Biblioteca Municipal Armand Cardona Torrandell Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

BiblioBlog – Una mar de lletres


L’Any Pedrolo a les Biblioteques de Vilanova

Manuel-de-Pedrolo_horitzontal_web_rgb_v2

Manuel de Pedrolo va néixer l’any 1918 i va morir el 1990. El 2018, l’any del seu centenari, ha estat declarat per la Generalitat de Catalunya com l’Any Pedrolo i des de les Biblioteques de Vilanova i la Geltrú li han volgut retre homenatge amb diverses activitats aprofitant també que el cap de setmana del 24 i 25 de novembre es celebra la segona edició de la CatCon, la Convenció Catalana de Ciència-Ficció i Fantasia.

Fins al 25 de novembre podreu veure a la Biblioteca Armand Cardona l’exposició ‘Pedrolo. Més enllà dels límits’, produïda per la Institució de les Lletres Catalanes.

A l’exposició es presenta l’ampli univers pedrolià, tant en la seva dimensió biogràfica com literària. S’explicita la relació de l’autor segarrenc amb el concepte de límit i, per extensió, amb el de llibertat. Pedrolo escriu en un afany enorme de capturar l’inefable, d’esdevenir un “fenomenòleg”, per tal de bastir el seu complex corpus literari, multiforme en temes i estils, però alhora global, de gran coherència i sovint censurat. La negació de qualsevol cotilla el mena a traspassar els límits per fer-nos reflexionar i situar la literatura catalana a l’alçada de qualsevol gran literatura.

Ordre RollUp Pedrolo

El 14 de novembre, també a la Biblioteca Armand Cardona, tindrà lloc una trobada literària amb l’escriptor Antoni Munné-Jordà on es comentarà el llibre Introducció a l’ombra, una novel·la escrita fa seixanta anys on el lector se sorprendrà de l’exhaustió dels interessos de Pedrolo per les teories de descripció i modelament de la realitat i les seves implicacions, l’especulació sobre dimensions alternatives i fins i tot una intuïció dels ordinadors quàntics amb la idea de dotzenes de cervells treballant coordinadament en un mateix projecte.

Per últim, el dimarts 20 de novembre al Teatre Principal i dins la programació regular del Cineclub Sala 1, hi haurà la projecció i posterior cinefòrum de la pel·lícula Segon Orígen, dels directors Bigas Luna i Carles Porta. Per comentar la pel·lícula, comptarem amb la presència del vilanoví Sergi López, membre del repartiment, i de Jaume Felipe, bibliotecari especialitzat en cinema.

Segon Origen és l’adaptació al cinema de la seva novel·la Mecanoscrit del segon origen, un clàssic de la literatura de ciència-ficció escrita en català, publicat l’any 1974. La novel·la es va convertir en una sèrie de televisió l’any 1985. Va ser una de les primeres sèries que va produir TV3 i va ser tot un èxit.

eix-lactor-vilanovi-sergi-lopez-es-un-dels-protagonistes-de-segon-origen-62019

El projecte de convertir en una pel·lícula la història de l’Alba i en Dídac el va engegar el cineasta barceloní Bigas Luna, però la seva mort l’any 2013 va aparcar el projecte, fins que el seu col·laborador Carles Porta el va poder reprendre l’any 2014. El seu record, però, és present en el film, que inclou nombrosos homenatges al cèlebre director.

La cinta, una actualització del llibre, situa l’odissea de supervivència de la parella protagonista en el context actual i ofereix imatges apocalíptiques de Barcelona i Lleida provocades per una catàstrofe mediambiental.

Us deixem amb el tràiler de la pel·lícula.

No hi ha comentaris

‘Pompeu Fabra, l’aventura de la llengua’ de Gemma Pauné i Oriol García

9788423208326Aquest any 2018 se celebra l’Any Pompeu Fabra commemorant 150 anys del seu naixement i 100 anys de l’edició de la Gramàtica Catalana.

Al llarg dels mesos d’octubre i novembre la Xarxa de Biblioteques Municipals de Vilanova i la Geltrú organitza diverses activitats en memòria i reconeixement de qui fou un científic brillant, que va codificar i modernitzar la llengua i la va fer apta per als diversos estils i funcions.

