Biblioteca Municipal Armand Cardona Torrandell Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

BiblioBlog – Una mar de lletres


Arxiu per gener, 2019

Per molts anys Tintín!

Aquest mes de gener estem d’aniversari. L’any 1929 es va publicar per primera vegada Tintín al país del soviets a la revista Le Petit Vingtième, el primer volum d’aquest famós personatge de còmic belga, obra d’Hergé.
Resultat d'imatges de hergé

Georges Remi, més conegut amb el pseudònim Hergé, el qual prové de la pronunciació en francès de les seves inicials a l’inrevés, va crear amb èxit altres personatges, tals com Jou, Zette i Jocko o Quico i Flupi, a més a més de Tintín. Mai va aprendre a dibuixar d’una forma acadèmica.

Resultat d'imatges de tintin et miluTintín, el reporter més famós de la història de la narrativa gràfica, continua tenint 90 anys després d’aparèixer en escena l’admiració entre lectors de totes les generacions, i la sorpresa entre el públic més jove. Tothom el reconeix perquè va pentinat amb un tupè, du pantalons de golf (a la moda dels anys 30) i sempre va acompanyat del seu gosset Milú. Se’l pot descriure com un xicot aventurer, valent, altruista, intel·ligent, actiu i amistós, però també molt decidit a combatre i denunciar la maldat del món.

A través d’una trajectòria de 54 anys, en què va passar del diari ‘Le Petit Vingtième’ al diari ‘Le Soir’ durant l’ocupació alemanya a Bèlgica entre el 1940 i el 1944 i al posterior setmanari ‘Tintin’, Hergé va aconseguir reflectir en cada volum una part de la història del segle XX, i va començar la seva publicació en color a partir del 1942 amb el volum ‘L’estel misteriós’.

Al costat de Tintín i el seu inseparable Milú podem recórrer esdeveniments que han marcat la història, com l’arribada de l’home a la Lluna, i que de fet s’avançà al mateix Neil Armstrong, passant per l’imperialisme japonès i el colonialisme a l’Àfrica, constituint així petits volums històrics il·lustrats.

L’univers de Tintín ha aconseguit un èxit sense precedents en el món del còmic ja que compte amb 250 milions d’exemplars venuts, s’ha traduït a 120 idiomes arreu del món i ha traspassat les fronteres del format paper a la gran pantalla de la mà de Steven Spielberg, director de Les aventures de Tintín: el secret de l’Unicorn.

Es culmina així el viatge de nou dècades d’un personatge que mai va identificar la seva edat dins de les vinyetes, i que junt amb el seu fidel gos Milú va donar la volta al món acompanyat pels també inoblidables capità Haddock, vell llop de mar i entranyable company de viatge de Tintín al llarg de bona part de les seves aventures, el professor Tornassol, el típic científic i inventor despistat i dur d’orella, els detectius Dupond i Dopont, agents de la policia secreta idèntics en aspecte i vestimenta, i la cantant Bianca Castafiore, cantant d’òpera italiana coneguda internacionalment com a El Rossinyol milanès i l’únic personatge destacat femení, encara que en general no surt gaire ben parada en els guions d’Hergé, essent no obstant un dels personatges més recurrents.

Podeu consultar el fons disponible d’aquest autor a les Biblioteques Municipals, clicant aquest enllaç.

No hi ha comentaris

‘Ser mujer negra en España’ de Desirée Bela-Lobbde

514k3Soy+dL._SX326_BO1,204,203,200_Quant temps portes aquí? Per què parles tan ben espanyol? Ja has anat al teu país? M’ensenyes els teus papers? D’on és una bellesa tan exòtica com tu? És veritat això que les dones negres sou unes feres en el llit?

Aquestes són alguns dels tòpics amb els quals ha d’enfrontar-se habitualment l’activista vilanovina Desirée Bela-Lobedde.

Al seu llibre Ser mujer negra en España ens explica, com una mena de memòries que van des de la seva infantesa a l’edat adulta, ens explica com és viure sent dona i negra a Espanya, com és sentir-se sempre diferent i com és ser testimoni del racisme que encara existeix en aquest país.

I ho fa des del cor i des de la profunda convicció que això pot canviar i que, finalment, tots podem arribar a ser millors persones si deixem els prejudicis i la intolerància de costat.

