Biblioteca Municipal Joan Oliva i Milà Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Biblioblog – Fora del prestatge

Arxiu per agost, 2017

Clubs de Lectura a la biblioteca Joan Oliva

El proper divendres 1 de setembre, la Biblioteca Joan Oliva obre el període d’inscripció dels Clubs de Lectura. La inscripció és un tràmit presencial així doncs, si hi esteu interessats, haureu de passar per la biblioteca a formalitzar-la.

Els Clubs de Lectura que us oferim són els que us indiquem a continuació:

Logo_La CrisàlideClub de Lectura La Crisàlide: Conduït per la Mª Rosa Nogué, la Crisàlide es reuneix un dimecres al mes de 17.30 h a 19 h. Les dates de trobada previstes enguany són: 4 octubre, 8 novembre, 13 desembre, 10 gener, 7 febrer, 7 març, 4 abril i 9 maig.

Club de Lectura en Francès: Consolidat des de fa molts anys dins de l’oferta de clubs de lectura de la Joan Oliva, CLFJOMel Club de Lectura en Francès va dirigit a persones que tinguin un elevat coneixement de la llengua francesa, que serà l’idioma vehicular de l’activitat. La seva conductora és l’Esther Bruna i el tercer divendres de cada mes de 16.30 h a 18 h és el dia triat per les sessions. Les dates previstes són 20 octubre, 17 novembre, 15 desembre, 19 gener, 16 febrer, 16 març, 20 abril i 18 maig.

Logo_Oliva NegraClub de Lectura L’Oliva Negra: La Joan Oliva és una de les 4 biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona especialitzada en gènere negre i policíac. Ara fa dos cursos, la Joan Oliva va posar en marxa un club de lectura d’aquest gènere i en aquest període de temps ja s’ha convertit en una activitat indiscutible. La seva conductora és la Sofia de Ruy-Wamba i un dijous al mes de 17.30 h a 19 h, el dia que porten a terme les sessions. El calendari previst inclou aquestes dates: 5 octubre, 9 novembre, 14 desembre, 11 gener, 1 febrer, 8 març, 5 abril i 3 maig.

Logo llibre@venturersI per als més petits, el Club de Lectura Llibr@venturers: Dirigit a nois i noies de 10 a 12 anys, el Club de Lectura Llibr@venturers és conduït per Fanny Guinart. Les trobades tenen lloc un dissabte al mes de 16.30 h a 17.30 h amb aquestes dates en el seu calendari: 30 setembre, 28 octubre, 25 novembre, 16 desembre, 20 gener, 17 febrer, 17 març, 14 abril i 12 maig.

Enguany, el cost d’inscripció en concepte de préstec interbibliotecari és de 7,5€ per a La Crisàlide, 12 € per al club de lectura en Francès i 6 € per a L’Oliva Negra.

Logo_Club de LF en catalàI una mica més endavant, també podreu inscriure-vos en els dos Clubs de Lectura Fàcil que ofereix la biblioteca. A partir del 2 d’octubre, obrim les inscripcions per al Club de Lectura Fàcil en Català, que té previstes les trobades dilluns a les 17 h. Aquest club que la biblioteca Joan Oliva fa en col·laboració amb el Servei de Català del Garraf i Vilanova i la Geltrú és conduït per Fanny Guinart (les sessions dels dies 6 novembre, 4 desembre i 15 gener) i Lourdes Escrigas (els dies 5 març, 16 abril i 7 maig).

Logo_Club de LF en francèsA partir del 20 de novembre, us podreu inscriure en el Club de Lectura Fàcil en Francès conduït també per L’Esther Bruna. Les persones inscrites en aquest club es troben el tercer dimarts de mes a les 16.30 h (16 gener, 20 febrer, 20 març, 17 abril i 18 maig). Igual que el curs passat, la darrera sessió del 18 de maig aplegarà de manera conjunta els membres del Club de Lectura Fàcil i els del Club de Francès.

Tots els clubs tenen places limitades així que, si hi esteu interessats, passeu per la Joan Oliva a partir de divendres 1 de setembre!