Així doncs, el dijous 15 de novembre a les 17h, la Biblioteca Armand Cardona acollirà la presentació del còmic Pompeu Fabra, l’aventura de la llengua, a càrrec dels seus autors, Gemma Pauné i Oriol Garcia.

Oriol Garcia, el dibuixant especialitzat en el còmic històric català, dóna vida als personatges d’aquesta història, seguint el guió de la filòloga Gemma Pauné. L’objectiu de l’obra és fer conèixer al gran públic la figura de Fabra i difondre’n el valor cultural i social i el que va significar per a la llengua, la cultura i la societat catalana. El caràcter divulgatiu del llibre permet humanitzar la figura de Fabra i fer-la més propera i comprensible als lectors.

La novel·la gràfica va acompanyada de textos que expliquen aspectes i anècdotes de Fabra emmarcats en el context històric i cultural de l’època.

http://www.elpunt.cat

L’obra reprodueix tres moments claus de la vida de Pompeu Fabra. La joventut, marcada per la seva vocació per la llengua i el seu interès per l’esport i l’excursionisme. El retorn a Catalunya arran de la promesa de la creació d’una càtedra de llengua catalana. I el moment culminant de la seva dedicació a l’estudi de la llengua i la presentació del Diccionari.

Oriol Garcia Quera, autor de les il·lustracions, és un reconegut dibuixant de còmic històric que ha recreat, amb rigor i habilitat, episodis importants del passat, com ara Barcelona 1706-1714, Dietari d’un adroguer, Terra de frontera, Olèrdola 1058 i Cessetans. Entre Roma i Cartago (els dos últims, publicats en aquesta mateixa col·lecció).

Gemma Pauné Xuriguera, autora del guió i dels textos, és llicenciada en filologia catalana i en filosofia per la Universitat de Barcelona. Ha centrat una part de la carrera professional en l’àmbit de la llengua i és una apassionada per l’obra de Fabra.

Rafael Dalmau Editor i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) editen aquesta publicació que també té el suport de la Càtedra Pompeu Fabra de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

No hi ha comentaris

Curiosity. La història d’un robot de Mart, la novetat del mes de novembre de la Sala Infantil.

Curiosity portada “Soc un robot de Mart. Soc un rover, un vehicle robot, construït per explorar indrets remots: llocs massa llunyans o massa perillosos perquè hi vagin humans.Com vaig arribar fins aquí? Per què m’hi van enviar? Aquesta és la meva història”. Així comença aquest llibre de coneixements amb format d’àlbum il·lustrat, publicat per l’Editorial Flamboyant.

Curiosity és un vehicle robot per explorar Mart que ha rodat pels deserts del planeta vermell buscant pistes per determinar el clima i la geologia de Mart, per preparar l’exploració humana del planeta i per resoldre un dels grans misteris de la ciència: hi ha hagut mai vida a Mart? Sabeu que el viatge en coet a Mart pot ser de més de 560.000.000 de quilòmetres? Sabeu que no tenim cap manera eficaç d’enviar humans a Mart, ja que viatge duraria com a mínim sis mesos, i tampoc tenim cap manera de de fer-los tornar? Sabeu que Mart és dues-centes vegades més lluny que la Lluna i que és un entorn inhòspit? Sabeu que l’Agència Nacional per a l’Aeronàutica i l’Espai dels Estats Units, NASA, va tenir la idea de construir rovers?

Descobreix la història darrere de la missió a Mart més ambiciosa que s’ha dut a terme fins ara, amb il·lustracions extraordinàries i diagrames fascinants, el robot ens acompanya en el viatge del laboratori a Mart, per ensenyar-nos fins a on ens ha portat la curiositat humana, i com ens podria portar encara molt més lluny…

Tal i com diu Clara Ma, la nena de dotze anys de Kansas que va enviar la proposta guanyadora per tal d’escollir el nom del rover, “La curiositat és la passió que ens impulsa en la nostra vida quotidiana. Ens hem convertit en exploradors i científics per la nostra necessitat de fer preguntes, de rumiar. Mai no sabrem tot el que hi ha per saber, però amb la nostra curiositat ardent, hem après molt.” Markus Motum

Markus Motum, d’origen noruec i anglès, és l’autor i il·lustrador de Curiosity. Actualment viu a Anglaterra. Li agrada crear llibres il·lustrats de gran format que generin fascinació en els lectors.