La Desirée Bela-Lobedde és una comunicadora catalana, activista antiracista, feminista i divulgadora de la cultura africana.

Va iniciar el seu activisme digital a través de la blogosfera primer en blogs col·lectius fins que el 2011 va obrir el seu propi blog inicialment sobre la cura de cabell a partir de l’experiència del seu pèl en estat natural, que ella defineix com “afro, kinky i sec”.

58S’autodefineix com a divulgadora de la identitat africana des d’un punt de vista “vivencial” i reivindica l’apoderament de la dona africana a través de la imatge personal.

Quan el 2016 va ser víctima d’atacs racistes al seu canal de YouTube es va desencadenar una campanya contra la permissivitat i la tolerància del racisme que va quedar denunciada davant la Fiscalia General de l’Estat i el Defensor del Poble per la Xarxa Espanyola d’Immigració i Ajuda al Refugiat i la Xarxa Espanyola d’Immigració.

Ha col·laborat en publicacions com a Locas del coño, és columnista en el diari Público i la podeu seguir a la Desirée al seu blog, al seu compte de Youtube i a les xarxes socials: Facebook, Twitter i Instagram.

Al vestíbul de la Biblioteca trobareu una exposició de fons amb llibres d’autores com Zadie Smith, Chimamanda Ngozi Adichie, Toni Morrison, Alice Walker i altres documents que tracten la qüestió del racisme.

Us deixem amb l’entrevista que li va realitzar la Miriam Hatibi al programa Terrícoles de betevé.

No hi ha comentaris

46è Festival Internacional del Còmic d’Angoulême

Durant aquest cap de setmana és celebra a Angoulême (França) la 46ena edició del Festival Internacional de  Còmic.

Durant 4 dies, aquesta petita ciutat s’omplirà d’autors, editorials i amants del còmics en general per gaudir de l’inigualable ambient i la gran oferta d’activitats.

Com a novetat, aquesta edició presenta un nou espai de 2500m2 dedicats al manga. Manga City, com han denominat l’espai, que acollirà la visita de més d’una vintena d’autors, entrevistes, trobades, sessions de signatures, tallers i molt més!

Enguany, el Gran Premi del Saló ha estat per Rumiko Takahashi, segona dona i segona en guanyar-lo en els 46 anys d’història de l’esdeveniment. Precisament fa tres anys, la polèmica envaïa el festival quan una associació d’autores de còmic cridava al boicot perquè en la llista de 30 autors nominats a guanyar el guardó d’aquella 43a edició no hi havia cap dona.

Takahashi és també la segona autora de manga a guanyar el Gran Premi. El primer va ser Katushiro Otomo, autor d’Akira, que el va rebre al 2015.

El premi a la millor obra juvenil l’ha guanyat El príncipe y la modista de Jen Wang publicat per Sapristi Comics.

Les exposicions són un dels plats forts d’aquesta edició. Es commemora el 80è aniversari de la creació de Batman amb una mostra submergirà al públic en la història d’aquest justicier emmascarat.

Richard Corben, Rutu Modan i Taiyô Matsumoto també compten amb respectives mostres dedicades a la seva trajectòria. També hi ha una retrospectiva sobre Milo Manara i el conjunt de la seva obra.

Tot i que no tots els àlbums que opten a la Fauve d’Or, el més important del Saló, a les Biblioteques podreu trobar-ne alguna o dels autors nominats com Typex, Riad Sattouf, Lucie Durbiano, Pierre-Henry Gomont, Jeff Lemire, Emile Bravo.

gustamonstruos libro_big_221 cubierta_el_sheriff_de_babilonia_num2_WEB

Al premi opten alguns dels còmics més premiats de l’any: Lo que más me gusta son los monstruos d’Emil Ferris, guanyadora de dos premis Ignatz i un Eisner; Pinturas de guerra, de l’espanyol Àngel de la Calle, guanyador del Premi a la Millor Obra al Saló del Còmic de Barcelona i El sheriff de Babilonia de Mitch Gerads i Tom King.

Al vestíbul del primer pis de la Biblioteca trobareu una exposició amb alguns dels nominats i altres còmics relacionats amb aquesta edició.