Si feu clic aquí us podeu descarregar la informació de tots els clubs de lectura.

A continuació, algunes fotos dels clubs de lectura del curs passat:

CLFJOM TLF 2017 Club de LF en català

IMG-20170505-WA0001 Llibr@venturers

Biblioteca Joan Oliva i Milà.

No hi ha comentaris

La sustancia del mal. Luca D’Andrea

La sustancia del mal Luca AndreaL’italià Luca d’Andrea (1979) és l’autor de la novetat de gènere negre d’aquesta setmana a la Joan Oliva, un veritable trencaclosques detectivesc ambientat a les muntanyes de les Dolomites, titulat La sustancia del mal.

La importància dels escenaris de la trama és cabdal, fins al punt que podríem considerar com a protagonistes de la història, per una banda, la majestuosa muntanya tirolesa de les Dolomites i, per una altra banda, el canyó Bletterbach, patrimoni de la UNESCO des de 2009 i d’extraordinària importància geològica. El tercer dels protagonistes és, alhora, el narrador de la història, Jeremiah Salinger.

Jeremiah Salinger és un nord-americà que tot just s’acaba d’instal·lar amb la seva dona, Annalise, i la seva filla de 5 anys, Clara, en un petit poble alpí anomenat Siebenhoch, a les Dolomites. dolomitas_2Annalise i la seva família són originaris d’aquesta zona i en Jeremiah, que es dedica a fer documentals, ve amb intenció de fer-ne un a la regió. Forà de la zona, els ulls de Salinger aniran descobrint, a la vegada que ho farà el lector, els secrets que s’amaguen en aquesta regió, fonamentalment el terrible succés que trenta anys enrere va tenir-hi lloc.

El 28 d’abril de 1985, tres joves anomenats Evi, Kurt i Markus van ser terriblement assassinats i mutilats durant una tempesta al canyó Bletterbach. bletterbachMai no es va fer cap detenció i el culpable o culpables no han pagat pels seus crims. logo blog genere negre_AMB LLETRESA mesura que Jeremiah Salinger es va interessant pels fets, més gran es va fent la seva obssessió i, molt més, quan és silenci el que majoritàriament aconsegueix com a resposta entre els habitants de la zona, inclosa la seva família política.

Luca d’Andrea és professor i viu molt a prop de la zona en què ha decidit ambientar el seu primer thriller, a Bolzano (Itàlia). El 2013 va ser el guionista del documental Mountain Heroes, sobre el rescat alpí, que va servir d’inspiració per a La sustancia del mal. Des que el 2016 publiqués aquesta novel·la, ha estat traduïda a més de 30 idiomes i els creadors de Gomorra seran els responsables de la seva adaptació com a sèrie de televisió.

La sustancia del mal_rodonaPrimeres pàgines.

Luca D’Andrea ens presenta el seu darrer llibre:

Llibres

  • La sustancia del mal
  • Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    No hi ha comentaris

    Una proposta diferent

    gourmetvegetariaLa inspiració culinària de Yotam Ottolenghi prové de les seves fortes arrels mediterrànies i del seu amor incondicional pels ingredients. Encara que l’autor basa el seu enfocament sense ser vegetariana mostra una cuina totalment original i innovadora, basant-se en sabors intensos i en combinacions sorprenents i refrescants que enfonsa les seves arrels en la tradició mediterrània del Pròxim Orient degut als seus orígens israelians. A partir de diferents capítols dedicats a les verdures de fulla, al cogombre, a les cols, a l’arròs, a la pasta, a les llegums, als tubercles, a les gorges, a les cebes, a la fruita, a les setes o als tomàquets , Ottolenghi mostra amb gran entusiasme una sèrie i sabors i textures que converteix El gourmet vegetariano com una obra de referent per als amants de la bona cuina.

    Es proposa una nova concepció del vegetarianisme basat en que no es tracta tant de prohibir aliments per motius diversos, sinó en apassionar per la recerca del plaer en totes les opcions dietètiques.

