Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

Els gravats de Goya a la Masia Cabanyes

La Masia d’en CabanyesDurant dècades, la família Cabanyes va guardar a Vilanova i la Geltrú, com a mínim des del 1895, una sèrie de dotze gravats de Francisco de Goya que formen part del legat de la família del poeta Manuel de Cabanyes. Les obres han estat custodiades a la biblioteca de la casa familiar de Vilanova i la Geltrú, però sense saber si realment es tractava de peces autèntiques o de còpies d’època. Les dotze estampes que s’han sotmès a un rigorós estudi realitzat per la catedràtica de pintura i gravat de la Universitat de Barcelona, Rosa Vives.

Aquesta setmana el Consell Comarcal del Garraf ha presentat els resultats de l’estudi, que demostra que són autèntics, i a més, excepcionals. En realitat, són algunes de les rares proves que es van realitzar abans de la primera edició dels Disparates o Proverbios, l’última sèrie de 22 gravats que Goya va crear l’aiguatinta i aiguafort, amb retocs brunyits i punta seca, en què va donar curs a la seva imaginació, els seus fantasmes, les seves visions oníriques, la seva crítica al poder i va plasmar el seu amor al grotesc representat, sobretot, pel món de personatges deformes de carnaval.es tracta de proves d’assaig prèvies a la primera edició de la sèrie goyesca Disparates, realitzada entre els anys 1848 i 1963.

Així ho creu Rosa Vives, investigadora de Teoria i Història del Gravat i autora dels estudis sobre aquestes estampes, que ha dit que “les obres han resultat d’una alta qualitat ja que són proves d’assaig prèvies a la primera edició”. També ha precisat que aquests gravats, que habitualment servien per provar el paper o la tinta abans d’iniciar la tirada final, s’haurien fet entre 1815 i 1823, poc abans de morir el 1828.

Els gravats de Goya a la Masia Cabanyes

Vives sospita que aquests Disparates van ser regalats a Joaquim Cabanyes, pintor i militar, després d’un viatge a Madrid el 1895. “Era habitual que en aquest temps es poguessin comprar tant estampes com les proves a la Calcografia Nacional de Madrid. No és estrany que Cabanyes les pogués aconseguir, tot i que no sabem com van arribar a les seves mans”, assegura l’estudiosa.

Emmarcades de dos en dos, una part va acabar al saló de la casa familiar, mentre que la resta va romandre en un magatzem, desconeixent seus propietaris el veritable valor d’aquests tresors goyescos. Amb el pas del temps, alguns crítics d’art van poder contemplar les obres, però no ha estat fins ara que s’han pogut estudiar amb deteniment i s’ha pogut constatar, per exemple, la qualitat del paper de la impremta de Madrid, fet que ha ajudat notablement a la conservació.

Per Vives, aquesta troballa és “un material valuosíssim que incrementa el catàleg raonat i el coneixement dels gravats de Francisco de Goya, alhora que incrementa el nostre patrimoni artístic”.

Les obres seran restaurades per poder exposar-les al Centre d’Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes, a Vilanova i la Geltrú, situat a la masia en què han estat tot aquest temps.

Francisco de Goya a la BibliotecaFrancisco de Goya a la Biblioteca


Biblioteca Joan Oliva i Milà.

1 Comentari fins ara

  1. Anònim dijous 27 d'octubre de 2016 - 16:53 h

    Felicidades

Deixa un comentari