No hi ha comentaris

La literatura, des de dins

“Llegir és un acte creador particular i íntim. I, sobretot, és un acte. La música és l’embriaguesa i lliurar-se; la pintura és la contemplació; l’escultura és el tacte i l’admiració; el teatre, la dansa i el cinema són viure un somni que ens és donat…, però la literatura escrita demana una acció, l’acció d’una “màquina” lectora.
Llegir és únicament per a gent que cerca un espai privat de llibertat.”

 

portadaSuso del Toro, que va viure de la literatura (i que va viure i viu dins la literatura), reflexiona sobre la literatura com una experiència. L’experiència de qui llegeix i de qui escriu. El poder de la paraula. La literatura, des de dins.

 

En aquest assaig l’autor gallec fa un recorregut intimista per la literatura a través no només de la seva trajectòria com a escriptor sinó també com a lector. Ens explica, per exemple, com concep la literatura, quins han estat els seus anhels en el camp literari, de les manies i obsessions de l’escriptor, ens parla de quins autors l’han fet créixer i ha tingut o té com a referents així com un recorregut mínim per les lletres gallegues des de Rosalía de Castro a noms com Romero Otero Pedrayo, Eduardo Blanco Amor o Ricardo Carvalho Calero. En definitiva, una invitació a la literatura teixida amb les vivències, reflexions i anècdotes vitals d’un dels escriptors i intel·lectuals gallecs imprescindibles.

 

 

Suso de Toro (Santiago de Compostel·la, 1956)Suso és llicenciat en Art Modern i Contemporani. Guionista de televisió i col·laborador habitual en mitjans periodístics, ha publicat més de trenta llibres de narrativa, teatre i assaig, i ha rebut diversos premis literaris, entre els quals destaca el Nacional de Narrativa de les Lletres Espanyoles (2003).

 

Els seus llibres han estat traduïts a moltes llengües i han estat objecte d’estudi en universitats europees i americanes.

 

El 2014 va ser distingit amb la Creu de Sant Jordi atorgada per la Generalitat de Catalunya i va rebre el Premi Internacional Joan B. Cendrós, concedit per Òmnium Cultural.

 

 

A la Xarxa de Biblioteques Municipals de la ciutat trobareu més obres de Suso del Toro, i d’altres que us endinsaran en la creació literària i l’art d’escriure.

 

 

amb el suport de la generalitat

No hi ha comentaris

English Book Club: ‘The importance of being earnest’ by Oscar Wilde

51V1EudWEnLThe importance of being earnest. A Trivial Comedy for Serious People is a play by Oscar Wilde.

First performed on 14 February 1895 at the St James’s Theatre in London, it is a farcical comedy in which the protagonists maintain fictitious personæ to escape burdensome social obligations.

Working within the social conventions of late Victorian London, the play’s major themes are the triviality with which it treats institutions as serious as marriage, and the resulting satire of Victorian ways.

The successful opening night marked the climax of Wilde’s career but also heralded his downfall. The Marquess of Queensberry, whose son Lord Alfred Douglas was Wilde’s lover, planned to present the writer with a bouquet of rotten vegetables and disrupt the show.

Wilde was tipped off and Queensberry was refused admission. Their feud came to a climax in court, where Wilde’s homosexuality was revealed to the Victorian public and he was sentenced to imprisonment. Despite the play’s early success, Wilde’s notoriety caused the play to be closed after 86 performances.

After his release from prison, he published the play from exile in Paris, but he wrote no further comic or dramatic work.

In contrast to much theatre of the time, the light plot of The Importance of Being Earnest does not tackle serious social and political issues, something of which contemporary reviewers were wary. Though unsure of Wilde’s seriousness as a dramatist, they recognised the play’s cleverness, humour and popularity with audiences.

oscar-wildeOscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde was born on October 16, 1854 in Dublin, Ireland.

Wilde was a bright and bookish child and, after graduating, won a scolarship to attend Trinity College. Upon graduating from Oxford, Wilde moved to London to focus on writing poetry, publishing his first collection, Poems, in 1881.

On May 29, 1884, Wilde married Constance Lloyd. They had two sons.

Beginning in 1888 Wilde entered a seven-year period of furious creativity, during which he produced nearly all of his great literary works. Around the same time, Wilde commenced an affair with a young man named Lord Alfred Douglas.

Further events belated to this relatiosnhip (trial and imprisonment of the autor) marked Wilde’s life and health. Wilde died of meningitis on November 30, 1900 at the age of 46.

