Biblioteca Municipal Armand Cardona Torrandell Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

BiblioBlog – Una mar de lletres


Arxiu per gener, 2017

Manual per a dones de fer feines

Durant el mes de febrer el Club de Lectura d’adults treballarà la novel·la Manual per a dones de fer feines, de Lucia Berlin.

portadaL’obra: Manual per a dones de fer feines
Aquesta és la primera col·lecció de relats de Lucia Berlin que es publica a Espanya i a Catalunya.
Recull un grapat de relats de caire clarament autobiogràfic, on podem seguir els anys turbulents en què va anar d’un lloc a l’altre i va tenir tot tipus de treballs, mentre mirava de tirar endavant els seus quatre fills, acompanyava l’agonia de la seva germana i lluitava, queia i se sotmetia a diversos tractaments de desintoxicació de la seva addicció a l’alcohol.
Aquest llibre és una antologia que recull i recrea episodis de la vida itinerant de l’autora, una dona molt bella, intel•ligent, sensible, tendra i valenta, que va viure una vida desastrada i que sembla viure el desastre amb normalitat. Cap recança a a mostrar la misèria humana, la degradació, la vulgaritat, le lletjor, i alhora l’emoció i la tendresa dels inadaptats.
Els relats traspuen veritat, tant si són netament biogràfics com si a anècdotes viscudes o observades hi afegeix elements de ficció. La manera de narrar de l’autora posseeix una naturalitat sorprenent, amb una espontaneïtat que no només és moral i social, sinó volgudament estètica.
Stephen Emerson, escriptor i amic personal de Lucia Berlín diu: “L’escriptura de Lucia té nervi. Quan penso en ella, de vegades imagino un mestre de la percussió rere una bateria enorme, tocant amb les dues mans indistintament una sèrie de timbals, tom-toms i platerets, mentre controla el pedals amb els dos peus. No és que la seva obra sigui percussiva, és només que passen moltes coses a la vegada. La prosa s’obre camí a urpades en el paper”.
Berlin era una gran observadora i aconsegueix fer experimentar al lector/a cada un dels seus relats no només amb l’ intel•lecte i el cor sinó a través de tots els sentits.
Sovint se l’ha comparada amb el mestre Raymond Carver, perquè les seves històries són francament dures, realisme brut, gairebé. Però les històries de Berlin són encara més doloroses i més vivaces. Es podria dir que es tracta d’un realisme brut vivaç perquè malgrat la cruesa de les situacions, un tret que caracteritza la prosa d’aquesta autora és l’alegria. “La prosa d’aquesta autora és tan expansiva que en certa manera es converteix en una celebració del món”, diu el mateix Emerson.
(Crec que aquest llibre i aquesta autora pot despertar reaccions molt extremes, agradar molt o resultar molt molesta, però també crec que calia conèixer-la i que val la pena de debatre sobre ella.)