    OttolenghiEl seu ideari original parteix d’una premissa bàsica basada en que la vella escola del vegetarianisme va de privar-te de alguna cosa, d’un sentiment de culpa: vull prendre carn però és immoral, així que em limitaré a menjar insípids hidrats de carboni i productes substitutius de la carn. Per a mi, el menjar ha de ser gaudi sense cap sentit de privació. Si tries no menjar peix o carn, pots gaudir de la vida, celebrar el menjar i prendre fantàstics plats plens de sabor. No hauria d’haver res semi-religiós o fanàtic en la forma en que mengem, ni en les seves receptes.

    Tot i el fervor amb el que predica les seves idees, l’israelià es cuida molt de recomanar unes determinades conductes a l’hora de dinar, però així i tot no es resisteix a considerar que la ingesta massiva de carn i peix, que defineix la dieta occidental, no té massa futur. Aquest caràcter gens dogmàtic de l’israelià es reflecteix també en la seva postura davant els productes ecològics, lluny de divinitzar-los o d’alienar als quals no poden pagar-los, reconeix que els seus criteris a l’hora de comprar són uns altres.

    Ni vegetarianos ni carnivoros, flexitarianos

    Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    No hi ha comentaris

    Un barri difícil

    palosdeciegoLes dificultats no són més que un símptoma quotidià de l’existència a La Esquina del Gato, un dels barris més complicats de San Juan de Aznalfarache, escenari d’un còmic de caràcter dramàtic però revestit de thriller, carregat d’elements autobiogràfics i amb un ingredient fonamental que serveix de motor narratiu com és la violència, sempre present, fins i tot quan no es pot veure, com una constant implícita i latent que es deixa notar al llarg de tota la història. El seu protagonista principal és Jesús que després d’un temps i un bon grapat de males decisions, torna al seu barri buscant retrobar-se amb Irene, una antiga núvia de joventut que no ha pogut oblidar, mentre pensa en sortejar les travetes que la marginalitat i les picabaralles ràncies li oferiran en el seu retorn.

    El dibuix afilat i vibrant de Israel Gómez retrata una barriada decadent i que fa pudor a podridura moral i estancament social, una autèntica ciutat del pecat on cada individu intenta sobreviure on pot amb el seu present i el seu passat. El seu autor ha perfeccionat una manera de fer que li permet ser intens sense caure en la grandiloqüència, la seva forma de construir personatges deixa aquesta sensació d’intranquil·litat que li recorre el cos a qualsevol quan transita per carrers dubtosos a hores intempestives, on cada cantonada pot ser un problema i quan cada minut pot oferir-te un ensurt inesperat. En el ventall de vides trencades que és Palos de ciego hi ha una mena de costumisme gens complaent que ràpidament es torna en un cert tipus de denúncia social, la qual exposa però no jutja. Hi ha també secrets, rivalitats, comptes per ajustar i veritats que potser no ho siguin tant. El veritable atractiu d’aquesta història gràfica és que aconsegueix acoblar tot això amb una excel·lent capacitat de planificació i desenvolupament i amb un gran talent per traçar persones creïbles a partir d’arquetips de personatges.

    viny

    El Irra decideix retratar al seu barri en la seva primera novel·la gràfica perquè en el món som més pobres que rics i sent que té l’obligació de donar a conèixer la realitat dels barris d’extraradi, sense caure en moralismes, ni en maniqueismes de bons i dolents. Com ell mateix manifesta el problema del meu barri no és la gent que viu en ell, sinó l’oblit que pateix de les institucions. Es defineix com dibuixant de còmics autodidacta, va estudiar dibuix publicitari a l’Escola d’Art de Sevilla i durant dos anys consecutius va ser premiat pel programa Desencaja, l’esdeveniment andalús de còmic de l’Institut Andalús de la Joventut (IAJ) per a la història curta De la piedra viene el hombre i El trastero leal. També va produir a l’any 2014 amb el seu germà la sèrie de ciància ficció F$P.