Wilde is still remembered for his personal life—his exuberant personality, consummate wit and infamous imprisonment for homosexuality—. Nevertheless, his witty beautiful works, in particular his novel The Picture of Dorian Gray and his play The Importance of Being Earnest, are considered among the great literary masterpieces of the late Victorian period.

The English Book Club will meet again to coment this book on saturday February 16th.

No hi ha comentaris

Exposició i Hora del Conte: El Follet Oriol, d’Òscar Sardà

Resultat d'imatges de oscar sardaEl Follet Oriol i les pedres màgiques és el número vint de la col·lecció protagonitzada pel simpàtic personatge publicat per primer cop el 2004 per Òscar Sardà i amb aquest motiu la Biblioteca Armand Cardona Torrandell acull a la Sala Infantil una exposició de totes aquestes portades.

En aquest darrer número, al poble arriben males notícies ja que el bruixot Ut ha segrestat el savi Càlam i li ha fet un encanteri. Només les pedres màgiques poden formular el conjur que el trenqui i no hi ha temps a perdre. El Follet Oriol, acompanyat dels seus amics, haurà de portar les pedres màgiques fins al cau del bruixot Ut, però, per arribar-hi, és necessari superar alguns perills com ara pujar dalt d’una escarpada muntanya o escapolir-se de l’atac d’un malvat corb.

Òscar Sardà és il·lustrador i dibuixant de còmic infantil i juvenil i autor de Les aventures del Follet Oriol, personatge inspirat en el seu fill, i la col·lecció proposa una sèrie d’ ventures itinerants, com ara El Follet Oriol i l’esperit de la tardor, El Follet Oriol i la festa d’aniversari, El Follet Oriol i la llança màgica, El Follet Oriol i el castell dels conjurs, El Follet Oriol i el gegant mecànic, El Follet Oriol i l’aventura de la mel….. Resultat d'imatges de el follet oriol i les pedres magiques

El proper dissabte dia 26 de febrer, a les 12h. podrem escoltar al mateix Òscar Sardà explicar El Follet Oriol i les pedres màgiques durant l’Hora del Conte. Hi esteu tots convidats.

Si voleu saber quins títols d’aquesta col·lecció publicada per Barcanova tenim disponibles a les biblioteques de la ciutat, clica aquí.

No hi ha comentaris

Cinema en sèrie: Westworld

91p-PgMrVQL._SY445_Qui va matar Laura Palmer? Quina és la combinació guanyadora a Lost?. Qui diu “Si intentas matar al rey, no falles”? A quina hora rep la doctora Melfi? Recordes la melodia que xiula Omar Little? Si en una frase dius quatre paraulotes, de quin psicòpata ets germana? Estimes o odies Sookie Stackhouse? Quina doctora té per sobrenom un número de mala sort? Com es diu Don Draper en realitat?

Si sabeu la resposta a totes aquestes preguntes, és que us agraden les sèries tant com a nosaltres!

Aquesta setmana trobareu a la secció de novetats la primera temporada de Westworld, una sèrie de televisió del gènere de ciència-ficció creada i desenvolupada per Jonathan Nolan i Lisa Joy per a la cadena de televisió americana HBO.

Es basa en la pel·lícula homònima de 1973, escrita i dirigida pel novel·lista nord-americà Michael Crichton.

El primer episodi es va estrenar el 2 d’octubre del 2016 i actualment consta de dues temporades i ja s’ha confirmat una tercera.

En un futur no especificat, Westworld, un dels sis parcs temàtics posseïts i operats per Delos Inc., dirigida pel Doctor Robert Ford (Anthony Hopkins). Les instal·lacions compten amb androides l’aparença física de les quals és humana, i gràcies a ells els visitants poden introduir-se en qualsevol mena de fantasia per molt fosca que sigui.

Els amfitrions segueixen un conjunt predefinit de narratives entrellaçades, però tenen la capacitat de desviar-se d’aquestes narratives en funció de les interaccions que tenen amb els visitants.

