servei de recollida d'aliments

El nombre de famílies ateses a l'Economat de Vilanova i la Geltrú aquest 2016 és molt similar al del 2015. Segons la regidora de Serveis Socials i Salut, Gisela Vargas, "hi ha una certa estabilització en el nombre de famílies ateses. No augmenten, però tampoc disminueixen. Per tant, el repte que tenim és que la ciutadania pugui aconseguir una feina que li permeti desenvolupar un projecte de vida digne".
I és que la precarització del treball és un dels aspectes que més preocupa, ja que s'ha detectat un augment de les persones majors de 18 anys que tenen un treball amb contracte, però que han de fer ús de l'Economat. Si el 2015 eren 134, el novembre de 2016 ja eren 154.

Vargas ha presentat a la premsa les xifres de l'Economat d'aquest 2016, juntament amb Ramon Carbonell, coordinador de Càritas Interparroquial.

Entre l'1 de gener i el 30 de novembre s'han atès 959 famílies, el que suposa 2.777 persones. D'aquestes, 1.181 (un 43%) són menors de 18 anys (214 de les quals són menors de 2 anys). Gairebé un 58% de les persones ateses són procedents de Catalunya o de l'Estat.

El cost del servei per persona i any ha estat de 73,72€. L'any 2015 va ser de 70,60€, però aquest any cal sumar-hi despeses extraordinàries com la instal·lació d'aire condicionat, el manteniment de la furgoneta o els congeladors, a més de la contractació d'una persona amb atur de llarga durada a mitja jornada durant tot el 2016.

En relació al temps de vinculació al servei, la majoria de famílies, un 68%, l'utilitzen més de 12 mesos. Un 18% ho fa menys de 6 mesos, i un 14% entre 6 i 12 mesos.

Pel que fa als productes, la mitjana mensual de productes lliurats, tant d'alimentació com d'higiene, és de 36.000 kg. En total s'han lliurat 376.320 kg: més de 371 mil directament a les famílies, i 4.662 kg s'han lliurat des de serveis com la Mensa del Cor, l'Associació Alè, els esmorzars de l'Església Evangèlica, la Casa d'Empara, el Centre Obert i el servei de reforç educatiu.

Pel que fa a la procedència, els productes que es compren representen un 29%. La resta, el 71%, procedeix sobretot de donacions, i també dels recaptes i de les minves dels supermercats.

La campanya de vulnerabilitat alimentària de l'estiu, que es va engegar el 23 de juny i va acabar el 15 de setembre, va atendre 881 infants i 442 famílies. Ramon Carbonell la valora molt positivament, ja que per primera vegada les famílies recollien els productes a l'Economat "i veien com s'ampliaven els productes de la cistella bàsica durant uns mesos, cosa que es va poder fer gràcies a l'ajut econòmic de l'Ajuntament amb 30 mil euros, i del Consell Comarcal amb 18.000".

Revisió els barems i criteris d'accés i ús de l'Economat
Una de les novetats d'enguany a l'Economat és que s'han introduït nous criteris per accedir al servei. Segons la regidora Gisela Vargas, "d'aquesta manera es reforça l'objectiu més pedagògic, per poder canviar algunes dinàmiques, afavorint el treball dels treballadors socials que fan el seguiment de cada família, acompanyant-los en l'objectiu de recerca de feina i millora de les condicions de vida".
Els canvis més significatius són que el topall d'accés s'amplia de manera considerable en les unitats familiars de 1, 2 i 3 membres, ja que eren les situacions més desafavorides segons el barem anterior.
També s'introdueix el concepte de "mínim vital necessari", entès com a quantia mínima necessària per satisfer les necessitats bàsiques. Aplicat a la baremació econòmica, implica una deducció sobre els ingressos. Així, el mínim vital és de 100€ per habitatge en famílies inferiors a 4 membres, més 25€ per cada menor d'edat o adult incapacitat legalment, en totes les unitats familiars independentment del nombre de membres.
Aquest barem –com qualsevol altra eina de valoració- serà l'instrument que permeti ser equitatius en l'assignació del recurs, però la valoració de la necessitat serà sempre holística atenent al diagnòstic social de la família. Més enllà de que els ingressos permetin la derivació al recurs de l'Economat, l'exploració de la necessitat inclou sempre altres indicadors socials que determinen o no la necessitat i el bon ús d'aquest servei.

Una altra de les novetats que s'ha dut a terme és una enquesta de satisfacció entre els usuaris de l'Economat. 560 persones han valorat aspectes com el voluntariat, el tipus de producte ofert, el funcionament del servei, les instal·lacions o els tallers que s'ofereixen.
Les respostes han estat positives en prop d'un 80 per cent. El més ben valorat han estat els voluntaris, amb un 97%, fet que enorgulleix Càritas, segons Ramon Carbonell. De fet, la clau de l'èxit en la gestió del servei són els 120 voluntaris que el fan possible.
El que pitjor s'ha valorat, amb un 56% de respostes positives, és l'oferta de producte. Es usuari han explicat que hi torben a faltar productes d'higiene de la llar (per això des de l'Economat s'ha començat a incentivar-ne la compra); carn fresca (que té un elevat cost i que per mesures sanitàries les minves dels supermercats es congelen); el peix fresc (que s'ha solucionat amb les donacions de la Confraria de Pescadors del sobrant de les subhastes); i els productes d'higiene personal, la gran aposta de l'Economat per a aquest 2016, com es va poder comprovar en el recapte del mes d'octubre, destinat a recollir només aquest tipus de productes.

Cal destacar també una nova col·laboració que s'ha encetat amb el CAPI Baix-a-Mar, que ha format els voluntaris de l'Economat sobre el valor nutricional dels productes de l'economat. Una de les problemàtiques de la crisi econòmica és l'augment de l'obesitat i la malnutrició, especialment en els infants, que pot provocar problemes de salut futurs. Per això es vol premiar d'alguna manera l'adquisició de productes més sans i nutritius, fent que costin menys punts que els productes més mal valorats nutricionalment.

L'Economat és una plataforma educativa, que ha ofert diversos tallers sobre cuina econòmica als seus usuaris (als quals han assistit 90 persones el 2016), que ha acollit uns 600 alumnes de primària i secundària en un taller del Pla d'Animació Educativa per conèixer el servei de primera mà, i que acull alumnes en pràctiques dels Programes de Qualificació Professional de l'IMET.
Aquest 2016 també ha continuat sent receptor de les donacions (de producte i econòmiques) de les moltes empreses i entitats de la ciutat que s'han volgut implicar amb el projecte.

Ramon Carbonell i Gisela Vargas coincideixen en afirmar que, malgrat la bona valoració, "la situació ideal seria que no haguéssim de necessitar aquest servei". Des dels Serveis Socials municipals es treballa intensament perquè puguin assolir una situació més autònoma en els àmbits de l'alimentació, l'habitatge, la formació i la feina.
© Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Plaça de la Vila, 8. 08800 Vilanova i la Geltrú Tel. 93 814 00 00