L’autora: Lucia Berlin
Aquesta autora nord-americana, desconeguda per als lectors lucia-berlincastellans i catalans fins al 2015, i tampoc no gaire valorada a casa seva, és avui considerada com a un dels més brillants i grans contistes nord-americans, al costat de Scott Fitzgerald, Ernest Hemingway, Truman Capote, John Bowles, Raymon Carver, Dorothy Parker, Lydia Davis i Alice Munro.
Va néixer a Juneau, Alaska, el 1936, amb el nom de Lucia Brown. El seu pare era un enginyer de mines que va voltar, juntament amb la família per diversos jaciments (Idaho, Kentucky i Montana), fins que el 1941 va marxar a la guerra. Lucia, amb la seva mare i germana es van traslladar a Texas, amb els avis materns. A diversos contes Lucia descriu sa mare com una dona freda, racista i alcohòlica, tal com descriu en un dels seus contes, Silencio.
En acabar la guerra es va traslladar amb la seva família a Xile, on estudià en exclusius col·legis privats. Sempre va voler ser escriptora o periodista, i el 1955, amb un espanyol molt fluid, es va matricular a la Universitat de Nuevo México, on va ser alumna de Ramon J. Sender.
Dos anys abans, als 17, s’havia casat amb un escultor amb qui va tenir dos fills, que la va abandonar, en néixer el segon. Als 22 anys es va casar amb el pianista de jazz Carrera Newton, amb qui va viure tres anys a Nova York. El 1961 Lucia va marxar amb un altre músic de jazz, amic íntim de Newton, Budy Berlin, amb qui va tenir dos fills més. També d’aquest se’n divorcià, perquè segons afirma l’autora, tot i ser un company carismàtic, era addicte a l’heroïna.
Amb poc més de 30 anys, Lucia Berlin deixava enrere tres matrimonis i tenia al seu càrrec quatre fills. Sense una professió definida, ni ingressos fixos, va desenvolupar nombrosos treballs: professora de secundària, recepcionista en consultes mèdiques, ajudant d’infermeria en un hospital, dona de fer feines…, mentre lluitava amb la seva addicció a l’alcohol i plasmava la seva agitada vida en una sèrie de relats que primer va publicar en revistes i després van ser recopilats en diversos reculls: Homesik (1990. Premiat amb l’American Book Award, el 1991, So Long (1992), Where are live now (1999) i A manual for cleaning women (2015).
Els últims sis anys de la seva vida, abans de caure greument malalta, els va viure amb una certa calma i felicitat: des del 1994 al 2000 va estar com a escriptora visitant i professora associada a la Universitat de Boulder, Va gaudir de l’amistat dels professors i de l’afecte i l’admiració dels seus estudiants, però el clima no li provava i es van agreujar els seus problemes respiratoris fins al punt de no poder-se separar d’una tanc d’oxígen.
El 2001, amb un càncer de pulmó ja declarat, es va traslladar a Califòrnia per a estar al costat dels seus fills i es va instal·lar en una caravana al garatge d’un d’ells. Allà va morir, el dia que complia 68 anys.
La seva obra comprèn 77 contes, 43 dels quals han estat recollits en el volum Manual per a dones de fer feines, que ara comentem.

No hi ha comentaris

English Book Club: ‘About a boy’ by Nick Hornby

n58544Set in 1993 London, About a Boy features two main protagonists: Will Freeman, a 36-year-old bachelor, and Marcus Brewer, an incongruous schoolboy described as ‘introverted’ by his suicidal mother, Fiona, despite his tendencies to bond and interact with people.

Will’s father wrote a successful Christmas song, the royalties of which have afforded Will the ability to remain voluntarily redundant throughout his life – he spends his huge amounts of free time immersing himself in 1990s culture, drinking, using soft drugs and pursuing sexual relations with women.

At thirty-six, Will’s as hip as a teenager. He’s single, child-free, goes to the right clubs and knows which trainers to wear. He’s also found a great way to score with women: attend single parents’ groups full of available (and grateful) mothers, all hoping to meet a Nice Guy.
Which is how Will meets Marcus, the oldest twelve-year-old on the planet. Marcus is a bit strange: he listens to Joni Mitchell and Mozart, looks after his mum and has never owned a pair of trainers. But Marcus latches on to Will – and won’t let go. Can Will teach Marcus how to grow up cool? And can Marcus help Will just to grow up?

The title is a reference to the song “About a girl” by Nirvana. This was confirmed by the author in the 2 December 2001 edition of the BBC Radio 4 series, “Book Club”. The band is also mentioned several times in the book.

hornbyNick Hornby (born 17 April 1957) is an English novelist, essayist, lyricist, and screenwriter. Hornby’s work frequently touches upon music, sport, and the aimless and obsessive natures of his protagonists. His books have sold more than 5 million copies worldwide as of 2013.

Hornby published his first book in 1992, a collection of essays about american writers such as Tobias Wolff and Ann Beattie, titled Contemporary American Fiction. Hornby’s second book, Fever Pitch, also published in 1992, is an autobiographical story detailing his fanatical support for Arsenal Football Club. In 1997, the memoir was adapted for film in the UK.

High Fidelity — his third book and first novel — was published in 1995. The novel, about a neurotic record collector and his failed relationships, was adapted into a 2000 film starring John Cusack, and a Broadway musical in 2006.

His second novel, About a Boy, published in 1998, is about two “boys”. Hugh Grant and Nicholas Hoult starred in the 2002 film version.

Hornby has also written essays on various aspects of popular culture, and in particular, he has become known for his writing on pop music and mix tape enthusiasts.

In 2010, Hornby co-founded the Ministry of Stories, a non-profit organisation in East London dedicated to helping children and young adults develop writing skills and to helping teachers inspire their students to write.