Els amfitrions repeteixen la seva narrativa de nou cada dia —havent esborrat els seus records del dia anterior— fins que són reutilitzats o guardats per al seu ús en altres narracions. Per garantir la seguretat dels visitants, els amfitrions no poden danyar cap forma de vida. Això permet als visitants una llibertat gairebé il·limitada per participar sense rebre cap càstig en qualsevol activitat que triïn amb els amfitrions, incloent la violació i l’assassinat entre altres.

dolores-waking-up-westworld-episode-three

El personal està ubicat en un centre de control anomenat “La Mesa”, connectat al parc a través d’instal·lacions subterrànies, i supervisa les operacions diàries, desenvolupa noves narratives i repara els amfitrions segons sigui necessari.

No obstant això, entorn del parc giren multitud de misteris, així com la possibilitat -a priori- que aquests androides o ‘amfitrions’ cobrin consciència i comencin a exercir el seu lliure albir. En principi, la seguretat del parc no pot permetre que això ocorri, però els secrets i interessos dels membres fundadors de Delos Inc. podrien anar molt més lluny i tenir un doble objectiu.

Us deixem amb el tràiler de la primera temporada.

No hi ha comentaris

La màquina del temps

El dilluns 14 de gener es va fer la primera trobada del Club de lectura de ciència ficció de l’any. El llibre escollit va ser “20000 llegües de viatge submarí” de Jules Verne, un escriptor de capçalera de joventut, i per alguns un nou descobriment.
Considerat el primer escriptor professional de ciència ficció, va néixer a França i va viure entre els anys 1828 i 1905, així doncs, un escriptor del segle XIX que va escriure sobre els segles XX i XXI.
La seva primera novel·la escrita el 1863 i publicada el 1994 titulada “Paris en el siglo XX” ja ens parla de gratacels de vidre, cotxes de gas, trens d’alta velocitat i fins i tot d’Internet.
Va ser un escriptor amb coneixements enciclopedistes que estimava la ciència i la tecnologia i que volia sobretot, divulgar-les, perquè creia que serien el gran impuls de la humanitat.
Va ser capaç de predir el submarí, l’helicòpter, els trens d’alta velocitat, els gratacels de vidre, el viatge a la lluna, la conquesta dels pols, els cotxes de gas, els panells solars, els rajos làser, etc. Tot això a partir dels coneixements que hi havia en aquell moment.
“20000 llegües de viatge submarí” és un llibre d’aventures on ens introduïm a les meravelles del fons del mar en un any on encara els submarins no solquen els mars i els fons marítims són totalment desconeguts. És un llibre que ens sorprèn per ser un compendi d’informació científica, a la vegada que un llibre d’aventures amb personatges dels que t’enamoren i que han passat a la posteritat, essent el capità Nemo un personatge dels nostres dies, i el submarí Nautilus també.
Un llibre que ha agradat per la candidesa dels seus personatges, per la sorpresa meravellosa que transmet i per les ganes que contagia de saber més del món en què vivim.

Per a la propera sessió del Club de lectura es prepara el següent llibre:

L’obra: La màquina del temps
portadaVa ser la primera novel·la d’un dels considerats com a pares de la ciència ficció i, amb la seva barreja d’aventures i doctrina social i política, va aconseguir un notable èxit, contribuint així a l’estabilitat de Wells, que a partir d’aquest moment va poder dedicar-se plenament a l’escriptura. Una part del llibre, la qual versa sobre l’explicació de l’invent i en la qual es discuteix sobre la quarta dimensió, va ser publicada l’any 1893 al Henley’s National Observer. L’escriptor va desenvolupar la resta de la novel·la, que tracta de les aventures del Viatger a través del Temps en el futur dos anys després, tasca que li va portar escassos quinze dies.
Amb aquesta obra Wells inaugurava per al gran públic la temàtica del viatge a través del temps, tot i que l’autor no entra en les paradoxes temporals, ja que al llibre preval la finalitat moralitzadora.
Davant l’escepticisme dels seus amics, un científic de finals del segle XIX aconsegueix descobrir les claus de l’anomenada «quarta dimensió» (el temps) i construeix un vehicle que li permet viatjar físicament a través del mateix. Mentrestant els seus amics es reuneixen a casa, després d’esperar una estona, el veuen entrar en un estat calamitós. Els explica la història de com va viatjar a través del temps: amb la intenció de conèixer el futur de la humanitat es va desplaçar fins a l’any 802.701, però lluny de trobar una societat en la plenitud del seu desenvolupament, veu un món en decadència habitat en la seva superfície per uns éssers hedonistes (els Eloi), però sense escriptura, intel·ligència ni força física.
Poc després descobreix que aquests éssers viuen amb una immensa por al subsòl i la foscor. El subsòl està dominat per unes sinistres criatures, els Morlocks, una altra branca de l’espècie humana que s’ha habituat a viure en les tenebres.
Ningú creu la seva història, però un dels tertulians habituals torna l’endemà i veu com el viatger pren certes coses del seu laboratori (entre elles una càmera) i part cap al futur. El narrador, present en la fugida del Viatger, comenta que allò va ocórrer fa més de tres anys. Avui dia espera al Viatger per preguntar sobre la seva nova aventura.