    Còmic

    Palos de ciego

    Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    No hi ha comentaris

    Björk digital

    s-bjork

    Björk Digital és una exposició immersiva de realitat virtual que presenta els treballs digitals i de vídeo fruit de la col·laboració de la cantautora i compositora islandesa Bjork amb alguns dels millors programadors i artistes visuals del món. Els seus primers treballs en vídeo amb Michel Gondry, Spike Jonze o Stephane Sedanaoui estan presents aquesta experiència multi-sensorial que ha arribat a Barcelona després de passar per diferents capitals del món, convertint-se en una oportunitat extraordinària per veure la combinació de múltiples disciplines com són la performance, el cinema o el vídeo, i la interacció que inclou diverses peces audiovisuals produïdes amb l’última tecnologia en el camp de la realitat virtual. Tot comença amb Black Lake, amb la cantant despentinada i descalça en una cova de roca volcànica colpejant-se el pit i passant-ho de pena en general. La tridimensionalitat la posen dues pantalles enfrontades on passen coses diferents i hi ha un cercle d’altaveus que el monitor et convida a rondar, buscant diferents efectes i instruments.

    bjorkdgitalEl següent espai conté Stonemilker, un vídeo immersiu 360º rodat entre la glacera Vatnajökull i el canó Múlagljúfur de la seva Islàndia natal. És sens dubte l’estrella de la mostra i a on es pot gaudir de la textura gairebé alienígena del paisatge on canvia els boscos de molsa d’una altra època més feliç per pedres, acompanyats d’un enorme llac negre de verí o les arenes movedisses, que conformen els elements d’una naturalesa interior devoradora o destructiva de caràcter màgic. Després arribarà la creació audio-visual Mouth Mantra, mostrant-se com un viatge per la gola de la cantant. Posteriorment, es pot escollir l’opció d’una sala amb coixins on es poden veure els seus clàssics dels anys noranta quan pertanyia al grup post-punk The Sugarcubes, fent-ho sense visor ni auriculars, convertint-se en un moment de pau i gairebé un alleujament després de l’experiència extrasensorial viscuda. Finalment, hi ha una pràctica en l’espai educatiu on els visitants poden tocar els instruments musicals fets a la mesura, de l’àlbum de Björk anomenat Biophilia(2012), anterior al seu àlbum Vulnicura (2015), a on s’explora la connexió entre els mons naturals i tecnològics i permetrà a cadascú crear les seves pròpies melodies.

    Björk Digital al CCCB

    Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    No hi ha comentaris

    Cal anar amb cura amb Internet i les xarxes socials

    Llibres

    wearablesEls dispositius mòbils són cada vegada més freqüents en la vida dels adolescents, de mica en mica els telèfons intel·ligents, les tabletes i fins i tot els wearables o complements electrònics han anat desplaçant-se als ordinadors portàtils. La Xarxa s’ha convertit en pocs anys en una revolució tecnològica de la qual ningú dubta de totes les avantatges que aporta com a forma de comunicació global. Les possibilitats que ofereix la xarxa són il·limitades i fan possible la forma de relacionar-se i passar el temps d’oci. En tot cas, cal tenir en compte que com a pares, mantenir una actitud passiva i mirar per un altre costat pot provocar trobar-se en el futur amb greus problemes de difícil solució. Els nostres fills poden ser potencials víctimes però també es poden conviure en els causants del dany a altres persones que utilitzen les eines digitals per a la seva utilització comú. Els nostres fills viuen i desenvolupen la seva personalitat a la xarxa i caldrà explicar moltes coses al voltant del la seva utilització responsable.

    tic¡Atención mamas y papas! és un llibre que s’ofereix com a guia a partir de situacions reals a les, que, com a pares, anirem trobant-nos per evitar els perills i mitigar els efectes i danys que puguin ocasionar, només seguint unes pautes bàsiques de seguretat amb els dispositius mòbils sense necessitat de ser experts informàtics. Els mòbils són l’objectiu prioritari dels menors i adolescents per poder integrar-se en el món del cibermón en què es troben immersos en aquesta època que els ha tocat viure, l’era digital. Els perfils en xarxes socials, les instantànies de missatgeria són eines de primera necessitat en les seves potencials relacions socials i obviar-les pot comportar el inici d’una possible exclusió social.