Hornby has also developed a career as a screenwriter, and has said that he enjoys the challenge of working in film as opposed to writing novels. He has written the screenplays of Fever Pitch (1997), An education (2009), Wild (2014) and Brooklyn (2015).

You can find his books (in english, catalan and spanish) at Biblioteques de Vilanova catalogue: Nick Hornby.

The English Book Club will meet again on March 4th at Armand Cardona Torrandell library.

Here you can watch the film trailer.

No hi ha comentaris

English Book Club: ‘The strange case of Dr.Jekyll and Mr.Hyde’ by Robert L. Stevenson

307104c277761bb2c2a4c2fdf35b25b3This month we’ve started a new book club for those interested in practice and improve this language. The books we’ve chosen are for people with an intermediate English level, are adapted editions, but we can also offer, for those brave, the full versions.

The first book we’re going to talk about is The strange case of Dr.Jekyll and Mr.Hyde written by Robert L. Stevenson.

First published in 1886, the work is commonly known today as Dr. Jekyll and Mr. Hyde, or simply Jekyll & Hyde.

Mr. Utterson is a London lawyer who is a friend of Dr. Jekyll. Jekyll gave up his regular practice to experiment with non-traditional medicine. Utterson is concerned because Jekyll has written a will that leaves all his money to his new partner Mr. Hyde. Utterson has heard bad things of Hyde and disliked him at first sight. The lawyer thinks his friend is being blackmailed.

One day, the lawyer is asked to identify the body of a murdered man, Sir Danvers Carew, one of Utterson’s clients. Hyde is suspected of the murder, but he has disappeared. Jekyll swears that he has not seen Hyde and has broken with him forever. The case remains unsolved and Jekyll becomes more sociable than he had been.

Suddenly, though, he locks himself into his laboratory, yelling to the servants through the door, directing them to gather chemicals for him. The servants recognize a change in his voice and think that their master has been murdered; another man has taken his place in the lab. They call Utterson who breaks down the door. On the floor lies Hyde, who has killed himself with poison. Sadly, Utterson assumes Hyde returned and killed Jekyll, but the doctor’s body is nowhere to be found.

He does find, however, a letter in which Jekyll explains his relationship to Hyde.

7414003808_a1fb733758_oRobert Louis Stevenson was born on November 13, 1850, in Edinburgh, Scotland. Stevenson traveled often, and his global wanderings lent themselves well to his brand of fiction. Stevenson developed a desire to write early in life, having no interest in the family business of lighthouse engineering. He was often abroad, usually for health reasons, and his journeys led to some of his early literary works.

In 1878, Robert Louis Stevenson saw the publication of his first volume of work, An Inland Voyage; the book provides an account of his trip from Antwerp to northern France, which he made in a canoe via the river Oise. In 1881 he published his first book of short fiction, New Arabian Nights (1882).

The 1880s were notable for both Stevenson’s declining health (which had never been good) and his prodigious literary output. He suffered from hemorrhaging lungs (likely caused by undiagnosed tuberculosis), and writing was one of the few activities he could do while confined to bed. While in this bedridden state, he wrote some of his most popular fiction, most notably Treasure Island (1883), Kidnapped (1886), Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886), and The Black Arrow (1888).

In June 1888, Stevenson and his family set sail from San Francisco to travel the islands of the Pacific Ocean. In 1889, they arrived in the Samoan islands, where they decided to build a house and settle. Several of his later works are about the Pacific isles, including The Wrecker (1892), Island Nights’ Entertainments (1893), The Ebb-Tide (1894) and In the South Seas (1896). He died in Samoa in 1894.

To encourage yout to read and speak in english, no matter how fluent you are, we reccomend you to watch this Monty Phyton’s video ‘A book at bedtime’

No hi ha comentaris

Moira

portadaIIAvui us presentem la reedició d’una novel·la curta publicada el 1950, Moira, de Julien Green, que constitueix per a gairebé tots els especialistes la seva millor novel·la. Una obra de maduresa que explora els complexos viaranys de l’ànima humana sense apartar la vista d’aquelles regions més fosques. En ella el mestre francès d’origen nord-americà, aprofundeix en els perills del puritanisme religiós que, tancat en un immobilisme moral incapaç d’adaptar-se als canvis del món, s’exposa al risc d’engendrar els seus propis dimonis.