L’autor: Herbert George Wells
Herbert George Wells va néixer el 1866 a Bromley i morí a Londres el 1946. H.G._WellsFou un escriptor i filòsof polític anglès. Tot i que la seva narrativa va tractar diversos temes, és fonamentalment apreciat com el primer continuador de Jules Verne, el creador de la ciència ficció, i també com el precursor d’altres grans autors que, ja al s XX, van orientar el gènere cap a la literatura distòpica: Aldous Huxley, George Orwell, Isaac Asimov o Ray Bradbury, entre d’altres.
Un accident infantil pel qual es va trencar la tíbia i la seva llarga convalescència el van obligar a romandre durant mesos en repòs. Amb vuit anys, aquesta imposada quietud va propiciar el descobriment de la lectura i en particular (guiat pel seu pare), d’autors com Charles Dickens o Washington Irving.
De jove va estudiar biologia a la Normal School of Science de Londres i, allunyat de l’humanisme clàssic, se situà en una posició més propera a les ciències, que li va proporcionar bona part de l’energia creadora que va nodrir la seva trajectòria com a novel·lista.
La seva producció podria dividir-se en tres etapes: la de la novel·la científica, la familiar i la sociològica. Inaugurada poques dècades abans per Julio Verne, la novel·la de ciència ficció es va convertir aviat en un gènere popular gràcies al geni de l’escriptor francès; però les escrites per Wells són també obres mestres del gènere gràcies tant al seu interès científic com als seus sòlides estructures estilístiques i al seu prodigi imaginatiu.
L’autor va publicar més de vuitanta títols en els quals es va mantenir al marge de la influència que els autors francesos i russos exercien sobre novel·listes contemporanis seus, com Henry James, George Moore i Joseph Conrad. Escriptor modern, de gran capacitat creadora i originalitat temàtica, HG Wells es troba en la línia de novel·listes que exposen una visió realista de la vida i mantenen alhora una enèrgica creença en la capacitat de l’home per servir-se de la tècnica com a mitjà per millorar les condicions de vida de la humanitat, tot i que les seves novel·les relaten precisament tot el contrari: els riscos inherents als avenços tecnològics.

No hi ha comentaris

Història mundial de Catalunya

portadaAvui us presentem Història mundial de Catalunya. Es tracta d’un llibre de 124 capítols que s’aproxima als principals fets històrics del país ordenats cronològicament des de diverses vessants. El primer capítol data del 450.000 aC, amb la troballa de les primer homínid català a una cova de l’Aragó, i culmina el 27 d’octubre, amb la que titlla de “singular” declaració d’independència. Enmig, s’hi recullen efemèrides tan diverses com l’últim concert de Raimon, el 0-5 del Barça al Bernabeu l’any 1974 o moments de la Guerra Civil, passant pel Bulli i personalitats com Gaudí, Tarradellas i Cerdà.

Sota la direcció del catedràtic d’Història Borja de Riquer, és un llibre d’història rigorós i alhora divulgatiu, ordenat per dates clau, en el qual un centenar d’historiadors i experts en cada època i matèria ens ofereixen un retrat de com Catalunya s’explica amb el món i, també, del que Catalunya ha aportat a Europa i al món des de la Prehistòria fins als temps contemporanis.

Una història mundial de Catalunya amb una concepció global, oberta, plural i universal que, inspirada en la historiografia francesa més moderna, transcendeix els llocs de la memòria habituals.

Polifònica, accessible i amb exigència crítica, aquesta Història mundial situa Catalunya dins d’un context global i universal i es qüestiona i ajuda a entendre el passat, el present i el futur del nostre país en relació amb el món.

