Biblioteca Municipal Armand Cardona Torrandell Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

BiblioBlog – Una mar de lletres


50 anys de ‘Rayuela’ de Júlio Cortázar

El proper divendres, es commemoren el 50è aniversari de la publicació de l’obra mestra de l’escriptor argentí Julio Cortázar, Rayuela.

Per celebrar aquesta efemèride i el centenari de l’escriptor (el 26 d’agost de 2014), l’editorial Alfaguara publica una edició commemorativa limitada amb un apèndix on el mateix Cortázar explica la història del llibre.

Avui en dia no es estrany trobar històries amb salts en la narració o una ordenació interna diferent, però al 1963, l’edició d’aquesta novel·la “infinita”, com alguns la van definir, va causar un profund impacte en tota una generación de joves lectors.

Com en el joc de la rayuela (és a dir, la xarranca) la novel·la es planteja com un joc de possibilitats. Amb dos camins. Així, podia llegir-se en la forma tradicional (des del capítol 1 fins al 56) però també de manera alternativa saltant i col·locant nous capítols (anomenats prescindibles) gràcies a una llista numèrica, un tauler de direcció planejat per l’autor, que amplifica el caos intern en un rigorós ordenament, trufant el nucli dur de l’obra amb tota mena de textos poètics, notícies de diaris agafades a l’atzar, discussions filosòfiques i cites alienes.

No es possible parlar de l’argument de la novel·la sense caure en un reduccionisme que ens allunyen del sentit global de l’obra. Però tenint en compte que el que s’ha destacar no es el que els hi passa als personatges sinó la seva profunditat es pot resumir de la següent forma:

Primera part: ‘Del lado de allà’. Aquí, Cortázar ens parla de Horacio Oliveira, un argentí que durant una estada a París comenta una relació sentimental amb La Maga i junts asisteixen a les reunions de El club de la Serpiente, on parlen de temes tan universals com l’amor, la mort o el sentit de l’art i de la vida.

Segona part: ‘Del lado de acà’. Oliveira torna a Buenos Aires i allà passa llargues estones amb els seus amics Traveller i Talita. Oliveira es veu reflectit en Traveller, s’hi veu a ell mateix abans de marxar a París, i en la Talita veu a La Maga, sempre present.

Tercera part: ‘De otros lados’. Aquesta part agrupa materials heterogenis com retalls de diaris, cites literàries o textes atribuits a un escriptor anomenat Morelli (álter ego de Cortázar)

Amb tot això, Cortázar reivindica la figura del lector i l’empeny a tenir protagonisme en la història i no ser un simple receptor passiu, com ha estat sempre amb la novel·la clàssica.

Julio Cortázar (Brussel·les, 26 agost de 1914 – París, 12 de febrer de 1984), és un dels escriptors argentins més importants de tots els temps. Va realitzar estudis de Lletres i de Magisteri i va treballar com a docent en diverses ciutats de l’interior d’Argentina. El 1951 va fixar la seva residència definitiva a París, desenvolupant des d’allí una obra literària única dins de la llengua castellana. Alguns dels seus contes figuren entre els més perfectes del gènere.

A les Biblioteques de Vilanova podreu trobar aquesta impactant obra i moltes d’altres d’aquest gran autor: Julio Cortázar

Trobareu més informació als següents articles:

Us deixem amb una entrevista realitzada a l’escriptor a Mèxic l’any 1983, poc abans de morir.

Cap comentari per ara. Tu pots ser el primer.

Deixa un comentari