Moira narra la història de Joseph, un noi que ingressa a la universitat després d’una rigorosa educació puritana. Aviat aquest nou entorn i les seves amistats entraran en conflicte amb els estrictes preceptes religiosos que regeixen la seva existència. La seva obsessió amb la «puresa» el porta a rebutjar l’estudi dels clàssics o de l’art, i ho sumi progressivament en una solitud autoimposada, carregada de culpa i rancor. És llavors quan apareix Moira, una jove despreocupada i poderosament sensual. La seva irrupció en l’univers de Joseph remou un vesper de passions contraposades on esperit i carn, gràcia i pecat, viuen en constant pugna, sempre vorejant la frontera que separa la salvació de l’abisme.

 

Julien Green ocupa un lloc atípic ja que, encara que va néixer a París, ho va fer en el si d’una família de pares nord-americans, d’origen i ideologia sudista i religió protestant, que havien emigrat a Europa4580-18 per problemes econòmics derivats de la derrota a la guerra de Secessió. La mare sempre va animar al seu fill a residir a França per proximitat sentimental amb un altre poble orgullós, també perdedor d’una guerra (en aquest cas la guerra franc-prusiana de 1870-1871). Ell, per la seva banda, mai abdicaria de l’origen i de l’ideari confederat de la seva família. Encara que els seus primers estudis els va realitzar en un liceu parisenc, davant el dubte i posterior abandonament d’una incipient vocació religiosa i artística, va tornar a Estats Units, en acabar la Primera Guerra Mundial, per a cursar estudis de Llengua i Literatura a la Universitat de Virgínia.

Encara que bilingüe, va escriure la pràctica totalitat de la seva obra en francès, traduint, ell mateix, alguns dels seus textos a l’anglès. Mai va ser ciutadà francès, però va residir la major part de la seva vida a França, pel que és unànimement considerat com un escriptor d’aquest país, fins al punt que en 1971 va ser triat membre de l’Acadèmia Francesa, sent el primer escriptor no nacional en pertànyer a aquesta institució. Després d’això, el president de la república Georges Pompidou li va oferir la ciutadania francesa, que no va acceptar per la seva igualment notable patriotisme americà. Es diu que entre els mèrits invocats per a la seva entrada a l’Acadèmia, no va ser aliè l’ús habitual en la seva narrativa del passat simple, un temps verbal literari gairebé abandonat pels seus contemporanis.

A més a més del títol que us presentem avui, a la Xarxa de Biblioteques Municipals de la ciutat trobareu aquestes obres de Julien Green:
Cada hombre en su noche
Leviathan
El Peregrino en la tierra

I en francès:
Les Étoiles du sud
Minuit

 

No hi ha comentaris

Tormenta de nieve y aroma de almendras

portada«De nuevo olía a nieve. Faltaba menos de una semana para Navidad y el mes de diciembre ya había traído su lote de frío y nieve. Durante varias semanas, una gruesa capa de hielo había cubierto el mar, pero la subida de la temperatura durante los últimos días la había vuelto quebradiza y traicionera. Martin Molin se encontraba en la proa del barco que enfilaba hacia Valö por el canal que la lancha de salvamento marino había abierto en el hielo. Se preguntaba si había tomado la decisión correcta. Lisette había insistido mucho para que viniera. Incluso se lo había suplicado. Las reuniones familiares no eran su fuerte, le había dicho ella, y se lo pasaría mucho mejor si él la acompañaba. Pero un encuentro familiar daba a entender que su relación iba en serio, y él no lo sentía así

Així comença la novel·la curta que avui us presentem com a novetat, un relat policíac de Camila Läckberg, Tormenta de nieve y aroma de almendras. El llibre conté, a més, quatre relats curts, independents, situats en la constel·lació de Fjällbacka i dels seus personatges.