Història mundial de Catalunya s’allunya de riquer_borjal’essencialisme i aspira a fer arribar el gran relat històric a una audiència àmplia, fent-l’hi pròxim a través del propi passat i de la geografia coneguda. En aquest sentit, sí que hi ha una picada d’ullet a un cert orgull català. Una autosatisfacció allunyada de l’arrogància de pensar que els catalans ho tindrem tot pagat…

A costat de fets històrics rellevants, hi ha curiositats com la mort d’Enric Granados, considerat líder del modernisme musical (1916); la història de la novel·lista “emmascarada” Víctor Català (1905); l’aportació a les arts escèniques de La Fura dels Baus (1992); un capítol dedicat al pensador Ramon Llull (1274); el concert de Beatles a Barcelona (1965); la pràctica de divorcis informals (1775); la història del Floquet de Neu (1966); i el 0-5 del Barça al Bernabeu i l’inici de l’era Cruyff (1974).

A la Xarxa de Biblioteques Municipals de la ciutat trobareu més llibres de Borja de Riquer, i també tots aquests que parlen de la història de Catalunya.

No hi ha comentaris

Tallers Univers Internet: Els dilemes de la privacitat

imatges_maleta_T3_Privacitat

Univers Internet és un projecte creat pel Servei Educatiu del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) que proposa una reflexió crítica i creativa sobre el conjunt de tecnologies vinculades a Internet i la transformació inèdita i accelerada que està provocant en les nostres vides.

L’any passat, Univers Internet es va incorporar al projecte BiblioLab, un programa de la Xarxa de Biblioteques Municipals (XBM) que desenvolupa i dóna suport a accions que tenen com a finalitat l’accés al coneixement a través de l’experimentació i metodologies innovadores i creatives en un entorn obert a la ciutadania.

El cicle oferia una visió global d’Internet i de com afecta les nostres vides en tres nivells d’incidència: sobre la persona, sobre la ciutat i sobre el planeta.

Durant el primer semestre de l’any, les Biblioteques de Vilanova han programat 4 tallers que ensenyaran als més joves, d’una forma lúdica i molt didàctica, com afecta la Xarxa a les nostres vides.

Començarem amb el taller Els dilemes de la privacitat. Dissabte 2 de febrer a les 17:30h a la Biblioteca Armand Cardona. Adreçat a joves de 1r i 2n ESO (11 a 14 anys). Places limitades. Cal inscripció prèvia a la Biblioteca.

El concepte de privacitat ha sofert molts canvis al llarg de la història. La privacitat és un dret humà universal reconegut per l’article 12 de la Declaració Universal dels Drets Humans, però és un concepte que es pot definir i entendre de diverses maneres i, en una societat de les TIC com la nostra, cal repensar el seu significat i, en conseqüència, les seves aplicacions.

Perfils com el de Facebook, Twitter, etc., acumulen informació personal que ens pot relacionar directament amb les nostres aficions, ideologies, etc., conceptes que es consideren sensibles davant, per exemple, el tractament en la protecció de dades i que passen inadvertits per a molts usuaris en registrar-se a noves webs o descarregar-se aplicacions.

Univers Internet. © CCCB, 2016. Robert Monton (2)

Aquesta falta de consciència real del grau d’exposició i d’informació personal que estem facilitant quan fem ús de la xarxa pot arribar a ser un problema perquè no es dóna un consentiment conscient i explícit, sinó ràpid i irreflexiu.

Així doncs, si voleu saber què és la petjada digital i voleu aprendre a gestionar la vostra presència a les xarxes, veniu a jugar amb nosaltres!

Mitjançant un joc de taula on l’objectiu és protegir el màxim les dades personals d’un personatge fictici i de diverses preguntes i respostes, incitarem als joves a reflexionar sobre l’exposició a què estan sotmesos quan fem ús de la xarxa.

Quina informació estem facilitant quan ens connectem a un wifi públic? Amb quina informació nostra es queden aplicacions com Snapchat? Tenim tan normalitzat l’ús de les apps que moltes vegades no ens qüestionem a quin preu les estem utilitzant, ja no econòmic, sinó personal.

Us deixem amb un vídeo per reflexionar…

No hi ha comentaris

Pàgina Següent »