    A partir de més de cinquanta situacions de risc per nens i adolescents en espais com l’escola, el carrer o la mateixa família, dos experts en seguretat tecnològica i en educació de drets de infància i en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) analitzen les diverses situacions des de la perspectiva de la seguretat i l’educació, oferint solucions en la majoria de casos per poder entendre el llenguatge que utilitzen els adolescents i els mateixos nens amb les seves eines digitals.

    Bloc

    Es tracta d’una guia de formació de les noves tecnologies de la Informació i la Comunicació per a pares i mares d’adolescents, a càrrec de la Junta d’Andalucia amb col·laboració de la Unió Europea.

    Educar para proteger

    Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    No hi ha comentaris

    Kiki, el amor se hace

    kikiPaco León és un cineasta diferent, es va poder albirar en el seu paper d’actor en la sèrie Aida durant moltes temporades, però el seu pas a la pantalla gran va ser decididament ambiciós. Les seves pel·lícules no han deixat indiferent a ningú, i aquesta tampoc és una excepció però cal reconèixer-li a seu director l’habilitat per teixir una mena de còmic humanista amb resultats més que dignes. Paco León camina de puntetes per la trama evitant el fàcil com és caure en la vulgarització i en l’ordinari. La millor prova d’això és que les escenes de sexe en la pel·lícula no són tantes com el títol anuncia i que la trama se sustenta en diàlegs treballats i en uns actors que no necessiten ni clixés, ni pesats apunts musicals de comèdia romàntica. Les actrius estel·lars com Alexandra Jiménez o Belen Cuesta no requereixen més subratllats que els de la pròpia veritat de les seves interpretacions.
     
    El seu argument explica cinc divertides històries d’amor i curioses fílies sexuals coincideixen en un estiu madrileny especialment calent. Els termes dacrifilia, elefilia, somnofilia i harpaxofilia són algunes paraules que descriuen algunes de les particulars formes d’obtenir plaer que descobreixen els protagonistes, però per gaudir-hauran de decidir com integrar-les en les seves vides. Els seus sentiments, les seves pors i sobretot la seva sexualitat es transformen trencant tabús, endinsant-se en una etapa nova, emocionant i lliure on no es renega ni del plaer ni de l’amor.

    Es que en definitiva, Kiki, el amor se hace, més que de llibertat sexual és una oda a la diferència realitzat amb molta llibertat, i alhora, sense perdre gens del caràcter comercial lògic d’una producció que vol arribar a tots els indrets de la industria. Una cosa que és digne d’admirar, sobretot, quan es tracta un tema tan arriscat com el de les fílies sexuals rares i extravagants i que, encara que sense ser molt explícita, no es talla un pèl a l’hora d’utilitzar cert vocabulari o de mostrar escenaris extrems.

    El fenomen Carmina

    DVD

    Carmina o revienta
    Carmina y amén
    Kiki, el amor se hace

    Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    No hi ha comentaris

    La fantasia atrapa l’estiu

    daraLa literatura de ciència ficció viu actualment un moment de veritable esplendor amb un nom que sorgeix per sobre de la resta aquest estiu, es tracta de Ken Liu. Es va donar a conèixer a Europa amb la publicació de la seva primera novel·la de fantasia sota el títol de La gràcia dels reis, començant la primera part de la trilogia de La dinastia del Diente de León, que continua amb el segon llibre El mur de les tempestes, per finalitzar amb el darrer llibre que encara no té data de publicació. Per altre banda, també cal destacar el llibre El zoo de paper, una col·lecció de relats que va aconseguir, per primera vegada, els tres premis més prestigiosos del gènere fantàstic com són els de Nebula, Hugo, el de World Fantasy Award. Entra també en les recomanacions una obra literària com El problema dels tres cossos de l’escriptor xinès Cixin Liu, guanyador del premi Kelvin en el Festival Celsius com a la millor novel·la. En quant als pilars del gènere en occident, resulta imprescindible El món resplendent de Margaret Cavendish. L’aristòcrata anglesa va escriure i va signar aquesta novel·la a l’any 1966 i està considerada la pedra literària fundacional de la ciència ficció. Un altre clàssic reeditat és Pòrtic de Frederick Pohl, escrita a l’any 1977, és la primera part d’una tetralogia sobre els extraterrestres, convertint-se una autèntica icona de la ficció especulativa.