Falta menys d’una setmana per Nadal. Emmarcada entre un fons de roques grises i un mar de gel, amb les seves casetes de fusta cobertes per la neu, Fjällbacka regala una imatge de postal. Martin Molin, el jove policia ajudant de Patrik Hedström, viatja a una illa propera a la costa de Fjällbacka per passar les festes nadalenques amb l’adinerada família de la seva nòvia. Enmig d’una forta tempesta, Ruben, l’avi i patriarca de la família, posseïdor d’una immensa fortuna, mor en circumstàncies estranyes. Martin percep el subtil aroma a ametlles amargues que sura en l’aire, és clar indici d’un enverinament. Inquiets i incomunicats, els convidats hauran d’esperar a que amaini la tempesta.camilla_lackberg

Camilla Läckberg (Suècia, 1974) va publicar el 2003 la seva primera novel·la, La princesa de gel, ambientada a Fjällbacka, la regió costanera en la qual va néixer i va créixer. A causa del seu gran èxit, va abandonar la seva carrera com a economista i es va convertir en l’escriptora de novel·les de misteri que sempre va somiar ser. Des de llavors, la seva trajectòria ha estat fulgurant i ha superat els dotze milions d’exemplars venuts en més de cinquanta països. A més, ha escrit una sèrie d’àlbums infantils inspirada en el seu fill petit, Charlie, diversos llibres de cuina, i dissenya la seva pròpia línia de roba i de joieria. També és coguionista de la sèrie de televisió Els crims de Fjällbacka, que s’ha estrenat fa poc al nostre país, basada en les trames de les seves novel·les i en els personatges d’Erica Falck i Patrik Hedström.

A la Xarxa de Biblioteques Municipals de Vilanova i la Geltrú podeu trobar d’altres obres de la Camilla Läckberg, i més de 2.300 títols de novel·les del gènere  policíac.

No hi ha comentaris

James Rhodes: ‘Instrumental’ i ‘Piano man’

instrumental-james-rhodes-1447406472995Aquesta setmana trobareu a l’espai de música de la Biblioteca dues novetats de música clàssica diferents. La biografia del músic britànic James Rhodes i un documental on es apropa als seus músics favorits.

James Rhodes és un dels més eminents concertistes de piano de l’actualitat i un gran renovador de la música clàssica.

Instrumental són les seves memòries, tot un tribut apassionat al poder terapèutic de la música i que aborda qüestions fascinants sobre com funciona la música clàssica i sobre com i per què pot canviar les nostres vides.

La bogeria, la medicació i la música que subtitulen el seu llibre són el revers de la típica frase ‘sexe, drogues i rock and roll’. Rhodes té l’aspecte d’una estrella que podria tocar al festival Primavera Sound. Per les seves ulleres de pasta, el seu pèl esvalotat o les seves samarretes amb una pantera dibuixada. També perquè parla amb el públic durant els seus recitals, que ofereix en texans i llegint les partitures d’un iPad.

Rhodes ha protagonitzat nombroses sèries en la televisió pública britànica sobre les propietats sanadores de la música (en esquizofrènics), ha creuat cultura pop i compositors vetusts en els seus posts per The Telegraph o The Guardian i perquè es va convertir fa cinc anys en el primer músic de clàssica a signar un contracte de sis àlbums amb la totpoderosa multinacional Warner.

Ell no es va acostar a un piano entre els 18 i els 28: aquest temps va treballar com a home de negocis en la City. Fins que va decidir convertir-se en agent de músics.

original

A Rhodes li ha costat bastants anys veure la seva autobiografia publicada, la seva ex-dona li va posar una demanda per evitar que el llibre fos editat i protegir el fill que van tenir en comú, doncs una part molt important del text parla dels abusos sexuals que el músic va patir a la seva infància per part del seu professor de boxa.

81nLEkedbXL._SY445_

A conseqüència d’aquesta experiència traumàtica, Rhodes ha sofert tot tipus de trastorns físics i mentals, ha estat addicte a l’alcohol, al sexe i a les autolesions amb fulles d’afaitar, ha protagonitzat cinc intents de suïcidi, ha estat internat per força en un hospital psiquiàtric, s’ha arruïnat, ha vist enfonsar-se el seu matrimoni i ha perdut la custòdia del seu fill.

Després d’una dura batalla legal, finalment, el Tribunal Superior de Justícia Britànic va dictar sentència en favor del music i va permetre la publicació del llibre.

Com a complement al llibre, teniu el DVD Piano man, on Rhodes reprodueix la música dels seus compositors favorits, incloent-hi Bach, Beethoven i Chopin, molts dels quals han tingut, com ell, una vida difícil.

De manera molt personal, James explica com li han donat consol en els moments més foscos, i perquè tots hauríem d’escoltar aquests grans compositors. Amb impressionants sols de piano i una visió enginyosa de la vida dels seus músics favorits, Piano man dóna un enfocament nou i radical a la divulgació de la música clàssica.