Trobareu més documents publicats per l’Editorial Flamboynat disponibles a Xarxa de Biblioteques Municipals de la ciutat clicant aquí.

No hi ha comentaris

El compositor del mes de novembre: Ilitx Txaikovski

Piotr-Ilich-Tchaikovsky Piotr Ilitx Txaikovski neix el 7 de maig de 1840 a Kamsko-Votkinsk (Rússia). Fill d’un enginyer de mines, casat per segones núpcies amb la filla d’un marquès, la família disposa de diners, una gran casa i persones al seu servei.

Així comença a estudiar piano, junt amb els seus germans, amb una institutriu francesa, Mademoidelle Fanny, qui reflecteix les capacitats del nen vers la música i el seu caràcter sensible (quedava molt afectat quan el renyaven, per això li deia infant de porcellana). Txaikovski era un nen solitari a qui agradava escoltar òpera, i sobretot com l’orquestra del poble tocava fragments de Don Giovanni de Mozart, la seva obra predilecta.

Amb 8 anys la família es trasllada a viure a Moscou, però a ell el porten a Sant Petersburg, a casa d’un tutor, perquè ingressi a la facultat de Dret (el seu pare volia que fos abogat). Tot i així continua amb les seves classes de piano. Amb 14 anys mor la seva mare, i Txaikovski tindrà una gran depressió. Acabar els estudis de Dret amb 19 anys i entra a treballar al Ministeri de Justícia de Sant Petersburg.

Txaikovski no és feliç amb la seva vida, només li agrada la música. Decideix deixar la feina i viatja per França, Alemanya i Italia. Quan torna es matricula al Conservatori de música de Sant Petersburg on estudia piano, flauta, composició, harmonia i contrapunt amb Anton Rubinstein. Ara ja no disposa de tants diners com abans, dona classes de solfeig a nens, i en acabar la carrera als 26 anys accepta li ofereixen una plaça de professor d’harmonia a Moscou. Allí composa lliurement i coneix a altres compositors com Berlioz i Balakirev.

Txaikovski, influenciat per altres compositors russos, comença a escriure música nacionalista, basant-se en cançons populars, però alhora hi aplicava les tècniques d’harmonització occidentals que havia après al conservatori. Això el diferenciarà i farà la seva música particular.

Llac dels cignes

Degut a la seva homosexualitat no manté cap relació i es reclou en la música. Finalment accepta casar-se amb Antonina Mil’ukova per callar amb tots els rumors, tot i confessar-li que no podria estimar-la. Aquest casament li provoca un col·lapse nerviós i un intent de suïcidi. Es dissolt al cap de dos mesos.Trencanous

De nou es concentra en la música i en la composició. Gràcies a les aportacions econòmiques de Nadejda von Meck, una viuda rica que en adonarr-se de les dificultats econòmiques del compositor decideix ser la seva mecenes, Txaikovski portarà una vida tranquil·la i folgada. Amb ella es cartejarà durant 13 anys amb la condició de no veure’s mai en persona.

Amb els ballets es trobarà molt còmode composant i seran la clau, entre altres peces, del seu èxit a nivell internacional. Però tot i els gran èxits Txaikovski sempre estava deprimit, i la seva salut empitjorava.

La causa de la seva mort, el 7 de maig de 1893, no està gaire clara, oficialment va contraure l’epidèmia de la còlera 3 dies després de l’estrena de la simfonia nº6 Patètica, descrita per ell com la millor de les seves obres. Però extraoficialment es parla d’un possible enverinament amb arsènic.
Com a gran romàntic, les seves músiques busquen una línia melòdica bella i emocional. Les seves obres més conegudes són els ballets El llac dels cignes, El Trencanous, La bella dorment, la simfonia La Patètica, i l’opera Eugeni Oneguin.

A la Xarxa de Biblioteques Municipals de la ciutat trobareu totes aquestes obres i enregistraments del compositor Txaikovski.

No hi ha comentaris

Quant pesen els núvols?

Per què el veí de sota viurà més anys que tu?
De quin color és un mirall?
Quant pesa el martell de Thor?
Per què no podem viatjar al passat?
Quants megapíxels té l’ull humà?