    jinetedragonPer al proper mes de setembre es publica una nova edició numerada i limitada de Somien els androides amb ovelles elèctriques? a càrrec de Philip K. Dick. La novel·la va ser el germen de la icònica pel·lícula de culte Blade Runner, que tindrà continuació a Blade Runner 2049, que te prevista la seva estrena per al proper octubre. També està a punt de publicar-se el llibre Neu a Mart, de Pablo Tébar, que s’ha alçat, amb el seu debut literari, amb el Premi Internacional de Ciència Ficció i de literatura fantàstica.

    En el gènere fantàstic per a públic infantil l’escriptora Cornelia Funke escrivia aquest any la segona part de la trilogia de El jinete del dragón amb el títol de La ploma de l’aixeta a on Funke crea un aclaparador univers màgic, com analogia a la natura, sempre en perill. Aquesta tardor està prevista l’arribada del primer lliurament de la trilogia de Philip Pullman; així com el llibre La bella salvatge, el primer eslavó de la saga El libro de la oscuridad protagonitzada per Malcolm Polstead, un noi d’onze anys.

    hapottFinalment, un dels grans del món fantàstic infantil, Harry Potter, també ve facrcit de novetats amb dos nous llibres, en què no participa l’escriptora Rowling, aquests són Harry Potter: Una història de la màgia i Harry Potter: Un viatge a través de la història de la màgia, el primer conté esborranys dels llibres originals de J.K. Rowling; mentre que en el cas del segon, estarà basat en encanteris, i pocions de nova creació. L’estiu finalitza amb uns nous mons imaginaris que obriran de bat a bat les portes d’una tardor cada vegada més propera.

    ¿Necesita el mundo otro libro de Harry Potter?

    Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    No hi ha comentaris

    Nadie te oirá gritar, Angela Marsons

    “Cinco figuras formaban un pentagrama alrededor del montículo de tierra que cubría un agujero recientemente excavado. Sólo ellos sabían que se trataba de una tumba”

    Nadie te oirá gritarAmb Nadie te oirá gritar, Angela Marsons debutava com a escriptora i iniciava una sèrie de llibres protagonitzats per la policia Kim Stone. Des de la seva estrena literària, la col·lecció de gènere negre i policíac ha anat creixent a la vegada que Marsons ha anat guanyant en reconeixement i popularitat.

    Nadie te oirá gritar és la novetat de gènere negre d’aquesta setmana a la Joan Oliva i la seva trama arrenca el 2004 quan cinc figures (una darrere de l’altra) caven la terra per enterrar-hi un innocent. És, de fet, una tomba de mida petita i tots són conscients que des d’aleshores les seves vides restaran unides per sempre. Un pacte de sang i de silenci segellarà el seu futur i el secret quedarà sepultat amb el cadàver.

    logo blog genere negre_AMB LLETRES10 anys més tard, quan el macabre grup creu que aquell crim està oblidat, una nova mort els farà recordar el que van fer. Potser no van ser tan curosos com creien i algun serrell va quedar sense tancar? Ara, ha aparegut salvatgement assassinada a la banyera, la directora d’una escola. Es tracta de Theresa Wyatt i l’assassí ha tingut molta cura d’esborrar qualsevol pista que el pugui incriminar.

    La detectiu Kim Stone, encarregada de la investigació, descobreix que la víctima va passar els darrers dies de la seva vida treballant en una excavació arqueològica al costat de Creswood, un orfenat local clausurat ja fa uns anys. I aquest fet no passarà inadvertit per a la detectiu, que també va créixer entre orfenats i llars d’acollida.

    portada_nadie-te-oira-gritar_rodonaPrimeres pàgines.

    Fins al moment, la sèrie de llibres protagonitzats per Kim Stone, està format per sis títols: Silent scream (Nadie te oirá gritar), Evil games, Lost Girls, Play Dead, Blood Lines i Dead Souls.

  • Nadie te oirá gritar
  • Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    No hi ha comentaris