Us deixem amb la part del documental on Rhodes parla de Beethoven.

No hi ha comentaris

‘El amor es demasiado complicado. Cuéntamelo fácil’ un còmic de lectura fàcil

763736_Amor_complicado_cub_55503_FR-e1477907264834Loqueleo és el nou projecte de literatura infantil i juvenil de l’editorial Santillana. Es tracta d’una marca jove i dinàmica que recull el gran fons editorial amb el qual Santillana ha acostat la millor literatura a les escoles en els últims trenta anys, de la mà d’autors com Roald Dahl, Elsa Bornemann, Michael Ende, Gianni Rodari o Jordi Serra i Fabra, entre molts altres, amb la intenció de donar un nou impuls a la literatura i generar noves experiències de lectura.

A banda de publicar llibres d’autors consagrats com els que hem mencionat, Loqueleo es va proposar un repte: crear un llibre adreçat al nombre més gran de lectors possible, centrat en un tema universal, l’amor.

Per a això, van contactar amb AMÁS Fácil, un projecte del Grup Amás, que els va apropar a un col·lectiu molt divers: adolescents, immigrants, discapacitats intel·lectuals, persones amb trastorns mentals, gent gran…, en definitiva, individus amb dificultats de comprensió lectora i també, poc habituats o motivats a la lectura. També van contactar amb l’il·lustrador Andrés Guerrero i tots junts van col·laborar en la creació de El amor es demasiado complicado, un còmic que compta amb el segell de Lectura Fàcil.

Què és Lectura Fàcil?

Consisteix en una metodologia amb criteris semàntics, gràfics i morfològics específics, que permet a qualsevol persona entendre un text amb independència de les dificultats que tingui. En Lectura Fàcil no hi ha metàfores, dobles sentits, sigles o acrònims. Les frases són curtes i s’eviten les oracions passives, subordinades… Aquestes i altres normes faciliten l’accés d’un col·lectiu molt ampli i divers a la lectura.

Però per tirar endavant aquest projecte, no només es van tenir en compte els criteris de LF, sinó també que el còmic pogués ser llegit per qualsevol persona que gaudeixi amb una bona lectura, que s’emocioni amb les històries aparentment senzilles, quotidianes, que a tots ens afecten. Històries que ens parlen de l’assetjament, la frustració, l’alzheimer, la passió, la violència de gènere, la inclusió, la igualtat, el respecte o l’autoestima.

Per tant, aquest és un còmic apropiat per a tot tipus de lectors per la facilitat de la seva lectura, l’interès de les històries i la profunditat amb que s’aborda un dels temes universals per excel·lència, l’amor. Perquè tots vivim l’amor en qualsevol de les seves manifestacions i intensitats, perquè l’amor és massa complicat…

38790_1

En aquesta novel·la gràfica, Andrés Guerrero ens presenta diferents cares d’una mateixa realitat. Quinze capítols que mostren la complexitat de l’amor a l’adolescència. Així, serem testimonis de l’angoixa d’aquest noi que es complica la vida amb relacions virtuals o la tristesa d’una jove enamorada del seu amic homosexual. Històries tan combatives com la d’una noia capaç d’enfrontar-se al violent xicot de la seva germana o simplement boniques, com la d’aquesta parella de músics que es treu unes monedes tocant al parc i descobreix que, malgrat les seves diferències, és més fort allò que els uneix. Un mosaic de personatges que ens mostren l’amor amb les seves misèries i les seves grandeses en una edat que imprimeix intensitat a cada experiència.

andres guerreroAndrés Guerrero Sánchez va néixer a Trujillo, Càceres, l’any 1958. Va començar publicant vinyetes humorístiques en algunes revistes, i després va passar del món gràfic al dibuix animat. Anys més tard va començar a il·lustrar llibres infantils, alguns escrits per ell mateix.

És col·laborador habitual de premsa i revistes. En 2009 va aconseguir el Premi CCEI d’Il·lustració per Cinco ovejitas, editat per SM en la col·lecció El Vaixell de Vapor.

Trobareu altres llibres de lectura fàcil a les Biblioteques de Vilanova.

Us deixem amb la ressenya del còmic que ha fet l’equip de Boolino.