David Calle va néixer l’any 1972 a Madrid. Quan era petit li encantaven les pel·lícules de ciència ficció perquè al·lucinava amb els efectes especials. Però sobretot li agradaven perquè sempre sortia del cinema fent-se alguna pregunta. Potser aquelles pel·lícules són les culpables que decidís estudiar Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació. Quan la crisi el va deixar sense feina va tornar a l’acadèmia a la que havia donat classe durant la carrera, i més tard va fundar la seva pròpia. Aquesta mateixa crisi estava impedint a molts dels seus alumnes pagar l’acadèmia, així que va decidir obrir un canal de Youtube perquè tinguessin accés gratuït a les classes. Però quan va haver de posar-li nom al canal, els que li agradaven ja estaven registrats. En aquell precís instant estava menjant una bossa de patates fregides on posava «Sabores únicooooos», i es va recordar de la teoria d’un amic que deia que tot el que triomfa porta dos os: Google, Yahoo, Facebook … Així va triar el nom de Unicoos, que s’ha convertit en un canal educatiu de parla hispana destacat a tot el món i que ja compta amb un milió de subscriptors. El 2017, els seus alumnes li van nominar al Global Teacher Price, el que seria l’equivalent al Nobel en matèria d’educació, i va quedar entre els deu finalistes. El mateix any, la revista Forbes el va incloure en la seva llista de «les cent persones més creatives del món»…

Aquest és l’autor del llibre de divulgació científica que us presentem avui, Quant pesen els núvols?

portadaAquests són, segons l’autor, els motius d’escriure aquest llibre:

Llegir aquest llibre t’ocuparà el 0,0005% de la vida, entre uns 7.200 i uns 14.400 segons. Potser els mateixos que veure Blade Runner 2049 o la trilogia original de Star Wars. Tot i que ja saps que el temps és relatiu, com tantes altres coses.

Si gaudeixes d’una vida llarga i pròspera, viuràs més de dos mil milions de segons, malgrat que la tercera part d’aquest temps la passaràs dormint. La resta et tocarà estar despert, viure i gaudir, perquè pot ser apassionant. Així que rumia bé en què vols invertir aquests segons.

D’aquí a uns quants anys, algunes de les afirmacions que llegiràs en aquest llibre, avui dia considerades del tot certes, pot ser que ja no tinguin sentit. Res no és permanent, res no és constant. «L’únic constant és el canvi», va predir Heràclit ara fa 2.500 anys. És el meravellós de la ciència: que avança imparable dia rere dia.

Per això vull que aquest llibre et serveixi d’inspiració i t’ajudi a construir els teus somnis, a iniciar la pròpia recerca de respostes a totes les preguntes que et passin pel cap sense haver d’apel·lar als déus de l’Olimp, que sempre aporten una resposta o altra, mitològica i fascinant, però no gens científica.

A quina temperatura bull l’aigua al cim de l’Everest?
Quina llei física transgredeixen les naus de Star Wars?
Com podríem escapar-nos de la Terra?
Ens dominaran els robots?
Per què el cel és blau?
Per què no podem viatjar al passat?
Per què l’univers i la teva habitació tendeixen sempre al màxim desordre?
Serem cíborgs en un futur?
Quina alçària màxima pot assolir un castell de sorra?
Quants diners costaria endur-se una pilota de futbol a l’espai?
Quantes pomes va esmicolar Galileu per experimentar amb la gravetat?
Quantes aranyes calen per frenar un Boeing 747?
Què passaria si s’invertissin els pols de la Terra?
Per què s’escalfa la Terra?
Com seran els mapes del futur?

Les respostes a aquestes preguntes les trobareu al llibre de David Calle.

No hi ha comentaris

Amaia Hernández Trio

contrapunt

Aquest dissabte dia 10 de novembre a les vuit de la tarda, a la Sala d’Actes de la Gran Penya, podrem gaudir de l’actuació d’Amaia Hernández Trio, dins el Cicle Contrapunt Amplificat.

El cicle Contrapunt és una sèrie de concerts de música de petit format, de proximitat, interpretada per joves músics. Aquest cicle s’emmarca en el programa de suport a la creació SINGULART, impulsat per la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.

