Hemeroteca

Mapa web

Índex alfabètic

Ets a: Inici > Informació i actualitat > Notícies > Hemeroteca > Detall de la notícia

Hemeroteca

03/04/2017

Dos anys d'Economat

L'Economat funciona com un supermercat      L'Economat funciona com un supermercat

El projecte social de distribució d'aliments celebra el segon aniversari consolidat com a projecte de ciutat

El 10 de març de 2015, ara fa dos anys, es posava en marxa l'Economat de Vilanova i la Geltrú, un servei social de distribució d'aliments gestionat sota la modalitat d'un supermercat.
Es tracta d'un projecte impulsat i coliderat per Càritas i per la Regidoria de Serveis Socials de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú. Però, més enllà de dignificar i garantir l'alimentació bàsica, l'Economat s'ha consolidat com un projecte de ciutat.
L'element diferenciador respecte altres projectes similars és la forta implicació del teixit empresarial i associatiu de la ciutat. El passat mes de febrer l'Ajuntament de VNG i Càritas Interparroquial van organitzar un acte d'agraïment a les empreses i entitats que al llarg de l'any 2016 han participat per primera vegada al projecte de l'Economat. Ara mateix hi ha 49 entitats i empreses col·laboradores, començant per l'empresa Prysmian, gràcies a la qual es va poder engegar el projecte amb la cessió del local per instal·lar l'Economat.
L'adequació de l'antic economat de la Pirelli es va poder fer gràcies a les empreses que hi van aportar material d'obra, diners o aliments.

Les persones i famílies beneficiàries poden anar a comprar amb un sistema de punts -relacionat amb el nombre de membres de la unitat familiar- una quantitat d'aliments predeterminada, i escollir els productes que més s'ajusten a les seves necessitats i a la seva organització dels àpats diaris, dins de l'estoc disponible a l'establiment. Cada 15 dies poden escollir la seva compra entre 28 productes que sempre estan garantits, més un ventall d'altes productes que són variables i que arriben de minves i donacions. Això inclou aliments i productes d'higiene personal i de neteja de la llar.

El nombre de famílies ateses a l'Economat de Vilanova i la Geltrú el segon any de funcionament ha estat molt similar al del 2015. Segons la regidora de Serveis Socials i Salut, Gisela Vargas, "el repte que tenim és que la ciutadania pugui aconseguir una feina que li permeti desenvolupar un projecte de vida digne". I és que la precarització del treball és un dels aspectes que més preocupa, ja que s'ha detectat un augment de les persones majors de 18 anys que tenen un treball amb contracte, però que han de fer ús de l'Economat.

Ramon Carbonell, coordinador de Càritas, i Gisela Vargas coincideixen en afirmar que, malgrat la bona valoració, "la situació ideal seria que no haguéssim de necessitar aquest servei". Des dels Serveis Socials municipals es treballa intensament perquè puguin assolir una situació més autònoma en els àmbits de l'alimentació, l'habitatge, la formació i la feina.

Actualment, l'Economat compta amb 140 persones voluntàries implicades. Aquest 2016 s'ha atès 980 famílies, que representa l'atenció a 2.829 persones (1.631 adults i 1.198 menors), i 33,7 tones d'aliments i productes de primera necessitats lliurats mensualment.
Cal dir que el 68% dels productes arriben a l'Economat sense cost. Els productes que es compren representen un 29%. La resta, el 71%, procedeix sobretot de donacions, com els excedents de la Unió Europea, la Fundació Banc d'Aliments, i també dels recaptes i de les minves dels supermercats. Des del maig d'aquest any també hi col·labora la Confraria de Pescadors de Vilanova i la Geltrú, que dóna l'excedent de peix fresc que no es ven a la subhasta.
Pel que fa al cost per persona i any, ara mateix és de 79,64 euros, tenint en compte les despeses extraordinàries com la instal·lació d'aire condicionat, el manteniment de la furgoneta o els congeladors, a més de la contractació d'una persona amb atur de llarga durada a mitja jornada que recull i transporta les minves.

L'accés al servei ve determinat per la valoració socioeconòmica dels treballadors socials municipals. Un cop acreditada i valorada la situació, l'accés a l'Economat té un temps màxim d'espera de 7 dies. En situacions d'urgència el lliurament d'aliments és immediat. L'accés al servei té una durada limitada que pot variar en funció de la cronicitat de la situació, i està lligat a un pla de treball de la família amb el professional social referent. La majoria de famílies, un 68%, l'utilitzen més de 12 mesos. Un 18% ho fa menys de 6 mesos, i un 14% entre 6 i 12 mesos.

El desig de no ser únicament un servei assistencial fa que destaquin tres vessants de l'Economat: la formativa, que inclou els tallers d'economia domèstica adreçats a tota la ciutat (el 2016 s'han fet 4 tallers de cuina econòmica amb 90 assistents, i 2 d'estalvi en els subministraments energètics); la pedagògica, ja que a través del Pla d'Animació Educativa hi han passat 440 nens i nenes de primària i ESO, a banda del Servei de Mesures Alternatives i les tasques de voluntariat i pràctiques que fan diverses entitats (els alumnes dels Programes de Qualificació Professional de comerç, i alumnes del projecte Phylé); i finalment, la vessant col·laborativa, ja que l'Economat col·labora en xarxa amb altres projectes socials de la ciutat com la Mensa del Cor, Cafè Caliu i Esmorzar amb Companyia de l'Església Evangèlica, a més dels berenars del Centre Obert, l'hort humà de Càritas, la Casa d'Empara, i el projecte de reforç educatiu.

El valor del projecte està en el seus propòsits: garantir un complement a l'alimentació de les famílies de Vilanova i la Geltrú amb ingressos insuficients o nuls, i fer-ho des d'un servei que preserva la dignitat, l'autonomia, i la promoció de vincles de les persones ateses. L'anhel del servei és créixer creant xarxes de col·laboració i sent promotor d'espais d'interrelació i d'aprenentatge. La finalitat última és superar la seva funció bàsica més assistencial per treballar també des d'una mirada preventiva i formativa.

Aquest projecte social de Vilanova i la Geltrú ha rebut diversos premis i reconeixements, com el reconeixement de la Diputació de Barcelona com a bona praxis, la petició de visites d'altres municipis, ha estat escollit com un dels 10 millors projectes d'innovació social a Catalunya a la 4a Jornada de "10x10' Càpsules d'Innovació Social" de l'any 2015, ha obtingut el Premi Garraf a la tasca social atorgat per l'Associació de Periodistes del Garraf, i s'ha presentat al V Congrès del Tercer Sector.
© Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Plaça de la Vila, 8. 08800 Vilanova i la Geltrú Tel. 93 814 00 00