No hi ha comentaris

Fam de pa i de terra. La Col·lectivització agrària a Catalunya

Fam de pa i terra“El relat d’Antoni Gavaldà té un gran interès per a tots aquells que estiguin interessats a conèixer el que va succeir a Catalunya durant la Guerra Civil, ja que els problemes generals que afectaven l’economia catalana es barrejaren amb la diversitat de preses de posició ideològiques, que, a la seva vegada, recobrien interessos dispars i, per tant, preferències alternatives sobre la manera d’endegar el camp. Estudis d’aquesta mena ens estan donant una bona aproximació a la complexa història d’aquells anys.”

Aquest és un fragment del pròleg de Josep M. Bricall al llibre que us presentem avui, Fam de pa i de terra. La Col·lectivització agrària a Catalunya, d’Antoni Gavaldà i Torrents, editat per la Universitat Rovira i Virgili.

Gavaldà ens explica encerts i errors de les col·lectivitats agràries, una solució radical, feta amb presses i avalada sobretot per la CNT.
Responia a un conflicte inveterat: la tensió entre propietaris i camperols a Catalunya, que té el primer gran esclat amb els remences, al s. XV, i que a la Segona República conflueixANTONI GAVALDÀ amb dos altres conflictes socials, derivats de les reivindicacions nacionals i les dels obrers industrials.
La suspensió de la reforma agrària moderada que suposava la Llei de contractes de conreu impulsada per ERC, al govern, i el sindicat hegemònic, la Unió de Rabassaires, i l’esclat de la Guerra Civil amb la fugida o mort de molts propietaris i la necessitat de reestructurar un mercat dividit, en un entorn de guerra, foren el cultiu per aquesta idea revolucionària.

Antoni Gavaldà és doctor en Geografia i Història, llicenciat en Filologia Catalana i mestre d’Educació Primària, per la Universitat de Barcelona. Ha treballat en tots els nivells d’ensenyament i actualment és professor titular d’Universitat de la Universitat Rovira i Virgili. Els seus camps de treball són la Didàctica de les Ciències Socials i la investigació històrica Les Hermandades de Labradores y Ganaderoscontemporània. A l’actualitat forma part dels grups de recerca Cooperació a l’escola, i en el d’Ideologies i Societat a la Catalunya Contemporània (ISOCAC). Autor de llibres de text, en el camp de la didàctica ha incidit en la perspectiva de la història local i comarcal a l’aula, en l’argumentació social i en el tractament del treball cooperatiu a l’escola.

A la Xarxa de Biblioteques Municipals de Vilanova i la Geltrú també podeu trobar la seva obra Les “Hermandades de Labradores y Ganaderos” a l’inici de la postguerra. El cas del Baix Penedès, publicada per L’Institut d’Estudis Penedesencs

Si esteu interessats en la Guerra Civil Espanyola (1936 – 1939) a Catalunya, a la Xarxa local de biblioteques trobareu més de 80 obres que en parlen.

No hi ha comentaris

Cinema i discapacitats

discapacitat

Les biblioteques públiques de Vilanova i la Geltrú cobreixen les necessitats lectores i d’accés a la informació de tots els ciutadans, sense cap tipus de discriminació. És per això que el principal objectiu d’aquest 2017 és vetllar per fer de les biblioteques espais inclusius i accessibles a tothom mitjançant activitats i accions que ho promoguin.

La biblioteca Armand Cardona és l’encarregada de donar el tret de sortida i durant el mes de gener presenta una programació d’activitats farcida d’accions dedicades a assolir aquest objectiu. Podeu consultar el programa d’activitats aquí.

Totes aquestes activitats van acompanyades de l’exposició del fons El calaix de la diversitat, una selecció de recursos infantils i juvenils adaptats a diferents necessitats lectores: llengua de signes, lectura fàcil, sistema pictogràfic, audiollibres, etc.; i recursos sobre inclusivitat, seleccions de DVD’s, còmics.

Avui us volem parlar del cinema i les discapacitats.

Les persones discapacitades sempre han estat representades al cinema, i cada vegada més i amb major força. No obstant això, aquest llenguatge global ha tractat al discapacitat de forma desigual presentant-l’ho, en una gran part de la filmografia com un ser marginal, deforme i malvat o com el bon jan incapaç de fer mal a ningú.