Els concerts d’aquest any són ubicats en un espai diferent de les anteriors edicions, un espai proper on intèrprets i públic estiguin a prop. En aquesta ocasió, els concerts es faran a la sala d’actes de la Societat Gran Penya, al número 52 de la rambla Principal. La novetat d’aquest Cicle Contrapunt és que és “amplificat”, perquè les propostes presentades no seran en acústic, com en les passades edicions.

El concert d’aquest dissabte l’Amaia ens presenta en format trio el concert “El principio del final”, acompanyada d’Antoni Olaf al piano i Nestor Busquets a la bateria. Un repertori ple de sensibilitat, vital alhora que passional, característiques que defineixen a l’artista i a la seva posada en escena. El seu projecte ens transporta a una experiència màgica. L’artista viu la música des de les emocions i les vivències; les seves cançons ens parlen d’això, de com conviure amb l’exterior sense perdre la teva ànima, d’adaptar-te al que és inesperat, de deixar-te sorprendre, de conviure amb el teu tempo, i sobretot a gaudir el viatge de la vida des de l’autenticitat. Tot això l’ha portat a explorar la consciència corporal i auditiva per acostar la música a una escolta activa des de les percepcions.

Al final dels concerts s’oferirà una copa de vi per gentilesa de Mas dels clavers i la col·laboració de 12 D.O.’s. Les entrades són limitades i no numerades, i es poden comprar al preu únic de 10€, i 5€ pels menors de 25 anys que ho acreditin amb el DNI, a través d’Internet al web de l’Auditori Eduard Toldrà, cada dissabte de 17 a 20 h a la taquilla del Teatre Principal, i des d’una hora abans del concert a la Gran Penya.amaia-hernandez-trio-

Amaia Hernández, cantant d’origen basc nascuda a Donosti i establerta a Vilanova i la Geltrú des de fa anys, s’ha format i treballat amb músics reconeguts dins el panorama jazzístic més actual.
En el seu darrer treball Gràcies en català, la vam escoltar cantar per primer cop en aquesta llengua, un moment per l’artista d’agraïment a la terra catalana que l’ha vist créixer. Hi va col·laborar el director musical, compositor i arranjador Antoni Olaf Sabater i va estar recolzada pel reconegut cantautor català Joan Isaac, amb qui va compartir escenari.
Actualment combina el seu projecte personal de composició de temes propis amb un projecte de versions jazz i soul.

 

Si us agrada la música de Jazz, a la Xarxa de Biblioteques Municipals de Vilanova i la Geltrú trobareu llibres, revistes, còmics i enregistraments sobre el Jazz i els seus intèrprets.

No hi ha comentaris

Art. Cultura. Economia i societat a la Masia d’en Cabanyes

portada

Avui us presentem un recull de textos que donen continuïtat a les “Visites temàtiques, de la mà d’especialistes, a la Masia d’en Cabanyes” que el Centre d’Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes va proposar i va realitzar els anys 2012 i 2013, amb l’objectiu de difondre el llegat dels Cabanyes.

El llibre va ser editat el 2014, el mateix any que el Govern de la Generalitat de Catalunya va declarar la Masia d’en Cabanyes bé cultural d’interès nacional en la categoria de monument històric. Un reconeixement “a una de les peces més significatives del primer període del neoclassicisme català”.

Al recull trobarem els treballs i aportacions dels diferents especialistes que han posat negre sobre blanc allò que van expressar en la seva visita. El recull de textos deixa constància de les investigacions a l’entorn del segle XIX, dels Cabanyes i de la Masia d’en Cabanyes i ens apropa a l’art, a la cultura, a l’economia, a l’arquitectura i a la societat d’aquesta època.

Els texts recollits són els següents:

La projecció del poeta Manuel de Cabanyes a la Masia-Museu de Vilanova i la Geltrú, per Xavier Solà de Andrés.

Els Goya de la Masia d’en Cabanyes, per M. Rosa Vives.

La vinya i el vi al Garraf a través de la història, per Albert Tubau.

La petita història de tres peces, per Oriol Pi de Cabanyes.

Alexandre de Cabanyes a la Masia Cabanyes. La seva empremta a Vilanova i la Geltrú e en l’Art Català, per Francesc X. Puig Rovira i Mònica Rovira Borrell.

