Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

La transparencia del tiempo. Leonardo Padura

La novetat d’aquesta setmana de gènere negre és la novel·la de Leonardo Padura, La transparencia del tiempo, en la qual el detectiu Mario Conde ja vell i per encàrrec d’un amic s’ha de posar a esbrinar on és una estàtua d’una verge negra. transparencia
 
Com diu el mateix autor a la nota, en acabar el llibre:
 
La transparencia del tiempo es una novela y debe leerse como tal. Las realidades presentes y pasadas tienen sustentos históricos, contextos y escenarios reales, pero trabajados en función de su escritura y empleo novelescos. (…)

Los capítulos de la novela que corren hacia el pasado son una recreación por completo ficticia de personajes y escenarios enclavados en varios momentos históricos documentados. La esencia de esos períodos o situaciones, como siempre, las he respetado en una ficcionalización que parte de la pesquisa histórica exhaustiva. La aldea Sant Jaume de la Vall es obra de mi imaginación, y con ella intento reproducir cualquier otra pequeña aldea de la Garrotxa catalana, por su estructura y paisajes. (…)

Por su lado, los episodios del presente cubano están apoyados en un conocimiento vivo y en una indagación de una realidad que forma parte de la propia vida y experiencia, aunque el procedimiento investigativo de la trama policial en que participa Mario Conde es pura ficción.
 
I si es torna a l’inici de la història, al capítol 1, es copsa el ric llenguatge que anirà transcorren per les quatre-centes pàgines:

‘La luz rotunda del amanecer tropical, filtrada por la ventana, caía como el haz teatral proyectado sobre la pared de donde pendía el almanaque con sus doce logo blog genere negre_AMB LLETRES cuadrículas perfectas, distribuidas en cuatro hileras de tres rectángulos cada una. Los espacios del calendario originalmente habían sido cromados con tonos distintivos entre el verde juvenil de la primavera y un vetusto gris invernal, un juego que solo un diseñador muy imaginativo podría asociar con algo tan inexistente en una isla del Caribe como las cuatro estaciones del año. (…)
Desde que comenzara aquel año lento, turbio, aceitoso, Mario Conde había tenido una tormentosa relación con las fechas en curso.’

 
Leonardo Padura Leonardo Padura és un escriptor cubà que l’any 2015 va rebre el Premi Princesa d’Astúries de les lletres pel conjunt de la seva obra i la sèrie de novel·les policíaques protagonitzades pel dectectiu Mario Conde:

  • Pasado perfecto
  • Vientos de cuaresma
  • Máscaras
  • Paisaje de otoño
  • Adiós
  • Hemingway
  • La neblina del ayer
  • La cola de la serpiente
  •  
    Aquest passat 25 de gener, ha rebut el premi d’Honor del Festival Aragón Negro i on Juan Bolea, fundador d’aquest festival, li fa una entrevista de la qual podem dir:

  • Ell es descriu a si mateix com ‘un home de l’Havana’, raó per la qual ha escollit aquesta ciutat com el principal escenari de les seves novel·les i ha renunciat a viure en altres llocs.
  • ‘Les meves veritats no són absolutes, però en els meus llibres no hi ha ni una sola mentida sobre el que ha estat Cuba’.
  • L’argument de ‘La transparencia del tiempo’ li ha permès de fer una “reflexió de la relació entre l’home i la història’, establint ‘un objecte de desig’ per mitjà del qual explicar un fet sobre la Cuba contemporània.
  •  
    Llibres Els llibres a les biblioteques VNG.
     
    Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

    Deixa un comentari