No obstant això, el pitjor maltractament que pateixen els discapacitats al cinema és que, generalment, no se’ls veu com a qualsevol persona.

Tot seguit us volem recomanar tot un seguit de pel·lícules on algun dels personatges ténen alguna discapacitat.

Discapacitats intel·lectuals

yo tambien temple grandin rain man mr jones mother mente maravillosa maria y yo lt22_radio_la_colifata-663481496-large cafe de flore

Discapacitats físiques o sensorials

zatoichi truco del manco mi pie izquierdo Las_Sesiones-Cartel How To Train Your Dragon cover hijos de un dios menor gattacca escafandra el_milagro_de_ana_sullivan-cover el piano dis02 despertares camino de los sueños bailar en la oscuridad

Trobareu aquestes pel·lícules al nostre espai de cinema. Actualment, la majoria de pel·lícules en format DVD o Blu-Ray compten audiodescricpió per cecs i amb subtítols adaptats per persones sordes.

Us deixem amb el curtmetratge d’animació ‘Harvei Crumpet’ que va guanyar l’Òscar el Millor Curtmetratge d’Animació l’any 2003 i tracta sobre una persona que pateix la síndrome de Tourette.

No hi ha comentaris

SPQR. Una historia de la antigua roma

portada“La història de Roma es reescriu sense parar. És una tasca en marxa, i sempre cal corregir els mites i les mitges veritats dels que van venir abans, com sens dubte caldrà corregir els nostres. Al meu entendre, el que més hem de revisar és la idea unívoca dels romans com matons. Té una forma innòcua i humorística, en les històries del valent Astèrix i els seus enfrontaments amb les legions romanes (que és la primera imatge que tenim gairebé tots). Però resulta molt més enganyosa quan es disfressa en la resposta a alguns dels majors interrogants sobre la Roma antiga. Com va aconseguir una ciutat a la vora del Tíber, petita, corrent i sense grans avantatges, arribar a dominar la península itàlica i la major part del món conegut? ¿Potser, com es diu moltes vegades, no era més que una comunitat lliurada a l’agressió i la conquesta, construïda sobre els valors del triomf militar i poc més?
Roma encara contribueix a definir la forma en què entenem el nostre món i pensem en nosaltres, des de la teoria més elevada fins a la comèdia més vulgar. Després de 2000 anys, segueix sent la base de la cultura i la política occidental, del que escrivim i de com veiem el món i el nostre lloc en ell.” (Mary Beard).

Avui us presentem SPQR. Una historia de la antigua roma, de Mary Beard. Com a culminació de cinquanta anys d’estudi i investigació sobre l’antiga Roma la professora de la Universitat de Cambridge ens ofereix una magistral visió de conjunt de la seva història: una història que, ens diu, “al cap de dos mil anys, segueix sent la base de la nostra cultura i la nostra política, de com veiem el món i el nostre lloc en ell “.

Un especialista com Peter Heather, professor del King ‘s College, assenyala que Beard triomfa a l’ambiciosa tasca de “donar-nos una resposta coherent a la qüestió de per què Roma es va expandir d’una manera tan espectacular”.
Res més allunyat, però, d’una síntesi acadèmica a l’ús. En la majoria de les ressenyes crítiques d’aquest llibre apareixen associats els qualificatius de magistral i entretingut.
Catherine Edwards, per exemple, ens diu que “l’anàlisi de les institucions i de les estructures es veu constantment animat en aquestes pàgines per episodis apassionants”.

Mary Beard és catedràtica de Clàssiques al NewnhamMary Beard College, Cambridge. És editora a The Times Literary Supplement i autora del bloc «A Don’s Life». És membre de l’Acadèmia Britànica i de l’Acadèmia Americana d’Arts i Ciències. Entre els seus llibres publicats s’inclou The Parthenon (2003); El triomf romà (Crítica, 2008); Pompeia (Crítica, 2009), guanyador del Premi Wolfson; L’herència viva dels clàssics (Crítica, 2013); i SPQR (Crítica, 2016).
En 2016 ha estat guardonada amb el Premi Princesa d’Astúries de Ciències Socials.

A la Xarxa de Biblioteques Municipals de la ciutat trobareu d’altres obres sobre la història de la ciutat de Roma i el seu imperi.

No hi ha comentaris

Pàgina Següent »