Un Palau de Masia, per Pere Marsé.

El llibre Art. Cultura. Economia i societat a la Masia d’en Cabanyes, el podeu trobar a la Xarxa de Biblioteques Municipals de Vilanova i la Geltrú, i també el recull La Masia d’en Cabanyes: relat cultural dels Cabanyes i significats de la casa-museu, de la mateixa col·lecció.

contra

No hi ha comentaris

Mujeres de negro

El Club de Lectura d’Adults de la Biblioteca, que es reuneix la tarda de l’últim dissabte de cada mes, i pel mes de novembre està preparant la lectura de la novel·la Mujeres de negro, de Josefina Aldecoa.

L’obra:

portada Mujeres de negro és la segona novel·la de la trilogia creada per l’autora als anys 90, on vessa una gran part de contingut autobiogràfic. Va precedida per Diario de una maestra (1990) i seguida per La fuerza del destino (1997). Es considera, en part, una resposta al discurs polític sobre educació que campava en els anys de la transició, i que ella considerava encara poc laic.
El llibre, narrat en primera persona – primer des de la veu d’una nena, després d’una jove i finalment d’una dona que inicia la seva maduració – que fàcilment podem identificar, encara que sigui parcialment, amb la pròpia de l’autora, retrata l’Espanya negra de la guerra i la postguerra, representada per tres dones endolades, immerses en la frustració, la impotència i la tristesa. Posteriorment ens du fins a Mèxic i a la vida de l’exili, per retornar-nos a l’Espanya dels anys cinquanta i l’ambient d’una Universitat que no trigarà a despertar.
Escrita amb l’estil sobri i realista, ens fa un retrat ponderat dels diferents ambients i ens porta de la mà pel pas de la infantesa, l’adolescència i l’entrada de la protagonista a l’edat adulta, a través de la dependència i rebel·lia de la filla contra l’ambient trist que li arriba de les altres dues dones.
Realisme, però també nostàlgia i tendresa, al servei d’una crònica del patiment de tres generacions que van veure la seva vida condicionada per una guerra fratricida i les seves terribles conseqüències.

L’autor:
Josefina Rodríguez Álvarez, escriptora i pedagoga, pren el nom literari de Josefina Aldecoa (o de Josefina R. Aldecoa), en morir el 1969 el seu marit, també escriptor, Ignacio Aldecoa (Vitòria 1925, Madrid 1969).
Nascuda a León, el 1926, filla i néta de mestres autorade la Institución Libre de Enseñanza, va formar part d’un grup literari, a León, que va crear la revista literària Espadaña.
El 1944 es trasllada a Madrid, estudia Filosofia i Lletres, i es doctora en Pedagogia. Durant els anys de la facultat entra en contacte amb un grup d’escriptors que després formarien la Generació dels 50: Carmen Martín Gaite, Rafael Sánchez Ferlosio, Alfonso Sastre, Jesús Fernández Santos e Ignacio Aldecoa, amb qui es casa el 1952 i té una filla, Susana.
El 1959 funda el col·legi Estilo, inspirat en les idees vessades en la seva tesi doctoral i amb clares influències d’escoles que havia visitat a Anglaterra i Estats Units.
A banda de la seva tesi doctoral, que publica amb el títol El arte del niño (1960), la seva primera publicació és A ninguna parte (1969), una col·lecció de contes.
La mort del seu marit la manté allunyada de les lletres durant 10 anys, que dedica exclusivament a la docència.
Reapareix, ja amb el nom de Josefina Aldecoa, el 1981, amb una edició crítica de contes del seu marit, i des d’aleshores, gairebé fins a la seva mort, als 85 anys, no deixa de publicar: Los niños de la guerra (1983); La enredadera (1984); Porque éramos jóvenes (1986); El vergel (1988); Cuento para Susana (1988); Historia de una maestra (1990); Mujeres de negro (1994); Ignacio Aldecoa en su paraíso (1996); Espejismos (1996), cuento en Madres e hijas; La fuerza del destino (1997); Confesiones de una abuela (1998); Pinko y su perro (1998) ; El mejor (1998), cuento en Cuentos de fútbol II; La rebelión (1999), cuento en Mujeres al alba.; El desafío (2000), cuento en Cuentos solidarios 2; Fiebre (2001); La educación de nuestros hijos (2001); El enigma (2002); En la distancia (2004). Memòries; La Casa Gris (2005); Hermanas (2008); Madrid, Otoño, Sábado (2012) . Cuentos completos. Inclou els llibres A ninguna parte (1961) y Fiebre (2001), i els contes «Cuento para Susana» (1988) y «El mejor» (1998).
Josefina Aldecoa va obtener els guardons següents: Premio Castilla y León de las Letras, el 2003 i el 2004; la Gran Cruz d’Alfonso X el Sabio, el 2004; la Medalla de Oro al Mérito en el Trabajo, el 2005; el VII Premio Julián Basteiro de las Artes y las Letras el 2005; la Medalla de Oro de las Bellas Artes, el 2006 i el Premio Internacional de Letras. Fundación Gabarrón, el 2006.
Mor el 2011 a Mazcuerras, Cantàbria.

No hi ha comentaris

Activitats a les biblioteques de VNG per commemorar l’any Fabra

Del 19 al 31 d’octubre a la biblioteca Armand Cardona Torrandell es pot visitar l’exposició POMPEU FABRA: UNA LLENGUA COMPLETA que presenta les dimensions científiques i socials de l’obra de Fabra i també els aspectes més humans de la seva biografia, una producció de la Direcció General de Política Lingüística.

Sin títuloLes biblioteques municipals apropen la figura i obra de Pompeu Fabra a tota la ciutadania amb quatre activitats al llarg de les pròximes setmanes. Aquest any 2018 se celebra l’Any Pompeu Fabra commemorant 150 anys del seu naixement i 100 anys de l’edició de la Gramàtica Catalana.

Al llarg dels mesos d’octubre i novembre la Xarxa de Biblioteques Municipals de Vilanova i la Geltrú organitza diverses activitats en memòria i reconeixement de qui fou un científic brillant, que va codificar i modernitzar la llengua i la va fer apta per als diversos estils i funcions. La celebració fa especial incidència en la seva aportació a la llengua, i també remarca el gran arrelament social de la seva figura i obra arreu de Catalunya.

El Govern de Catalunya va acordar l’agost de 2017 celebrar els 150 anys del naixement de Pompeu Fabra, el lingüista i gramàtic català més il·lustre, i també els 100 de la publicació de la Gramàtica catalana, la seva obra emblemàtica.

El dimarts 23 d’octubre a la biblioteca Armand Cardona Torrandell va tenir lloc la xerrada DADES I CURIOSITATS ENTORN DEL ‘SENY ORDENADOR DE LA LLENGUA CATALANA a càrrec de Mònica Montserrat Grau, consultora a la UOC i coordinadora del Postgrau de Correcció i Assessorament Lingüístic de la UAB. A través de dades, anècdotes, curiositats i algunes descobertes relacionades amb la vida, l’obra i el context social, es fa un recorregut cronològic per les diferents etapes vitals de Pompeu Fabra. Organitzada per la Direcció General de Política Lingüística i Consorci per a la Normalització Lingüística.

Dissabte 27 d’octubre a les 12 h a la biblioteca Joan Oliva i Milà està programat l’espectacle infantil MESTRE FABRA, CAÇADOR DE PARAULES, a càrrec de la Companyia Peus Grossos. La Carola viu en una casa plena de llibres que amaguen coses màgiques i inimaginables. Tota aquesta biblioteca és del seu pare; un home ben especial que és tot un savi i un gran mestre de les paraules: es diu Pompeu Fabra. El Mestre Fabra estima les paraules, les adorm, les riu i les somia; les pesca, les planta i les cull; les caça! Sí, és tot un caçador de paraules que s’ha proposat posar fil a l’agulla, fer neteja i ordenar-les com cal. Adreçat a públic infantil a partir de 6 anys. Col·labora el Servei de Biblioteques de la Generalitat de la Generalitat de Catalunya.

Dijous 15 de novembre, a les 17 h, a la biblioteca Armand Cardona Torrandell, es farà la presentació del còmic ‘POMPEU FABRA: L’AVENTURA DE LA LLENGUA‘, a càrrec dels seus autors: Gemma Pauné Xuriguera i Oriol Garcia Quera. La vida de Pompeu Fabra explicada en una doble versió de text i còmic: els seus estudis, els amics, les seves aficions, l’elaboració del diccionari i les normes ortogràfiques… Amb la col·laboració de Rafael Dalmau, editor, la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística.

També volem fer esment de la RUTA POMPEU FABRA el dilluns 5 de novembre a les 10 h. Ruta cultura, a peu, per Barcelona, entorn dels episodis més rellevants de la vida i l’obra de Pompeu Fabra. Inscripcions gratuïtes: Servei de Català de Vilanova i la Geltrú.

Més informació sobre les activitats AQUÍ.

A la Xarxa de Biblioteques Municipals de la ciutat trobareu totes aquestes obres de Pompeu Fabra.

No hi ha comentaris

‘In-Edit made in Barcelona: una historia sobre el documental musical’ de Toni Castarnado

1498122542-in-edit-barcelonaAhir va comentar una nova edició de l’In-Edit, certamen que aposta pel documental musical a Barcelona des del 2003, amb el gruix de la programació als emblemàtics cinemes Aribau i activitats complementàries en altres punts de la ciutat, com el CCCB; també hi ha convidats il·lustres, entre els quals destaca David Gedge, membre fundador de The Wedding Present.

A la programació d’enguany destaca l’acostament a la jove trompetista catalana Andrea Motis, un homenatge a la sala Apol·lo –que compleix setanta-cinc anys en el cor del Paral·lel barceloní– a La juventud baila, una pel·lícula de Marc Crehuet.

Un biopic de Joan Jett i 24 Hour Party People, de Michael Winterbottom (setze anys ja des de la seva estrena) comparteixen espai amb l’interessantíssim llarg Cuando respiro en tu boca, del xilè Carlos Moena, realitzador de videoclips des dels primers 90 per a gent com Els Tres, Els Presoners, Javiera & Els Impossibles o Els Pettinellis.

Enguany, pots gaudir també de l’In-Edit des de casa. A partir del 26 d’octubre, 14 documentals d’In-Edit 2018 també disponibles des de casa. Durant els deu dies de festival (25/10 – 4/11), la plataforma de video on demand de In-Edit estrenarà fins a 14 pel·lícules l’endemà a la seva projecció en cinemes.

A més a més, si ets usuari de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona, ja pots accedir a In-Edit TV.

Per accedir cal registrar-se amb el carnet de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona i introduir el teu nombre de carnet de biblioteca i el teu PIN aquí o registrar-te a la web i afegir la informació del teu carnet en El meu compte.

Captura

1595_1_madeinbarcelona També trobareu com a novetat a la secció de cinema el llibre In-Edit made in Barcelona: una historia sobre el documental musical de Toni Castarnado.

El festival In-Edit va néixer l’any 2003 a Barcelona amb la voluntat d’enaltir el documental musical com a gènere cinematogràfic. La iniciativa d’Uri Altell i Albert Pascual —el seu germà Cristian continuaria amb el seu llegat— va arrelar amb força a la seva ciutat d’origen i, amb el pas del temps, s’ha expandit cap a altres països.

Aquest llibre repassa la història del documental musical, amb especial dedicació als tretze anys de vida del festival, una trobada anual ineludible per als amants del cine, de la música i, sobretot, de les bones històries, que se celebra amb l’única finalitat d’aprendre i un objectiu comú: emocionar-se, compartir i divertir-se.

Toni Castarnado (Santa Coloma de Gramenet, 1974). És col·laborador habitual a revistes especialitzades com Mondo Sonoro, Ruta 66, Rock Zone i Blisstopic. També és redactor a El País i actualment el podeu escoltar a Cadena SER. També ha escrit els llibres Mujer y Música: 144 Discos que avalan esta relación, Mujeres y Música: 144 Discos más que avalan esta relación, el pròleg del llibre Un día más en la vida i Political World. Rebeldía desde las guitarras.

Us deixem amb el tràiler d’un dels documentals més esperats del Festival ‘MATANGI /MAYA /M.I.A.’. A través de vídeos casolans gravats durant vint anys, descobrim la vida de M.I.A., des que es va refugiar a Londres fugint de la guerra a Sri Lanka fins que es va convertir en una figura de referència per al hip-hop.

No hi ha comentaris

Pàgina Següent »